Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: De e snabbt för att vara så pass stort ställe som Malmö må ja sä.. Vi lämna in vår ansökan 7 oktober 2005 och fick tillbaka den godkänd 10 januari 2006. och detta i lilla Landskrona.. hehe.. snacka om att ta tid. och då hade vi ändå allt klart o fixat i alla papper direkt från husförsäljaren.
3 svar · 3,3k läst
P
Patrik_H: Efter 3 veckor fick jag muntligt ok i Luleå... Det anser jag vara en rimlig tid i alla fall.
12 svar · 2,3k läst
U
uffe59: Det verkar tyvärr vara så att bygglov krävs. Jag tror att gemene man (d.v.s. grannarna ) inte räknar vårt växthus som en byggnad och inte kommer klaga. Bäst och förståndigast är ju naturligtvis att tillfråga berörda grannar om dom gillar idén på ytterligare ett "hus". Jag tror mig veta att dom inte störs av detta, och ger dom oss ok så sover jag gott om natten även om storebror
5 svar · 5,3k läst
Severus
Severus: Tack för alla snabba svar! Får helt enkelt kontakta de på kommunen på måndag för att få ett exakt svar.
4 svar · 3,4k läst
volvo
volvo: Japp, du behöver både planer och fasader! När det gäller planket så ritar du in det på en situationsplan (ritning över din tomt). En pil med förklarande text och angivna mått så att det klart framstår vad det är du avser att göra. Du kan ju även rita en liten detalj hur staketet kommer att se ut. Om du behöver bygglov för din stödmur kan jag inte svara på. Troligen så behövs
1 svar · 964 läst
F
Familjen_Bygg: Oavsett om grannarna skrivit på [det ena eller andra alternativet] eller inte kan de ändå överklaga ett bygglov. Påskrifter har alltså inte någon bindande verkan. Lycka till! :) :) :)
2 svar · 2,4k läst
Spix
Spix: [citat] Det är inte aktuellt för oss.
6 svar · 1,7k läst
S
Skogsbananen: jag menade såklart att en toalett utan dusch inte är våtrum... :P Från Stockholm stads webbplats: "Fråga: Jag vill inreda ett nytt duschrum. Jag vill flytta köket till nytt läge. Vad gäller? Svar: När det krävs nya avloppsinstallationer eller nya ventilationsinstallationer måste en bygganmälan inlämnas. Tänk på kravet på varsamhet vid ändringar och risken för ljudstörningar
9 svar · 1,1k läst
M
Monkey: Vem pratade du med? Vi kollar just nu upp om det skulle vara möjligt att bebygga med garage på prickad mark då vi är spekulanter på ett hus med mkt prickad tomtyta. Skulle vara kul att vet vem ni kontaktat Rebecka
1 svar · 5,4k läst
O
OLHA: Lugnt. Det är riktigt att jag skall sälja och köpte huset ur aspekten investering och tillfälligt boende. Fantastiskt läge och hus men nu är det dags. Vill dock inte sätta någon i "skiten" varför vi kollat upp byggkonstruktioner, advokater, etc. Men det borde finnas några som varit med om detta på forumet. Någon?
12 svar · 6,7k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Vitsen med att söka förhandsbesked är att man skall få ett (förhoppningsvis positivt) besked om bygglov INNAN man har hunnit lägga ner allt för mycket pengar på arkitektritningar mm. Vår förhandsansökan innehöll endast en skriftlig redogörelse för vad vi ville bygga (enplanshus), hur stor byggarea fördelat på hus, carport, förråd och altantak samt en tomtkarta där huset vara
4 svar · 1,4k läst
J
jimata: Ett skärmtak på 12kvm får du bygga utan bygglov (gäller för en och tvåbostadshus), alltså kan du sätta upp det taket. Resten måste du ha bygglov för innan du lägger taket (det är taket som räknas, inte takstolarna).
1 svar · 4,4k läst
E
Expo: Vårt garage ska bli 63km2, kostade 6500:- i Kävlinge kommun.
4 svar · 1,1k läst
F
fjonsson: De "gamla" grannarna är skyldiga att berätta vad de gett tillstånd till för de "nya" ägarna. I vårt villaområde ligger många garage på tomtgränserna så nästan alla har någon granne som fått tillstånd av familjen som byggde huset intill.
7 svar · 2,6k läst
L
lucaisa: Nu skickade vi in papprena igår. Gud vad det känns skönt. Nu är det bara att hålla tummarna så det knakar.
2 svar · 2,3k läst
J
joje: Tack, det vore kanon! /J
3 svar · 2,0k läst
S
Saharah: Tack!
2 svar · 4,3k läst
S
2 svar · 4,3k läst
L
Lowet: Skönt att vi bor i ett kommunistikt land där man inte får uttrycka sin personlighet hur som helst... ::)
2 svar · 6,0k läst
saturnus
saturnus: Du har rätt Ksund, men det var den uppfattningen man fick i inledningen av ärendet. Vad gäller de 4.5 metrarna har du också rätt, det fanns med i gamla byggnadstadgan §39, om jag inte tar fel. Men man kan då undra varför det nämns i PBL och även då det inte finns detaljplan, så finns de 4.5 m där= lite förvirrat. Kanske fel att starta/gömma den diskussionen här.
10 svar · 9,0k läst
lier
lier: 3500kr I Vännäs kommun :)
14 svar · 5,4k läst
H
Haagbard: [citat] Ja så sa kommunen inte här när farsan ringde och frågade, garage fick byggas som kompletteringsbyggnad utan bygglov. (fortfarande utanför stadsplan) Bygger man däremot för att bedriva verksamhet, då krävs alltid bygglov. Vad gäller lantbruk så stämmer det du skriver.
8 svar · 2,8k läst
volvo
volvo: [citat] Att göra denna beräkning själv är inte helt lätt. Proffsen använder beräkningsprogram för detta (ENORM är ett sådant program) Råder dig att ta hjälp till detta av din konstruktör eller vvs-konstruktören. [citat] Det borde räcka att du på ett papper intygar att du sett till att isolera lika mycket som redovisats på dina handlingar. Har du lösull bör du göra några
6 svar · 9,6k läst
saturnus
saturnus: Grattis, det finns nog anledning till att bekanta sig med grannarna, om man vet med sig att bygget ligger på gränsen, vad gäller höjd, storlek och tomtgränser. Men även om huset avviker från den övriga bebyggelsen. Det snackas alltid grannar emellan inför ett nybygge, och då kan det vara bra att få vara med från början, alltid någon som uttrycker "Näe jag tyckte dom var
3 svar · 4,9k läst
Faidros
Faidros: [citat] [citat] Vi vet inget ännu om hur det är i den här kommunen. Tomter mindre än 500 kvm förekommer. [citat] Om man tänker sälja tomten till en husfirma så är det väl ganska aktuellt.
6 svar · 4,3k läst
volvo
volvo: Kolla med gatukontoret i din kommun.
1 svar · 2,5k läst
Severus
Severus: Var in till byggnadsnämnden idag och träffade lite "kunnigt" folk. Det är 22 grader som gäller, fast de sa att huset i sig var det inga problem med. Skönt det. Så nu är det "bara" till att rita om takkonstruktionen så vinkeln stämmer UTAN att tappa charmen på själva huset. Vi får se vad vår hustillverkare kommer fram till. Leveranstiden är i princip omgående, så det gäller att
6 svar · 9,3k läst
D
daniel_168: Vilken fröjd att äntligen ha bygglovet i sin hand. Det tog sin lilla tid, men nu är det klart. Jag fick nockhöjden som "mindre avvikelse". Men sen blev det problem med bygghöjden, som bara fick vara 3.3. Men nu har vi sänkt det hela några centimeter så nu är det klart!! :) :D ;D ::)
5 svar · 12,3k läst
·
volvo
volvo: [citat] Om inte annat så kan du begära att få läsa protokollet i efterhand. Det är ju en offentlig handling.
13 svar · 2,5k läst
volvo
volvo: Bästa svaret får du såklart från din säljare men en tänkbar gång kan se ut så här: Huset bör ha fått sitt definitiva utseende innan man börjar rita. Dock borde det gå att göra enstaka mindre justeringar efter detta. När bygglovsritningarna är klara (planer och fasader 1:100, tomtkarta) så borde du ges en sista möjlighet att justera innan handlingarna skickas in till kommunen.
1 svar · 1,1k läst
L
Lowet: Annars får du göra som min chef föreslog, sänk taket till 185 då har du noll i bruttoarea. ;) Å ja, jag kanske ska tillägga att han är typ 165-170 :) Men allvarligt så kan det vara en lösning uppe på vindsvångingen. Exprimentera med olika vinklar alt tjocklek på isolering och klura lite. För jag antar det är ett bygglov du vill ha egenom?
8 svar · 5,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.