H
HPE: Vet du möjligtvis hur mycket vägglivet kan höjas innan byggnadsnämnden klassificerar huset som ett 2 plans hus?
3 svar · 3,0k läst
saturnus
saturnus: Fick bygglovet idag, samtliga byggnader (3 st) godkända utan anmärkning, hade inte väntat mig annat ;D. Får tillstå att jag blev förvånad över priset, 16.200:- (högt). De 3 byggnaderna har funnits på tomten tidigare, bostadshuset brann för 13 år sedan. Men jag får väl pröjsa och se glad ut. garaget, http://img.photobucket.com/albums/v388/Z-Jensen/garageritning2.jpg
10 svar · 4,4k läst
A
antelund: Nä vad skall man säga? Tack ialla fall! Har bestämt mig för att själv nu söka bygglov för muren. Pratade med vår entreprenör som mer än gärna verifierar min berättelse. Skall bli intressant att se grannens reaktion då jag ber om hans underskrift. Till saken hör att han utöver vår gemensamma mur byggt en annan mur på markplan som står 4 m från vår tomt. Den har jag inte
2 svar · 3,1k läst
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: Slå en signal till din KA så han också kommer på utsatt tid och glöm inte ta med kvittot på att ni betalt byggfelsförsäkringen. I våran kallelse stod bara en dag och tid till byggsamråd, inget mer.. så vi körde helt enkelt dit på utsatt tid direkt från våra arbete och hade inget med oss. Där fråga dom om våran KA var på väg också.. "-inte en aning, sa vi".. sen fråga dom om
8 svar · 996 läst
T
Tinkertjej: Finns det någon chans att man kan få dispans att bygga närmare än 200 m från en jordbruksfastighet? Det är min pappa som äger fastigheten och även tomten vi vill bygga på. 119 m är det från vår ev tomtgräns till jordbruksfastigheten. Tyvärr är det en omöjlighet att bygga längre bort. Husförsäljaren trodde det såg mörkt ut men skulle ändå höra med kommunen. Jag förstår
0 svar · 1,5k läst
O
ordain: Det värsta är att det inte spelar någon roll om buller är relevant för dig eller inte. Det finns en hel del fina sjötomter som inte går att bebygga för att det är för mycket buller på dem. Dessa vore då perfekt för ett dövt par som intehar några barn - som ju inte bryr sig det minsta lilla om huruvida det bullrar dygnet runt, då de skulle kunna köpa marken billigt och den skulle
10 svar · 1,3k läst
saturnus
saturnus: Det är väl närmast gränsen, de 4.5 meterna, som är avgörande utanför detaljplan. Men man kan aldrig vara helt säker. Ett ärende jag lästa om gällde en som hade tilläggsisolerat sin fasad 8 cm ut, men bibehållit grund, tak, fönster i sitt ursprung. Någon överklagade, och ansåg att det inte längre var estetiskt tilltalande för området! Länsstyrelsen höll med, men kammarrätten
5 svar · 5,5k läst
bebben
bebben: Plikt på bygganmälan kan väl (som jag har förstått det hela) skilja mellan olika kommuner, eller?
4 svar · 18,5k läst
T
Tippas: Idag fick vi vårt bygglov. Helt ofattbart att det ska behöva ta mer än en dag. Hon har stämplat alla 4 papperna och skrivit ett försettsblad där det står att garaget måste byggas så det är brandklassat. Men men nu har vi det i alla fall :)
9 svar · 1,5k läst
M
TN-Funkis: Vad händer om Marnil gör ett s.k "provisorium", jag tänker här på alla uteserveringar i Sth:s stad som poppar upp på sommaren. Antag att Marnil gör en veranda med typen av färdiga sektioner som lätt kan demonteras med hylsnyckel ( färdiga fyrkants sektioner), då borde inte hans veranda klassas som fast byggnation, eller ? Om nu stadsbyggnadskontoret vill jävlas med en specifik höjd,
18 svar · 6,4k läst
V
Vreborret: Tja, nöj dig med kommunens avslag eller kolla upp enl mitt tidigare svar. PBL, Plan o Bygglagen SFS 1987:10 hittar du på www.notisum.se, tex. 8-)
13 svar · 55,7k läst
P
Pittbull: Jag köpte det privat, men det var utannoserat av mäklare tidigare. Men på grund av att mannen dog så köpte jag det för ca 2 månader sedan av hans fru. Men resten stämmer nästan. Det har varit en man som mekade bilar och det finns en del av miljö syn på detta från komunen. Då det finns oljor i fat som ska sorteras och en del annat.
13 svar · 5,3k läst
saturnus
saturnus: hakar på, då volvo sitter med facit ;) Vad är det egentligen som avses i bygglovet, är det val av byggnadsmaterial, eller är det risk för spridning vid eventuell brand, avstånd till byggnader? Om det är det sistnämnada, kan man undra hur man kan påverka detta om kåken ligger inbäddad i granskogen?
4 svar · 6,4k läst
saturnus
saturnus: Om ingen annan i området/gatan byggt på prickemark, så tror jag det blir svårt. Ibland tillåts en carport, men själva huset hör till undantag. Enklast är att fråga kommunen. Men om Du har plats att flytta huset längre in på tomten,eller kanske vända huset ett kvarts varv, så finns inga själ för att få nyttja en del av den prickade marken. Men det beror även på om prickemarken
1 svar · 5,7k läst
·
saturnus
saturnus: [citat] Ja, jag tror de flesta kommunen ställer upp med vatten under byggtiden. En del kommuner tar inte ut någon avgift för detta. Man får en slang från närmsta vattenpost med en ventil i änden ;) Men, tror inte det gäller för fastigheter med enskilt vatten :-[ ;D
6 svar · 1,9k läst
T
Tirilk: För tillfället tänker vi fixa mittenvåningen samt om något år även 1/3 av övervåningen! Resten får bli förvaring... Eller lager som det står i taxeringen! Bloggen behöver väl inte vara speciellt avancerad? Kunna lägga in lite bilder och skriva någon text! Alltid kul att dela med sig, och sen lägger jag hellre ner tid på bygget än på hemsidan! 8-) Idag ska vi på bygg/bomässa
9 svar · 2,8k läst
V
Vreborret: Skilj på avstyrkan och avslag, tjänstemannen säger till dig att förslaget inte ens är att tänka på och du kan välja att dra tillbaka ansökan, fråga vad de skulle kosta dig då, vilket ofta är lite eller inget alls. Avslag tas i byggnadsnämnden (politikerna), där får du betala all tid ditt ärende hittills har tagit i anspråk hos kommunen. Fråga vad det skulle kosta dig. Till
9 svar · 1,6k läst
J
jimata: Ja, det står mer detaljerat än så. Men det måste väl stå något mera i detaljplanen?!? Hur många hus får du ha på tomten tex? Hur stor är byggnadsarean? Hur högt? Hur nära tomtgräns? mm I vår detaljplan så får man ha en huvudbyggnad och ett uthus. Och så står det att uthus ej får inredas till bostad.
5 svar · 2,0k läst
M
mikko: Utbyggnad på 90 kvm Ekerö gick på ca 3-4 månader inklusive jul och annan ledighet osv, fick rita om några gånger så det passade detaljplaner osv. hade själv lite paus mellan ritningarna, hade jag legat på lite hade det nog gått på 2 månader, platsar det i detaljplanen så brukar det gå fortare för då e det inte så mycket att gnägga över, bara att stämpla och se glada ut.
9 svar · 5,3k läst
saturnus
saturnus: Vänd Dig till din kommuns byggavdelning med dina frågor. De lämnar råd och om det finns några problem i samband med din ombyggnad. t ex hur stor yta man får bebygga Någon arkitekt är inte nödvändigt, om du vet hur byggnaden skall se ut. Kommunen talar om hur ritningar skall se ut. Om du skall lämna bort jobbet till en byggfirma, fixar de också de nödvändiga handlingarna.
1 svar · 779 läst
Severus
Severus: Låter bekant..... Skulle kunna varit "Kjelle-Brännvin" som inte ville ha trafik över "sin" mark... *suckar medkännande*
3 svar · 5,6k läst
T
TB: Hej, Sök bygglov för en carport, Din granne har inte någon Veto-rätt. Byggnadsnämnden är enbart tvungen att höra och beakta hans synpunkter innan man tar ett beslut. Finns det redan en byggnad i gränsen, måste det vara mycket sannolikt att Du får placera ditt bygge likadant. Lycka till!
1 svar · 5,9k läst
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: Spaljen berörs väl inte av dessa 12kvm, det gäller väl bara OM du lägger ett tak på.
10 svar · 3,4k läst
P
ParkaKungen: Är du säker att det står på tomtgränsen? Häcken ni skall anlägga, hur långt in på eran tomt skall ni plantera den? Tänk på att ni måste kunna klippa den från båda sidor utan att gå in på grannens tomt. OFFTOPIC så måste jag bara säga att vi tänker klippa Häcken idag, och det rejält.:)
1 svar · 3,9k läst
yonna
yonna: Även om den tomt, där ni vill bygga närmare, inte är bebyggd, gäller regelverket som vanligt. Vill ni ha snabbt bygglov försöker ni att anpassa huset utanför de 4,5 m. Kontakta annars ägaren till den tomten och diskutera igenom problemet. Det kan underlätta om han/hon godkänner en närmare placering.
1 svar · 941 läst
J
jimata: Du sa det Faidros!!! Den är inte ens bygglovpliktig!!!! Ta bort den ur ansökan och bygg den i allafall. Om kommunen sedan försöker sätta dit dig för svartbygge så överklagar du det beslutet. Om du inte får rätt så är det enkelt att riva och alla andra kommuner (förutom Vellinge) måste ändra sina rutiner. :D
6 svar · 18,5k läst
J
jimata: Om detaljplanen tillåter 70kvm och ni redan har 94kvm så kan ni glömma hela projektet tyvärr. Ni får aldrig igenom en tillbyggnad. Däremot bör ni ha möjlighet att bygga ett uthus på totalt 30kvm eftersom ni endast har 12 idag.
7 svar · 3,6k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Det kan nästan vara bättre att iaf "spela" lite dum när du pratar med SBK. Påläst kan vara bra att vara för sig själv men jag har kommit i underfund med att det oftast är äldre män som har bestämda åsikter så då är det bättre att spela lite dum.
3 svar · 2,2k läst
H
hempularen: Det var väl det som blev slutsatsen, men dom vågade inte göra det direkt, det skulle kanske vara lite väl utmanande om någon mot förmodan hade gjort en besiktning (alltså att bygga trots avslaget bygglov).
4 svar · 4,7k läst
O
ordain: Tack för de ytterligare svaren! För att förtydliga så ska jag i vilket fall som helst inte anlägga någon väg nu, utan vill endast försäkra mig om att jag inte bygger något som försvårar för en framtida eventuell väg. Och tack Elica, det du säger känns betryggande. När jag räknar på taxeringsvärdet för en respektive två fastigheter på nuvarande fastighet blir det avsevärt
7 svar · 15,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.