Någon som vet hur det skulle fungera att ansluta en friggebod till huset, tex genom en kortare korridor, så att de båda husen "sitter ihop"? Blir det bygglovsproblematik?

• Gilla
tooby
  • Laddar…
Friggebod är att klassas som en sk"komplementbyggnad" till ett permanentbostadshus. Den får inte byggas ihop utan ska vara fristående och egentligen på avstånd enligt gällande brandregler. Byggs den ihop så är det ju en del av det permanenta huset och således en tillbyggnad. Men sen är det ju så att om det inte syns och inga grannar klagar på 10 år så....... men jag vet inte om det är värt detta eventuella tjafs som kan uppstå.

Tack. Ska kanske tillägga att varken huset eller friggeboden finns. Det hela är på planeringsstadiet. Jag vill ha en friggebod för att komma runt en begränsning i kvadratmeter som får byggas på tomten samt att kunna ställa den på prickmark utan strul. Men det låter alltså knepigt, minst sagt...

Eh.. får du verkligen ställa friggebod på prickmark?

Ja, enligt det byggnämndskontor jag varit i kontakt med. Men regeln med 4.5 meter mot granne gäller förstås.

Ja det får man faktiskt inser jag nu. Under förutsättning att det inte är reglerat annorlunda i detaljplan. Då har man lärt sig något nytt idag också! :-D

johab skrev:
Ja, enligt det byggnämndskontor jag varit i kontakt med. Men regeln med 4.5 meter mot granne gäller förstås.
Och sedan gäller reglen minst 4m från andra byggnader - vilket det inte blir med en "korridor"

Men du kan ju förvisso bygga hus + frigga separat och senare chans på att komplettera med en korridor, kanske efter att lärt känna grannarna lite bättre och pratat lite med dom. Om ingen granne klagar lär inte kommunen komma ut och påpeka dett iaf.

/K

Tänkte bara komplettera med info som jag fick häromdagen: Enligt min handläggare är det begreppet "omedelbar närhet" som gäller för avstånd mellan friggeboden och huset, dvs de får inte dela vägg, men i övrigt kan de ligga väldigt nära varandra, alltså inga krav på 4 meters avstånd.

johab skrev:
Tänkte bara komplettera med info som jag fick häromdagen: Enligt min handläggare är det begreppet "omedelbar närhet" som gäller för avstånd mellan friggeboden och huset, dvs de får inte dela vägg, men i övrigt kan de ligga väldigt nära varandra, alltså inga krav på 4 meters avstånd.
Kollar du i boverkets regler så gäller 4meter - OM du inte har en högre brandskyddsklass på byggnaderna. Så visst kan du lägga den närmr - men då blir det andra krav på byggnaden i from av material, inga fönste (eller fönste enligt särskilda regler) osv

Det spelar ingen roll om det är en frigga, vedbod eller garage osv - det är av barandskydstekniska skäl som regeln finns !

/K

klaskarlsson skrev:
Kollar du i boverkets regler så gäller 4meter - OM du inte har en högre brandskyddsklass på byggnaderna. Så visst kan du lägga den närmr - men då blir det andra krav på byggnaden i from av material, inga fönste (eller fönste enligt särskilda regler) osv

Det spelar ingen roll om det är en frigga, vedbod eller garage osv - det är av barandskydstekniska skäl som regeln finns !

/K
Brandskyddskravet löser du enkelt genom att använda tex utegips på huset samt friggeboden. Sen använder du dig av en brandklassad dörr samt fönster så är du det i hamn. Inget att oroa sig för det här med brandklassningen, det är bara en bagatell i det hela, ändock viktigt att det utförs... Tror EI30 räcker, men kräver det EI60 så kör du bara dubbelgips... Var ett tag sedan jag läste på de reglerna.

aedwall skrev:
Brandskyddskravet löser du enkelt genom att använda tex utegips på huset samt friggeboden. Sen använder du dig av en brandklassad dörr samt fönster så är du det i hamn. Inget att oroa sig för det här med brandklassningen, det är bara en bagatell i det hela, ändock viktigt att det utförs... Tror EI30 räcker, men kräver det EI60 så kör du bara dubbelgips... Var ett tag sedan jag läste på de reglerna.
EI30 är dubbelgips + isolering (dvs gips+95mm mineralull+gips funkar). Fönster mindre än 50x50 (här är jag lite osäker på måtten) samt brandklassad dörr.
EI60 är striktare...

http://www.isover.se/sw29658.asp
http://www.stenull.paroc.se/produktdat/show.php?par=5

Det finns en del andra trådar om detta - sök på brandklassning bara...

/K

Tack för tipsen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.