Byggahus.se

bygglov

1. L
    Medlem · 46 inlägg

lucaisa

Medlem
    Jag och min man skall nu i dagarna börja söka förhandsbesked på vår tomt. Undrar om någon kan ge tips på vad mer än en ritning och grannarnas godkännande som bör vara med. Denna tomt ligger vid kusten utanför KUNGÄLV. Det är inte någon detaljplan där än, är detta några svårigheter eller vet någon vad det innebär? Tacksam för svar!

2. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Re: bygglov

En detaljplan är en kommuns sätt att kunna detaljstyra byggnation.
    Avsaknad av detaljplan ger mer frihet för den som vill bygga att kunna utforma sitt hus fritt.

3. S
    Medlem · 27 inlägg

Subarumannen

Medlem

Hej!

Vi är i ungefär samma situation som ni, kolla vårt inlägg några trådar under den här. Vi började med att ta kontakt med den handläggare på Stadsbyggnadskontoret som var ansvarig för vårt geografiska område. Därefter kom denne ut på platsen. (Även om denne generellt var emot nybyggnation för långt ifrån övriga tomter, i vårt fall inte särskilt långt...)

Kan t.ex. vara bra att kontrollera med Stadsmuséet om det finns några fornminnen på er tänkta tomt.

Lycka till!!

4. L
    Medlem · 48 inlägg

Lowet

Medlem

Måste alla på uppe på varandra??? ::)

Hur som helst så vet jag att det hjälper att ligga på och förhandla. Det första beskedet man får är oftast inte det slutgiltiga. Tar man bort lite eller ändrar lite så brukar de ge sig till slut... Lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.