T
Vi bor i ett område i en storstad, byggt i slutet av 70-talet. Ett antal parhus samt några fristående hus på små tomter. Två plan, vindar med W-fackverk och två meter "förvaringsutrymme, max 100 kg/kvm) i mitten. 27 grader taklutning.

I stadsplanen står det klart och tydligt "Vind får ej inredas".

Promenerar man runt lite i området ser man påfallande många takfönster och högt belägna fönster på gavlarna, något jag förutsätter att man inte monterar om man bara använder vinden som förvaringsutrymme med taklucka... Vi har inte tänkt göra något åt vår (oinredda) vind just nu, men det skulle kanske kunna vara en option i framtiden.

Mina frågor:

1) Har alla grannar fuskat, eller går det att få undantag från "Vind får ej inredas"?

2) Om jag vill göra något, vad är riskerna om jag "chansar" och bygger ändå?

3) Om jag istället skulle försöka ansöka om bygglov, finns det risk att de upptäcker grannarnas (förmodade) svartbyggen och börjar bråka med dem (vilket s a s då är "mitt fel")?

Det enklaste är nog att i första hand fråga grannarna hur de gjorde!

1) Har alla grannar fuskat, eller går det att få undantag från "Vind får ej inredas"?
Det skall finnas bygglov för takfönster. Kolla hos kommunen.

10 års preskriptionstid. Om du blir påkommen innan dess så kan du få straffagift och tvingas återställa huset i ursprungligt skick.

3) Om jag istället skulle försöka ansöka om bygglov, finns det risk att de upptäcker grannarnas (förmodade) svartbyggen och börjar bråka med dem (vilket s a s då är "mitt fel")?
Det är sällan inspektörer kommer ut utan att ha fått ett direkt tips. Om du i din ansökan inte nämner att "alla andra har" så kan du inte ställas till svars för om grannarna blir upptäckta. De är dessutom vuxna människor som får ta ett eget ansvar för sitt agerande.

har vänner som bor i ett kedjehus. Alla på gatan hade byggt om sin klädkammare till rum och då även tagit upp ett större fönster (klädkammaren hade en liten glugg).

Våra vänner ville göra samma sak, men sökte bygglov. Bygglovet avslogs med motiveringen att deras hus då inte skulle se lika ut som övriga av kedjehusen, deras hus var som sagt det sista som inte hade gjort förändringen redan. De vågade inte opponera sig och påpeka att det var precis tvärtom, var rädda att grannarna skulle få nedslag för sina svartbyggen.

Mikael_L
volvo skrev:
10 års preskriptionstid. Om du blir påkommen innan dess så kan du få straffagift och tvingas återställa huset i ursprungligt skick.
Precis, men glöm inte att; även om man inte kan straffas för själva åtgärden efter 10 år har gått så kan man bli nekad bygglov för någon annan bygglovspliktig åtgärd.
Ja alltså endast om dom känner till den tidigare åtgärden utan bygglov då ...

Jag skulle iaf börja med att fråga grannarna hur dom gjort ...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.