6 453 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Byggnadshöjd med takkupa?
Hej
Detaljplanen där vi skall bygga säger max 2-plan, max byggnadsarea 250 kvm samt största byggnadshöjd 6,5 m.
Vi har tänkt bygga ett klassiskt 1,5-plans med en stor takkupa ca 1/3 av byggnadslängden. Detta innebär att byggnadshöjden blir över 6,5 m om man går strikt efter lagen. Är det någon som har stått inför samma dilemma?
Man skulle kunna bygga ett 2-planshus med en nockhöjd på 9,5 m men inte en 1,5-planshus med nockhöjd på 8 m!!.
Varför straffas takkupor på detta sätt? De flesta hustillverkare har ju hus med takkupor.
mvh/Peter
Detaljplanen där vi skall bygga säger max 2-plan, max byggnadsarea 250 kvm samt största byggnadshöjd 6,5 m.
Vi har tänkt bygga ett klassiskt 1,5-plans med en stor takkupa ca 1/3 av byggnadslängden. Detta innebär att byggnadshöjden blir över 6,5 m om man går strikt efter lagen. Är det någon som har stått inför samma dilemma?
Man skulle kunna bygga ett 2-planshus med en nockhöjd på 9,5 m men inte en 1,5-planshus med nockhöjd på 8 m!!.
Varför straffas takkupor på detta sätt? De flesta hustillverkare har ju hus med takkupor.
mvh/Peter
Hur lyckas du få bygghöjden över 6,5m på ett 1,5-plans med kupa? Hur högt väggliv har du? Har du nock på kupan eller är den slät och sluttande? En kup-nock som är lika hög som huvud-nocken kommer slå hårt på bygghöjden. Men måste ni räkna in kupan i bygghöjden? Det är vanligt att om den är under 1/3-del av längden så ska den inte räknas med men Boverkets regler är lite luddiga just där.
http://www.boverket.se/upload/publicerat/bifogade%20filer/2004/boken_om_lov_tillsyn_och_kontroll.pdf
På sidan 194 i det andra stycket "Råd" så står detta:
"Om större takkupor förekommer, anses 45-gradersplanet beröra taket när takkupan berörs. Taksprång utanför kupans fasadplan bör därvid inte beaktas."
Ganska luddigt är nog bara förnamnet... vad menas med "större" i kupsamanhang???
På sidan 194 i det andra stycket "Råd" så står detta:
"Om större takkupor förekommer, anses 45-gradersplanet beröra taket när takkupan berörs. Taksprång utanför kupans fasadplan bör därvid inte beaktas."
Ganska luddigt är nog bara förnamnet... vad menas med "större" i kupsamanhang???
Klicka här för att svara