O
Odjuret: [citat] Beror inte det på detaljplanen? Den styr ganska mycket...
12 svar · 10,1k läst
D
Dispens: Allt som utökar byggnadens volym är att anse som en tillbyggnad. Däremot i områden utanför detaljplan som inte omfattas av några områdesbestämmelser och ligger utom samlad bebbyggelser frå mindre tillbyggnader göras utan krav på bygglov. (8 kap. 4 b § PBL)
3 svar · 2,6k läst
D
Dispens: Kontrollplan och slutbevis samt samråd kan bedömmas obehövligt, men en KA skall alltid finnas.
9 svar · 11,8k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: ring till kommunen. Vet att Stockholms kommun gått igenom område för områdeoch erbjudit bullermätningar inomhus och sedan erbjuditmycket subventionerade fönsterbyten/bullerglas. kanske har de missat ditt område eller inte hunnit dit. Ring och kolla.
2 svar · 4,8k läst
haavard
haavard: Byggherre-ja. KA- om kommunen godkänner dig. (Men vissa kommuner är så slöa att de accepterar vem som helst som KA.)
5 svar · 6,9k läst
B
billy_baver: Ett sätt att pröva saken är att rakt upp och ner begära bygglov för utbyggnad och sedan "inkassera" nämndens sannolika nej. Då får ni åtminstone hänvisning till ett lagrum och chans att överklaga, för att bevisa hur nämnden saknat rättslig grund för sitt beslut. Er andra möjlighet är att begära rivningslov för altanen, och separat bygglov för utbygget. När handläggaren
1 svar · 6,8k läst
D
Dispens: Byggnadsavgiften som tas ut om någon uppför en åtgärd utan lov som kräver lov kan inte tas ut om rättelse sker innan frågan om påföljd tas upp vid nämndens sammanträde. Givetvis skall ni informeras om det i god tid så att ni kan göra rättelse innan sammanträdet. Informationen kan ju bli som ett föreläggande enligt 10 kap 14 § PBL att vidta rättelse innan ett datum. Därefter
6 svar · 2,5k läst
A
AoZ: Hur har det gått? Jag är i samma sits som dig men har kommit lite längre på vägen: http://www.byggahus.se/forum/bygglov/148682-aendra-faerg-pa-radhus-bygglov-eller-inte.html
5 svar · 6,5k läst
L
leif hjälplös: Vår infart som är 80% av vår fria tomtyta är belaggd med in och utfartservitut där den fastighet jag försöker beskriva är den häskande. I akten från lantmäteriet som avstyckade stamfastigheten 1982 i 2 lotter står det att avstyckningen lämpar sig för permanentboende. 1986 flyttar vi in och 2 månader senare fylls vår minimala infart av hantverkare, bilar cyklar kunder osv. När vi
3 svar · 2,1k läst
D
Dispens: Många kommuner har upp mot 3 månaders väntetid. I den nya plan- och bygglagen som träder ikraft under 2011 har det lagts in en rätt för sökande att få bygglov inom 10 veckor från ansökan. Så upp mot 10 veckor är alltså OK.
4 svar · 3,9k läst
D
Dispens: 1. Ansökningsblankett som är korrekt ifylld, samt erforderliga ritningar. 2. Fackmannamässigt utförda ritningar. Dvs, linjal, skalenligt och måttsättning, inget kludd. Fasadritningar och situationsplan. 3. Länsstyrelsen, men lämnar in överklagan till nämnden. 4. Det estetiska och lokaliseringen. Troligen är det bullerkraven i BBR som det går bet på med inglasning mot kommunal väg.
1 svar · 2,2k läst
J
Jan-Å: Friggebod är 15 m2 men en sån får inte sitta ihop med nåt utan ska vara fristående har jag fått lära mej, sökte därför bygglov för mitt förråd så jag kunde sätta fast det i garageväggen. Till TS är mitt råd att kontakta kommunens ansvarige och beskriva läget och inleda en diskussion för att på bästa sätt få det godkänt. Är väl bara att säga som det är: "Jag trodde
3 svar · 1,5k läst
D
Dispens: Bygglov regleras i 8 kap. Plan och bygglagen. En lag varierar inte mellan kommuner.. Det kommunen kan göra är att i detaljplan eller områdesbestämmelser reglera byggandet på ett sätt som de anser krävs för att uppfylla kraven som ställs på byggande i PBL. Enligt 8 kap 4 b § får man, utanför detaljplan i områden som inte omfattas av några områdesbestämmelser samt ligger utom
6 svar · 3,5k läst
D
Dispens: Enligt PBL 9 kap. 13 § är kvalitetsansvariges uppgift att se till att kontrollplaner som avses i 9 § och rivningsplaner som avses i 4 § följs samt att kontroller som avses i 8 § första stycket 2 utförs. Han skall vara närvarande vid byggsamråd enligt 7 § samt vid besiktningar och andra kontroller. 1. Ja, det är ok eftersom han bara intygar att kontrollerna är gjorda. 2. Nej, KA
6 svar · 1,4k läst
D
Dispens: Finns flera punkter i PBL som de kan anse att byggnationen inte är förenlig med, som 3 kap. PBL 2 § likväl 2 kap. 4 §. En annan aspekt är ur PBL 3 kap 1 § beroende på hur omkringliggande bebyggelse ser ut. Andras carport/garage placeringar längst vägsträckan. Likväl 3 kap 15 §. Hänvisningen till "trafiklag" låter konstigt. Troligast att ni citerar fel? Vem är väghållaren,
25 svar · 39,8k läst
gadu^
gadu^: standard svaret är ja, men ring kommunen först o kolla. vissa kräver det, andra inte...
2 svar · 10,1k läst
F
Freddie.l: [citat] Hej och tack. Ska kolla med LM, om inte annat så väger deras ord en del i en samling av argument och eftergifter för kommunens önskemål.
4 svar · 3,3k läst
·
haavard
haavard: Det menas väl att eftersom huset skall flyttas vill man säkerställa att inte skadoinsekter exporteras till den nya tomtplatsen? Om du får vara KA är upp till byggnadsnämden att avgöra. Har du arbetat i byggbranschen hela ditt liv kanske du kan godkännas, sitter du hela dagarna framför en dator är du inte kompetent nog.
1 svar · 2,9k läst
M
Marilyn: Nej.. jag kan ju dessvärre inte hänga ut min granne.... Men jag har kollat min e-postkorrespondens med kommunen. Markarbeten och stolpar är ej bygglovspliktiga. Skärmar som är flexibla är också ok. Jag fick t o m rådet (eftersom markisen är extrem i sin storlek färg och placering) att göra en "Stockholmslösning", dvs skärmar som tas ner när byggnadsnämnden har sitt sammanträde -
19 svar · 9,7k läst
M
Marilyn: Åh tack! Äntligen ett riktigt svar. Enbart stolpar kräver inget bygglov! Det var precis så jag uppfattade byggnadsnämndens svar när jag kontaktade dem. Vi har nu satt ner stolpar, stolpar på nedgrävda plintar som kan skruvas ner i vinter. Mellan dem har vi ett vindskydd som tas upp och ner efter behov. Extra störande är det förstås för oss att markisen är motordriven och automatisk,
9 svar · 10,0k läst
O
osueco: Det låter klokt. Visst är det så att stallet inte behövs idagens jordbruk. Tack för tipset får fila vidare på det. Tvärt om finns det ingen ekonomi i att ha stallet till stall, utan ett aktivt jordbruk på marken som vi har och sedan bostäder i gamla stallet för att få verksamheten att gå runt.
3 svar · 2,0k läst
B
billy_baver: Detta är INTE enbart en fråga om bygglov eller ej (grundat på föreskrifter i Plan- och bygglagen. Man kan också hänvisa till Jordabalkens tredje kapitel om rättsförhållandet mellan grannar, och dess portalparagraf: "Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen". Med andra ord: Allt är inte okey bara därför att åtgärden är
10 svar · 30,2k läst
·
Suhagg
Suhagg: [citat] Våra uppfattningar är väldigt lika då med andra ord. Jag får känslan att någon ska känna att sitt jobb är viktigt därför får man lite mothugg. Jag försökte förklara att jag inte vet exakt hur allt kommer vara för än jag kommit längre men det kunde de inte förstå. Man måste ju veta allt från början var i princip svaret. Verkligheten är en annan när man gör mycket
2 svar · 4,6k läst
O
oxböle: Tackar Mats... mycket funderingar hit och dit.,Har iaf bestämmt att ställa friggeboden 60-70m från vattnet nu å tror att eftersom det INTE e inom statsplanerat område,långt därifån,,så skulle en byggnad alldeles vid strandkanten sticka i ögonen på fler än kommunen,så Tror det e den bästa lösningen på Brydderierna...
17 svar · 9,5k läst
N
Flyttad
N
Flyttad
Wasa
Wasa: Oj ingen aning... Du får nog kolla runt lite med olika arkitekter och andra firmor. En kollega till mig har haft en firma hemma som byggt om en del. Jag vet att dom gör ritningar oxå. Vet inte om man får skriva firmanamn här så jag skickar ett meddelande istället... mvh Wasa
5 svar · 2,5k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Av olika praktiska/byggtekniska skäl var vårt hus tvunget att förlängas med 30 cm (totalt 3kvm byggarea mer). Ringde kommunen och fick muntligt ok, tjänstemannen antecknade detta i vår "byggmapp", så enkelt var det.
8 svar · 1,5k läst
S
Sara K: Hej. Vi ska bygga ett soldäck på vårt platta garagetak och funderar på vilket slags räcke vi ska ha. Är det godkänt att ha aluminiumstolpar och spänna segeltyg mellan stolparna? Vi vill kunna plocka bort räcket under vintern för att lättare kunna skotta av snö från taket.
0 svar · 2,1k läst
H
hempularen: Finns ju gott om exempel där nya regler eller nya tillämpningar/tolkningar av redan existerande regler ger "byggförbud" på områden där man tidigare fått bygga. Ta ex. de som drabbats av senaste banan på Arlanda, områden där man tidigare fått bygga, men nu får nej. Även det där med närhet till jordbruk som jag fattat det som att frågan här gäller, styr ju över byggregler, och
20 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.