Hej:)

Kan någon ge råd ang. följande dilemma;
Mina föräldrar har mark som de gett mig "tillstånd" att bygga ett litet hus på (ca.90kvm).
Nu är det så att marken ligger utanför detaljplan i Ekerö Kommun.

Jag har fått en tomt av mina föräldrar som ligger i anslutning till deras hästhagar. Nu när vi skall lämna in papper om förhandsbesked, säger kommunen att det finns riktlinjer för hur nära hästhagar får vara hus (50 meter) och tomtgräns (30 meter). Detta är som sagt riktlinjer som är baserade på allergirisken om jag förstår dem rätt. Ingen av oss har hästallergi skall tilläggas eftersom vi jobbar en hel del på gården vår lediga tid:)

Mina föräldrar kan tänka sig att utöver ge mig en tomt (sjukt snällt!) även stänga ner en av verksamhetshagarna för att klara skyddsgränsen Tomtgräns-Hagar. Men åt sydväst ligger vi trots allt lite för nära. Nu undrar jag, hur pass mycket brukar kommunen kunna rucka på såna här riktlinjer? Har någon erfarenhet av detta?

Sen tänkte jag höra vad ni tror om följande idé;
Säg att kommunen inte ger sig en millimeter & föräldrarna stänger ner ytterligare en hage för min skull. Vad skulle hända om de efter att jag fått bygglovet, får tillstånd av mig att öppna hagen igen? Har någon hört om kommunfolk åker runt & kontrollmäter efter att bygget är klart? Kan det bli böter?

Jisses vilken djungel.......
//Jessi74 :p

Om det krävs bygglov för hur nära hagar som byggnad får vara så antar jag att det finns ett register på hur marken används. Så då torde man behöva anmäla hur man brukar marken också ? Annars kan man ju lätt bara säga att "det här är ingen hage utan en äng...".

Så mao om dom stänger den (anmäler detta) och sedan vill öppna den igen så kan kommunen troligen neka detta eftersom du har fått bygglov "för nära".

Men räcker det inte med att dom flyttar gränsen 50m då ? - blir hagen för liten då ?

Om du har en hage åt sydväst - kan du inte förskjuta byggnaden lite åt nordost då och hamna utanför gränsen ?

/K

Tack för svaret:)
Dessvärre blir hagen för liten då (mer som en liten smal korridor) & tyvärr går det ej att förskjuta huset åt nordost då vi lagt huset precis invid vägen för att komma så långt ifrån hagarna som möjligt.
Fick till ett möte idag m kommunen & jag tror vi kom fram till en bra och fungerande kompromiss. Skickar in bygglovsansökan i helgen och hoppas på det bästa:-D

Trevlig helg:)

Vänligen,
Jessi74

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.