Bygglov
LinaoMarkus: Nu blir det förmodligen så pga att det är snyggare och ger mer rymd, men lite fånigt är det ju att jag inte får bygga platt mitt på
saturnus: Jo, en hel del är märkligt i Ornens berättelse, men det kan höra samman med att han inte mår bra av det som han råkat ut för. Det är trots allt, stora värden som står på spel, och vad gäller LB-HUS, så har dessa kursat vid några tillfällen, och lämnat sina kunder i sticket. Byggfelsförsäkringen har då visat sig vara svårtolkad, när sådant inträffar.
saturnus: Jag förutsatte, när den nya Plan-och bygglagen kom, att denna skulle vara enkel och lättfattlig att förstå och arbeta efter, för alla. Men när vi tar del av problemen på Forumet kring PBL, är det uppenbart att det inte är så, utan tvärt om lämnar den nu möjligheter till personligt tyckande. Därför känner jag en viss oro inför framtiden, då vi ständigt matas med att allt fler
Stefan_h: Jag vet inte om det krävs men de kan ju va en bra livförsäkring..
volvo: [citat] Jag är inte beroende av någon. Däremot så kan den ordningen bland ansvarsbitarna som en KA skall dokumentera underlätta att utpeka syndabockar i efterhand. Med en väl ifylld kontrollplan har beställaren svart på vitt vem som ansvarade för vad. I bästa fall kan KA dessutom förebygga så att inte felen uppstår. [citat] Det har i alla år jag varit verksamt alltid funnits
saturnus: Man kan aldrig veta hur det kommer att gå med ett överklagande vid domstolsprövning, så att ta ut någon seger i förskott, skall man nog akta sig för. Men det är väl så, att håller man sig inom planen, så bör där inte vara något att anmärka på. Den klassiska frågan; vem skall få bygga framför vem, har det funnits lika många uppfattningar om, som bygglov. Det är klart man kan
volvo: Utdrag ur plan och bygglagen: "8 kap. Bygglov, rivningslov och marklov Åtgärder som kräver bygglov Generella bestämmelser 1 § Bygglov krävs för att ......... 3. ta i anspråk eller inreda byggnader helt eller till viss del för väsentligen annat ändamal än det för vilket byggnaden senast har använts eller för vilket bygglov har lämnats" Att göra om ett garage till tvättstuga är
volvo: [citat] Citerar Plan och bygglagen: "8 kap. Bygglov, rivningslov och marklov Åtgärder som kräver bygglov Generella bestämmelser 1 § Bygglov krävs för att 1. uppföra byggnader, 2. göra tillbyggnader, 3. ta i anspråk eller inreda byggnader helt eller till viss del för väsentligen annat ändamal än det för vilket byggnaden senast har använts eller för vilket bygglov har lämnats, 4.
Familjen_Bygg: Något prövningstillstånd krävs inte idag för att överklaga en detaljplan till regeringen. Det har talats om att införa en annan instansordning så regeringen skulle få mindre av denna typ av ärenden. Frågan är bara om det är möjligt att överföra detaljplaneprövningen till domstolar. De ärenden som beror på klantighet (och som naturligtvis inte ens borde förekomma) som t. ex.
impala: Enligt rykten ska de här villorna byggas..... Beträffande genomfartsled är det en å ivägen som tur är! Det kommer att bli infart till de villorna från en större väg!
husmyran: Du kan ju bygga ett nytt fritidshus som du sen bor permanent i om man inte får bygga permanenthus på tomten
saturnus: Ni får först ta ett snack med kommunen, hur det förhåller sig med tidigare ägares påskrift, om det nu finns en sådan. Det här kan vara ett problem för er, så ni får noga kolla upp vad som gäller. När påskriften kom till. När Älvsbyhus lämnade in sin ansökan--om ni var ägare till tomten då. Ni får hålla er neutrala i er kontakt med kommunen, och också medela att ni kommer
saturnus: Hej, jo det är klart att Ni skall tala om vad saken gäller, dvs vilken överträdelse mot detaljplanen ert besök gäller. Jag tycker det skulle verka konstigt om man inte berättar allt. Nu är det kanske endast en granne som blir berörd av avvikelsen. En takkupa, jo det kan vara så att den hamnar på den sida huset där detta står 4.5m från tomtgränsen till grannen som har sina
kalleanka70: Inget av detta skall ju permanentas så det är inga bekymmer. Tänk vilken administration vid alla stora NCC byggen med en massa bygglov för alla rastbodar ;D
spikers_corner: Om skogen är fullvuxen nu, så lär den åka ner snarare förr än senare. Det är ju någon som rår om den och kan tänkas avverka den. Sedan finns det väl två faror till med högspänningsledninger: klättring och drakflygning. Jag säger bara DUNS! och ZAPP! Jag skulle inte bygga i närheten av en högspänningsledning om jag fick välja. (Och inte allt för nära en väg heller) Och är
volvo: Lämna in en bygglovsansökan på hur det hela skall komma att se ut och håll sedan tummarna att ingen från kommunen kommer ut och kollar innan byggstart.
lucaisa: Vi kollade upp tomten som vi ville bygga på innan vi skulle söka förhandsbesked och fick veta att vi inte kan söka det förän vi fått starndskyddsdispens från LS. Så nu har vi väntat 6månader i onödan, känns det som.
billy_baver: Väldigt bra fråga tycker jag! Plan- och bygglagen ger egentligen ingen exakt definition av begreppet "sakägare". Men raddar upp en massa andra grupper som JÄMSTÄLLS med "sakägare". Så här heter det i PBL 5:20 - "Sakägare och de bostadsrättshavare, hyresgäster och boende som berörs av programmet eller förslaget samt de myndigheter, sammanslutningar och enskilda i övrigt som har ett
billy_baver: Detaljplanen reglerar alla fastigheter inom sitt område. Ibland har dessutom enskilda fastigheter särskilda regler inom ramen för samma detaljplan. Till exempel får man bara bygga 1-planshus på tomt A för att det inte ska stjäla solljus och utsikt för dem som bor på tomt B. På tomt B blir det okej att bygga 2-planshus eftersom det inte stör någon annan granne.
Familjen_Bygg: Nej, det är riktigt, åtgärden skall också prövas mot de allmänna bestämmelserna. Lycka till! :) :) :)
saturnus: Helt rätt Familjen_Bygg, det blir förmodligen en ny tur hos Länsstyrelsen sedan grannen överklagat det nya bygglovet, om detta går honom emot. Det kan även vara så att grannen eller någon annan granne under lång tid fått avslag på deras bygglovsansökan, med hänvisning till den gamla planen.
volvo: [citat] Japp, instämmer! Orsaken är ju att man tittar mer på utrymningssäkerheten och boendekomforten i ett sovrum. När garaget byggdes så var det ju andra egenskaper som man tittade på.
saturnus: sunemangs, jag tycker Du skall vänta till du är färdig med den ritning du lämnar in i samband med bygglovsanmälan. Det är en gammal regel, att ger man folk betänketid, uppstår en risk att de ringer runt till släktingar m fl och diskuterar och får in synpunkter de inte själva haft tidigare. Gör ritningen klar för påskrift, välj ut grannarna i den ordning du finner dem medgörliga.
volvo: [citat] Detta är DEFENITIVT något som man måste anlita en erfaren byggkonstruktör för att dimensionera! Det är inget som man höftar till på egen hand.
saturnus: Det är bra, Byggaren, men nu får man även tänka på att lagboken har sin begränsning också, vad gäller utförlig lagtext. Får några år sedan begärde jag, om möjlighet fanns, att i Lagboken få till en sida med adresser/tel.nr. till landets domstolar, men tyvärr, det fanns inget utrymme till det, blev svaret. Men det här Du är inne på, att annonsera i pressen om att NN erhållit
jimata: Om du söker på denna sida så tror jag att du får träff. Har för mig att frågan varit uppe tidigare.