Hej hej.

Jag ska nu dra igång mitt husbygge efter att äntligen fått bygglov.

Brevid min tomt går en väg som ägs av innehavarna av tomterna ovanför min tomt och jag kommer att bygga mitt garage 1 meter från denna väg.

Givetvis har jag kollat med de övriga grannarna om det är okej att ha mitt garage 1 meter från vägen.

Hur som helst är de villiga att skriva på ett kontrakt där de godkänner placeringen av garaget; detta för att det inte ska bli något strul i framtiden om någon annan köper någon av de övre tomterna etc.

Så min fråga är: är det någon här som har en lämplig mall som jag kan använda för att skriva avtalet utifrån? Jag har letat på nätet utan att hitta något bra hittils...

En bilagd tomtritning med huset inplacerat är alltid bra.

Textmässigt borde det räcka med något i still med "Härmed godkänner jag, i enlighet med PBL x kap. § xx (kommer inte ihåg vilken paragraf det är på rak arm) husets placering enligt bifogad tomtkarta".

Gör ett exemplar till dig och ett till grannen. Säkerställ att det är den lagfarna ägaren som skriver på.

Men om du har fått ditt bygglov så måste väl grannarna redan ha fått uttala sig till bygglovsmyndigheten?

- Om du inte hade bygglov för garaget, bara huset: kan du inte söka för garaget nu då, när du har grannarna med dig?

I stockholm gäller, vad jag förstår, inga sådana "egna" avtal. Stadsbyggnadskontoret skickar alltid till grannehörande om bygglovet bryter mot detaljplanen... och det är väl sunt, ingen risk för otillbörlig påverkan.

/Abbe

Jodå, garaget är med i bygglovet (och ingen granne hade något emot det). Men kommunen gav mig trots allt rådet att fixa ett underskrivet papper från grannarna för att underlätta i framtiden.

Frjo, vet du ungefär vilket kapitel det är jag borde referera till? Vet inte riktigt vad jag ska söka på... ;-)

Ehh.... f-n borde komma ihåg det där. Tror att det är PBL kap 5. Ladda ner "boken om lov och kontroll" (ung. titel) från boverkets hemsida. Där står det tämligen klart vilka paragrafer som avses, har jag för mig.

Ahh, det är lugnt. Jag totade ihop något till mötet i förra veckan som såg helt okej ut. Så nu har jag underskrifter från samtliga delägare av samfälligheten.

Tack för all hjälp!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.