Hejsan, vilket bra forum detta verkar vara!
Vi står i stånd att bygga har fått en kommunal tomt med massa olika planbestämmelser som vi inte riktigt är hundra på hur man "mäter" kan någon hjälpa oss och tala om vad nockhöjd och byggnadshöjd är???

Kvalificerade gissningar (jag geggade runt för ett tag sedan med "byggyta" och "boyta" och "nyttjandeyta" och en massa andra ytor.

Nockhöjd - Höjd till nock - dvs högsta punkten på taket. Den är förresten rätt rolig på en friggebod där jag vill minnas en diskussion om just nockhöjd om du har pulpettak (som inte har nock...) Nått med att man kunde bygge så högt man vill då :-)

Byggnadshöjd - Högsta punkten på byggnaden - exempelvis skorsten, högsta punkten på ett tak utan nock (pulpet och platt).

Mvh
/Angelven

Byggnadshöjd trodde jag var måttet på ytterhusväggen tills den möter taket...

Emmakr skrev:
Byggnadshöjd trodde jag var måttet på ytterhusväggen tills den möter taket...
Det är så jag vill minnas det också..Har för mig det står nå lull lull om 45 grader osv också...Där väggen liv bla..bla..bla

Bygghöjden är inte helt lätt att beräkna.

Kolla in senaste uppdrag granskning. inns på www.svt.se

Inte ens kommunen och länsstyrelsen är överens om hur man räknar... Tragiskt...

För det första så måste man bestämma var huset "börjar" detta skall vara medelhöjden på marken runt huset, men det kan man räkna på lite olika sätt.

Sen måste man räkna ut var taekt börjar. Detta varierar också beroende på vilken typ av tak man har. Om man har ett vanligt sadeltak, så är det takfoten som gäller.

Har man mansardtak så skall man dra en linje som förlänger väggen uppåt. Sedan drar man en linje från takets brytpunkt som är medvinkeln mellan övre och undre delen av taket. Där linjerna möts mäts bygghöjden.

Om taket har en takkupa som "förlänger" den vanliga väggen uppåt, så räknas bygghöjden från nocken på takkupan.

Hoppas ni inte är totalt förvirrade nu... ::)

/Jonas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.