Byggahus.se

Bygglov i efterhand?...

1. S
    Medlem · 20 inlägg

stigendal

Medlem
    Hej på er!

Jag är en nybliven (och lycklig) husägare, utflyttad från storstaden till landet med visioner om att kunna paddla, plocka bär och ha grönt gräs mellan tårna.

Nu verkar det som om jag har lite fler kvm än staten tror (huset är ungefär dubbelt så stort...) och enligt köpavtalet så har säljaren sagt att det finns bygglov på allt men jag tvivlar på det. (Nu när jag fått chansen att forska lite..)

Jag vet att det kostar en slant att söka bygglov i efterhand, men frågan är vad som händer om jag inte gör det. Är jag skyldig att upplysa kommunen? Vad händer om jag får avslag?? Jag är ju inte så sugen på att riva som ni säkert förstår.. (också osäker på om tillbyggnaden är äldre än 10 år..) Systemet är ju lite konstigt eftersom det liksom straffar den som vill göra rätt för sig.

Tanken är att om några år bygga ett nytt hus och helst skulle jag givetvis också vilja behålla det gamla huset.

Jag vet också att en del av grannarna har "känningar" när det gäller tillbyggnaden. Dvs, grannsämjan blir förmodligen lite "ansträngd" om det dyker upp någon skön straffavgift för svartbygge...

Något förslag på hur jag ska göra? Törs man ens ringa kommunen och fråga?

2. morsan
    Medlem · Dalarna · 2 368 inlägg

morsan

Medlem

Re: Bygglov i efterhand?...

Begär av säljaren (mäklaren?) att h*n lämnar över alla ritningar och andra papper som hör till huset ;)

3. kalleanka70
    Medlem · Östergötland · 2 144 inlägg

kalleanka70

Medlem

Låter som ett rätt markant dolt fel.....och på gränsen till kriminellt av säljaren. Saknas bygglov för en byggnad kan konsekvensen bli att du får riva. Dessutom fastighetsdeklarerar du fel vilket är att anse som ett skattebrott.

Detta måste du reda med mäklare och säljare!
    Du kan gå in till bygglovskontorets tekniska arkiv och begära alla kopior på lov rörande din fastighet. Detta väcker normalt inga björnar!

4. J
    Medlem · 395 inlägg

jimata

Medlem

Du behöver inte oroa dig :D Så här står det i 10kap PBL:
    9 § Byggnadsavgiften skall tas ut av den som när överträdelsen begicks var ägare av den fastighet, byggnad eller anläggning som den olovliga åtgärden avsåg.

Du var alltså inte ägare när det byggdes!!!!

Däremot bör förra ägaren skaffa bygglov så att allt har gått rätt till.

5. S
    Medlem · 20 inlägg

stigendal

Medlem

Texten i PBL låter ju visserligen bra, men det finns kanske en risk för att jag behöver riva. (Gissar jag eftersom tillbyggnaden förmodligen är nyare än 10 år..)
    Huset är förvisso fortfarande ganska litet (ca 50kvm) och tomten är på drygt 2300 kvm men man vet ju aldrig om kommunen får för sig att statuera exempel. Eller?

6. H
    Moderator · Stockholm · 43 463 inlägg

hempularen

Moderator

Som sagt börja med att begära ut alla ritningar från kommunen, det ställer inte till någon skada. Och vem vet, du kanske oroar dig helt i onödan. Sedan kan du ju i lugn och ro fundera ut en strategi. Jag skulle nog försöka undersöka hur gammal tillbyggnaden kan tänkas vara. Om det är närmare 10 år så kan det vara en god strategi att inte väcka några björnar förrän preskriptionstiden gått ut (fast undersök isåfall så att du inte genom fördröjningen förlorar din rätt att föra talan mot säljaren).

7. J
    Medlem · 395 inlägg

jimata

Medlem

Om du behöver riva eller inte beror på vad som gäller för din fastighet. Att statuera exempel hoppas jag verkligen inte existerar i kommunen(erna). Det skulle i så fall vara allvarligt. Kolla vad som gäller. Det handlar alltså om man kan bevilja bygglov i efterhand eller inte.

8. A
    Medlem · 7 inlägg

Andrew_A

Medlem

Lugna sig!!!

Det är oftast hyggligt folk som sitter som tjänstemän på kommunerna, dom som vill illa sitter inte länge. Men är man jävlig mot dom så kan man räkna med att dom kan paragraferna utantill, så håll skenet uppe!!

Så till ett par tips förutom de som du redan fått o som jag håller med i stort. Kolla om din fastighet är i ett planlagt område, det kollar du lätt genom ett samtal till kommunen, bygglovsavdelningen. Om din tillbyggnad ryms inom vad detaljplanen tillåter så är det bara o söka bygglov i efterhand, naturligtvis på säljarens bekostnad ;). Det blir aningens besvärligare vad gäller teknisk beskrivning men det löser din kvalitetsanvarige om han har lite mellan öronen, kommunen hjälper dig säkert om du vill rätta till något till det bättre. En annan aspekt kan vara att försäkringsbolaget kan bli intresserade om olyckan skulle vara framme och det visar sig att det fanns brister i konstruktion eller brandskydd osv. Om fastigheten inte är inom detaljplanerat områd så fråga vad kommunen har för riktlinjer för området o passar kåken in så sök i efterhand där med.

9. S
    Medlem · 20 inlägg

stigendal

Medlem

Skönt att höra att det finns hopp!
    Nu har jag pratat lite försiktigt med kommunen och begärt ut alla handlingar kring huset. Och det finns inget bygglov där vad jag kan se. Finns för övrigt inga ritningar på huset heller (!) Är inte det lite konstigt?
    Jag vill ju gärna ha ordning på det här så jag kommer ringa kommunen och begära bygglov i efterhand.

10. wertok
    Medlem · Skåne · 1 228 inlägg

wertok

Medlem

Fanns det ingen mäklare som var med när du köpte fastigheten? Fanns det en sådan så är detta dennes huvudvärk. Att fixa med detta själv är både onödigt och fel.

11. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

instämmer i inläggen, vill påpeka än en gång, ALLAS bygglovshandlingar som kommunen förvarar är offentliga, så det är bara att knalla upp där och begära kopior av handlingarna. Är man hövlig av sig kan man fråga hur många man kan få utan att behöva betala. Finns beslut i kommunerna om detta, det brukar vara 10 stycken och sedan 3 kronor st utöver det (kan variera)
    Du kanske redan nu kan fundera på om någon byggdel strider mot eventuell plan, nära gräns, höjden på kåken osv. Med 2300 kvm tomt, lär du nog inte riskera att det byggts för mycket på tomten.
    Annars får jag hålla med om att det var ett märkligt husköp = inte ofta man får mer än vad man betalat för ;)
    Du får väl hålla god min med grannarna till de där 10 åren rullat iväg ::)

Var noga med att fota runt lite på hus och tomt, hels med datum på foton.

Sorry, jag hoppade visst in här, utan att ha kollat hur gamla inläggen var. Hoppas att det löser sig i din kontakt med kommunen. Men om det saknas handlingar hos kommunen för huset , så tyder det på det är ett gammalt område utan detaljplan, kanske ett sommarstugeområde, tror inte kommunen ser så allvarligt på utbyggnader och annat i ditt område. Tycker du skall ta ett rejält snack med mäklaren om vad som egentligen gäller. Glöm inte att ha någon med dig (eller spela in) vad som denne säger, för din dokumentation.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.