S
sija: Var i Botkyrka avaktar du ny detaljplan och vilken typ av förändring avser detaljplan. Hur omfattnde är detaljplanen? Utredningstiden står nog i direkt förhållande till vilka omständigheter som måste utredas. Det blir enklare att tycka till om man vet lite mer detaljer. Svårt att tro at det finns en "normaltid" för alla äreenden inom en kommun. Däremot borde en typ av äreenden
3 svar · 3,5k läst
L
Lello: [citat] Grattis..! Får man fråga ur lång tid allt tog..?
19 svar · 4,1k läst
Linet
Linet: Hej! Är det någon som vet hur nära carporten man får placera en förrådsbod? Hälsningar Susanna Linbacker
5 svar · 1,6k läst
F
Familjen_Bygg: Att kunna överklaga bör vara en mänsklig rättighet. Det finns oräkneliga exempel på när fel begås i handläggningen. Om dessa felaktiga beslut inte överklagas blir de gällande. Inte vill väl någon leva i ett samhälle med en massa felaktigheter. När det gäller de överklaganden som sker mot bättre vetande - som görs bara för att ställa till problem - kan man komma tillrätta med
13 svar · 2,2k läst
F
Familjen_Bygg: Om du bygger ett likadant garage så kan du göra det utan att söka bygglov. Om du däremot vill bygga ett nytt garage som är annorlunda än det tidigare behöver du bygglov och planen kan då ge dig bekymmer. Lycka till! :) :) :)
1 svar · 1,9k läst
J
jimata: Byggnadshöjd mäts inte till nock. Du mäter den från marken längs med fasaden "genom" taket till takpannorna. Om du däremot har mätit rätt så måste du sänka huset. Men varför har du begärt ett förhandsbesked när det finns en detaljplan?? Och jag förstår inte riktigt vad det är för svar du fått??
1 svar · 1,8k läst
N
NinaB: Måste man ha grannegodkännande för att lägga en utomhus-bubbelpool 2 meter från tomtgränsen? Snälla, nån som vet??
0 svar · 1,3k läst
M
Missb74: Men va spännande!! Grattis och stort lycka till!! Har själv sökt bygglov i torsdags, så vi väntar på besked!
2 svar · 835 läst
O
ordain: Japp, jag håller med om att det är skillnad, men min tanke var att de flesta på Harvard nog ser det som att det inte är så väldigt stor risk att de ligger så dåligt till om de har dubbla Harvard-snitt-lönen...
12 svar · 2,2k läst
G
Gammelmormor: Har ej fått besked om bygglov än... Byggsamrådet är på måndag.
2 svar · 2,2k läst
E
Emmakr: Hahahha, ja det var ju ett bra svar! Bara tänkte, jag menar man kan ju alltid använda sig av vindskyd för att på det sättet skydda sig mot insyn...
3 svar · 7,0k läst
H
hempularen: Jo men det var ju ungefär det jag menade, huset blir utsatt (obligatoriskt vare sig ni har tomtstolpar eller ej) på cenimetern relativt den riktiga tomtgränsen. Men om ni i bygglovsansökan ritar in huset i förhållande till var ni tror att gränsen går så hamnar det ju "fel" när det sedan sätts ut korrekt. Sedan beror det ju på hur tomten ser ut om en halvmeter hit eller dit spelar
3 svar · 2,6k läst
M
Myckling: Precis! Ibland upplever jag det som att det SKA bara klagas på myndigheter. Det sitter liksom i ryggmärgen.
4 svar · 3,0k läst
G
Gusen: Jag blev tvungen att söka strandskyddsdispens innan mitt bygge och läste på ganska så duktigt innan jag skickade in papper (allt från Naturvårdverket till Rixlex där de särskilda skälen listas). http://www.naturvardsverket.se/index.php3?main=/dokument/lagar/strandskydd/stranddok/skael.htm Är i huvuddrag få skäl som är giltiga (vilket kan vara svårt att tro om man seglar i Stockholms
8 svar · 4,6k läst
D
daniel5056: Tack för hjälpen Z, andra som har tips får gärna fortsätta, men nu kan jag börja någonstans i alla fall. Tack / Daniel
4 svar · 7,3k läst
kalleanka70
kalleanka70: Det är många saker som tillkommer i ett litet senare skede.....några exempel: - Bygganmälan - Intyg om markradon - Kontrollplan - VVS-ritning - Intyg om byggfelsförsäkring och färdigställande skydd - Ev geotekniskt utlåtande Men du får troligen ett brev från BN där de beskriver vad som krävs.
2 svar · 4,1k läst
E
ered01: Vi är räddade av en skaftväg ;D, men tack ändå för tipset. Som tur är alla andra grannar hur trevliga som helst.
4 svar · 3,3k läst
M
MrMagic: Vid byggsamråd fick vi info att höjden får diffa +/- 100mm, dock sades inget om placeringen i övrigt. Men vi märkte att utsättninen som gjordes av kommunen diffade ca 50 mm mellan hörnen, så justering gjordes på plats. (I sidled alltså, ej i höjdled.)
5 svar · 2,5k läst
kalleanka70
kalleanka70: 1) Ja. Det är en snäv byggnorm. Men du kan försaka garaget (uthuset) och bara bygga 150 kvm i areal. Jag tolkar det som om grundytan bara får vara 150 kvm. Sålunda kanske ditt hus är på 180 kvm om du har 2 plan. Viktigt att klargöra om man med areal avser bostadsyta eller byggnatsyta. 2) Jag har själv fått igenom 12% över plan med lite diskussion. 10% brukar i regel vara max för att
0 svar · 826 läst
M
mixt: Jag har en trappa ner till ett före detta källargarage som numer används som förråd. Ovanför den f.d. garainfarten finns en altan som också fungerar som tak över infarten. Nu skulle jag vilja bygga ett enkelt tak över trappan för att undvika att regn, snö och is i trappan. Trappan ligger precis bredvid ena hörnet av huset och löper en bit utmed hussidan. Därför måste taket delvis
0 svar · 10,2k läst
J
jimata: Tja, det är nog en bra idé att fråga om du kan bygga en carport innan du söker bygglov eftersom jag skulle tro att svaret bli nej tyvärr. Muren måste du ha bygglov för eftersom den ligger efter en trottoar. Om staketet räknas eller inte måste du fråga kommunen om.
1 svar · 5,4k läst
J
jimata: Du kan ansöka om en förlängning av bygglovet. Det är en mycket liten kostnad och du slipper bekymra dig.
2 svar · 2,7k läst
T
Toy: Strandskyddsdispens måste sökas..... Bygglov behöver du inte ifall det är en friggebod. Då de har blivit väldigt hårdare om detta så är mitt förslag är att söka dispens hos kommunen och blir det avslag där så överklaga till Länsstyrelsen, nej där, överklaga till miljödomstolen och om det även blir nej där så bygg på en flotte. Tro mig angående detta då jag blev anmäld av
4 svar · 9,2k läst
kalleanka70
kalleanka70: Om tomten inte är styckad och detaljplanestyrd så bör de söka förhandsbesked hos byggnadsnämnden. Innan dess gör lanmäteriet ingenting. Detta kan du sedan överklaga i flera instanser, länsstyrelsen, länsrätten, kammarrätten och regeringsrätten. De två sistnämnda kräver prövotillstånd. Sedan kan du överklaga ev. bygglov i samma instanser. Vill du göra livet surt för en
10 svar · 4,2k läst
Langbein
Langbein: [citat] Ja tyvärr så vi kostar på källare till det i så fall, för en innepool i markplan är klart värdehöjande. Och ett garage på 40 m2 är litet då vi har 80 nu när 2 bilar verkar behöva 50 så man kan röra sig där och ha en bänk etc. Eller räcker 40? En frigga får man ju ha också. Sidobyggnaden får väl sitta ihop med huset och en dörr emellan?
2 svar · 3,9k läst
Langbein
Langbein: [citat] Valfriheten att hitta bra tomter är ytterst minimal, det finns inga helt enkelt. Tar vi den rättar vi oss efter reglerna och begär större.
3 svar · 1,3k läst
kalleanka70
kalleanka70: Friluftsliv....då är det nog lugnt  ;)! Fornlämningar och naturvärdefulla objekt är värre. Det är bara bra att det finns ett gammalt hus där....bygglov bryr sig inte om den inte är nyligen uppförd men så verkar det inte vara. Jag tror du kan vara helt lugn....med en ödmjuk och frågande attityd kommer man långt. Kom i håg....det finns inget egetintresse hos berörda myndigheter att
10 svar · 2,8k läst
A
Anna_Dyring: Ring kommunens stadsbyggnadskontor så bør du få ett svar! /anna
1 svar · 3,4k läst
J
jimata: Eftersom kommunen äger tomten så ska de ge er grannemedgivande. Det finns _alltid_ någon som äger tomten.
1 svar · 4,0k läst
Langbein
Langbein: [citat] Tyvärr måste man söka en annan kommun, eller en friare del här där vi inte vill bo. 250 har jag inte sett, var är det? Jag har kollat Djursholm där man bara kör en niondel utan max och Tyresö som även de har % och ibland en maxgräns. Detaljplan är segt ja men vi har inte bråttom, numera finns Medborgarförslag och det kommer ett val snart :P 8)
3 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.