13 169 läst ·
5 svar
13k läst
5 svar
Friggebod avstånd till huvudbyggnad?
Hej
Jag får inte tillstånd att byggstörre pga. av storleken på tomten men jag får bygga en friggebod på 10m2. Jag har läst reglerna om hur friggeboden ska vara utformad men jag har inte hittat några regler om hur långt avstående ska vara från huvudbyggnaden, bara att den ska vara fristående. Sätter jag den 1mm från husvägen och ansluter den inte på något viss till huset så är den fristående, eller!?. Är det något som vet något om detta?
MVH
Toby
Jag får inte tillstånd att byggstörre pga. av storleken på tomten men jag får bygga en friggebod på 10m2. Jag har läst reglerna om hur friggeboden ska vara utformad men jag har inte hittat några regler om hur långt avstående ska vara från huvudbyggnaden, bara att den ska vara fristående. Sätter jag den 1mm från husvägen och ansluter den inte på något viss till huset så är den fristående, eller!?. Är det något som vet något om detta?
MVH
Toby
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Tror inte att man kan klara sig på att vara "paragrafryttare". Skulle dom slå ned på din lösning så tror jag att myndigheterna lägger in lite sunt förnuft i sina beslut. Dvs ser det ut som en utbyggnad så kommer dom att betrakta det som en utbyggnad.
Många gånger får man ta reda på vad lagskrivaren tänkt på vid lagens tillkomst= förarbetena. Din fråga har Du svarat på själv, friggeboden är fristående om den inte sammankopplas med annan byggnad. Du kan spika ihop den och sedan skjuta in den till huset. Om det råkar vara en dörr där, kan du ha en dörr i friggeboden för enkel passage. Men jag var inne på att du önskade större yta under tak.
Om tanken var att du t.ex. behövde ett förråd så spelar det ju egentligen ingen roll, men om din utgångspunkt var att du egentligen ville bygga ut huset, men inte fick tillstånd till detta så löser ju inte en friggebod detta problem. Alltså - om man har behov av ett extra rum (eller ett större rum) så är man ju inte betjänt av en fristående friggebod, som man bara når utifrån trädgården.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Minsta tillåtna avstånd mellan garage och Attefallshus/Friggebod
Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass -
Friggebod och avstånd till tomtgräns
Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass -
Friggebod avstånd till tomtgräns ut mot kommunal gata
Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass