Det hade kanske varit lämpligt att vara ännu tydligare om varför giltigt bygglov inte finns. I en mening på Ornens hemsida framgår det vad som troligen har hänt.

"Som det senare visat sig så hade entreprenaderna uppförts med betydande avvikelser så några giltiga bygglov förelåg ej"

Som jag tolkar detta så har bygglov sökts och beviljats för husen, men det faktiska upppförandet skiljer sig så mycket från de inlämnade ritningarna att bygglovet inte längre kan anses vara giltigt.

Visst är detta mycket allvarligt men jag anser att det är missledande att säga:
"Att entreprenören har underlåtit att söka bygglov för de bägge entreprenaderna som därför betraktas som svartbygge av vår kommunala byggnadsnämnd."
(Även detta citerat från hemsidan)

Frågan som jag ställer mig då är vad det är som avviker från det beviljade bygglovet, och om det beror på LB-hus/ev underentreprenörer eller om det är ändringar som tillkommit på Ornens önskemål?

(Efter att ha tittat på hemsidan måste jag även hålla med Ornen om att det finns mycket som ser rent ut sagt för j-ligt ut på husen)

Jo, en hel del är märkligt i Ornens berättelse, men det kan höra samman med att han inte mår bra av det som han råkat ut för. Det är trots allt, stora värden som står på spel, och vad gäller LB-HUS, så har dessa kursat vid några tillfällen, och lämnat sina kunder i sticket. Byggfelsförsäkringen har då visat sig vara svårtolkad, när sådant inträffar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.