2 149 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Vad kan hända ?
Nu är ju inte jag expert på det här, men det sämsta som kan hända är väl att du får betala straffavgift OCH riva. Bara för att grannen godtardet är det ju inte säker att det är ok för kommunen.
Men som sagt, vi får se om du får svar från experterna också.
(jag skulle inte chansa med en sådan sak.. )
Men som sagt, vi får se om du får svar från experterna också.
(jag skulle inte chansa med en sådan sak.. )
Ditt bygglov gäller ju bara för huset i det läget som godkänts i bygglovet. Om du vill flytta huset så måste du begära ändring av bygglovet.
Att "Bara" flytta huset närmre tomtgränsen kan innebära att du måste öka brandskyddet i den vägg som är mot granntomten.
Jag tycker inte att du skall vara rädd för att kontakta kommunen och höra hur de ställer sig till ditt önskemål. Om du har en påskriven medgivan från din granne så är chansen 95% att du kommer att få bygga som du vill, fullt lagligt, utan några speciella åtgärder. Det enda du antagligen behöver göra är att lämna in en relationsritning där huset är inritat rätt.
Om du däremot inte meddelar kommunen och det upptäcks i efterhand att du flyttat så kommer du att få betala straffavgift oavsett vad kommunen egentligen tyckte om att du skulle flytta huset. I värsta fall kan du dessutom bli tvingad att riva.l
Att "Bara" flytta huset närmre tomtgränsen kan innebära att du måste öka brandskyddet i den vägg som är mot granntomten.
Jag tycker inte att du skall vara rädd för att kontakta kommunen och höra hur de ställer sig till ditt önskemål. Om du har en påskriven medgivan från din granne så är chansen 95% att du kommer att få bygga som du vill, fullt lagligt, utan några speciella åtgärder. Det enda du antagligen behöver göra är att lämna in en relationsritning där huset är inritat rätt.
Om du däremot inte meddelar kommunen och det upptäcks i efterhand att du flyttat så kommer du att få betala straffavgift oavsett vad kommunen egentligen tyckte om att du skulle flytta huset. I värsta fall kan du dessutom bli tvingad att riva.l
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Håller med fg talare. Ändringslov inlämnas....brukar klaras av på någon vecka eller två! Bygg inte närmare....det uppdagas vid utsättningen som markerar ut huset enl ursprungslovet!
Klicka här för att svara