Bygglov
Emmakr: Lycka till med husbygget! Skönt att det ordnade sig för er!
hempularen: Har hört talas om den varianten tidigare, kommuner har ofta en egen tolkning av "snar framtid", kan betyda allt från nästa år till under detta sekel. problemet tror jag är att om kommunen beviljar er rätt att bygga en avloppsanläggning nu när planering för kommunalt avlopp pågår, så har det rent juridisk svårt att tvångsansluta er senare utan att lösa in den investering ni gjort.
kalleanka70: Stackare.....feel pity for you! Först är det bygglovskontoret, sedan ev.nämnden, sedan länsstyrelsen, därefter länsrätten, kammarrätten och slutligen regeringsrätten. De två sista kräver sk prövningstillstånd och det innebär att mkt speciella fall tas upp. Processen är (dessvärre) gratis för alla parter såtillvida att du redan betalt det via skattsedeln. I vårt fall tog
niclasella: Stå på er. Hur har det gått? Lycka till häls Niclas
hempularen: Inga konkreta tips, men jag tror att jag skulle göra lite källstudier. Begär ut besulten om strandskyddsdispens från andra länstyrelser (har för att det är dom som hanterar frågan), och lusläs vilka skäl som angivits, det kan ge ledtrådar om hur ni bör agera. Kan vara smart att inte begära ut från den lokala myndigheten direkt, kan tolkas som att ni försöker "komma åt dem". Om ni
kalleanka70: Då hade nämnden dåligt underlag, det skall ju vara mkt specificerat i Norrköpings Kommun med kartor, beskrivning mm. De måste ju veta exakt vad de skall titta på. Du måste ha haft maximal otur :-/. /Calle
kalleanka70: Ja jösses, jag bytte från putspanel till de "enklare" alternativet träpanel och vips....ändringslov á 674 kr.....försökte förhandla ned till mininidebitering om 384 kr men den gubben gick inte! Ibland är de extrema!
Familjen_Bygg: Det verkar ju inte finnas något beslut att överklaga. Om du behöver hjälp eller inte är ytterst beroende på om du kan klara det själv eller inte. Lycka till! :) :) :)
morsan: Det blir nog det bästa ;) Men du hittade kommunens hemsida iaf??
olaake: Tack för svaren, då struntar jag i bygglov och bygganmälan och bygger om mitt kök i alla fall.
kalleanka70: Låter som det inte behövs några granneyttranden eftersom du håller dig inom plan och på behöriga avstånd. Tala dock med alla grannar innan och skapa en god relation.....det vinner du på i längden iFALL det strular när lovet väl är beviljat. De har 3 veckor på sig efter att bygglovet är beviljat att överklaga till länsstyrelsen (via bygglovskontoret). Finns en detaljplan och du
swecul: hmm, jo det ska jag kolla... det skulle ju ge extra utrymme vilket alltid är välkommet!
JonasHolm: Det var som du sa inte riktigt jämförbart. Jag har ju ett betonggolv mellan källaren och vardagsrummet. Alltså ej bränbart. Sen är det ju lite skillnad på 270 kg och vad en kakelugn väger. Jag har för övrigt redan pratat med sotaren, och det enda han hade synpunkter på var att det skulle finnas en stege med avsats på skorsstenen. I övrigt så hade han inget att anmärka på. /Jonas
hempularen: Om du har prickad mark fram till gatan (kontrollera med detaljplanen) så tror jag att du får problem. Fast inget är omöjligt. Granngodkännande fungerar lite olika i olika kommuner, här i Stockholm sköter stadsbyggnadskontoret det. Oavsett vilka papper du får grannen att skriva på så skickar stadsbyggnadskontoret ut papper som grannen måste skriva på innan du får bygglov. I andra
Pedda_P: Våran tomt ligger på landet utanför planlagt område, och då behövs bara bygglov för huvudbyggnad, alltså inget bygglov för carport, men däremot vet jag inte ifall det krävs en bygganmälan...?
JonasHolm: Tack för tipset... Vi ska också göra en köksombyggnad, samt förändring av planlösningen + grävning och sprängning för den nya delen. Kanske kan få igenom detta som första steg. Väntar dock fortfarande på en riskanalys från sprängaren. Skall även lämna in ett intyg på att det inte kommer bli något miljöfarligt avfall vid rivningen, så att jag slipper ta fram en rivningsplan.
Familjen_Bygg: Precis som hempularen skriver ;) Har man kommunen med sig så har man kommit nästan ända fram... Lycka till! :) :) :)
moonman: Kan nog variera stort men för Huset vi byggde 2000 tog Huddinge kommun ca 2mån på sig. Då ringde vi iofs och "tjatade" en del så dem tog oss snabbare. Dock sökte bygglov nu för garage vilket bara tog 1 månad och gick extremt enkelt. Gjorde en enkel ritning bara med hjälp av linjal och penna och dem tog det rätt av. Likaså bygganmälan gick hur smidigt som helst och byggrådet gjorde vi
DerniZ: [citat] Förmodligen pga att ett rekommenderat brev kan man bara lösa ut på Posten genom att legitimera sig och kvittera med namnteckning. På det viset kan man genom Posten kolla upp när personen tog emot informationen om det skulle uppstå en tvist... Posten kan väl anses vara opartisk i sammanhanget. Men å andra sidan kan man ju ha skickat vad som helst i det rekommenderade brevet till
David: Det är olika för olika kommuner och kanske till och med handläggare. En del går dock efter medelmåttet på hushörnen. mvh David
Pedda_P: Hm, vi får väl se, nu har de kommit på att de befintliga marknivåerna/tomtens lutning måste streckas in vid fasaderna på bygglovsritningen om de skall kunna fortsätta behandla ärendet.. har varit ute med en kompis och ett laser-pass idag, ritar in resultatet nu, så får vi se vad de hittar på härnäst :P
jimata: I vår kommun så ger man bara avslag om man önskar det. Ett avslag behöver man ha för att kunna överklaga beslutet. Om det däremot står i ditt kontrakt att köpet går tillbaka om ni inte får bygglov så kanske du måste begära ett avslag. Det är ju så att alla tomter går att bebygga, frågan är ju om man kan bygga det man vill.
hempularen: Bara att gratulera, och hoppas att grannen inte fortsätter med andra instanser.
johall: Hej, har nyligen köpt ett hus och har upptäckt att det saknas vissa bygglov. I det fallet jag undrar är det en utbyggnad av köket där det tidigare varit ett inglasat uterum. Vad gäller i detta fall, om den nya byggnaden är mindre än det inglasade uterummet - behövs bygglov då? Bygglov på det inglasade uterummet finns (1985). Det saknas även bygglov för ett inte helt färdigt förråd