Hej!

Jag har ett par frågor angående bygglov.

Om man har byggt ett uterum utan bygglog men vill få det godkänt hur ska man då gå till väga?
Är det bäst att låtsas som det inte är byggt och söka vanligt bygglov? Hur stor är risken att det kommer någon från byggnadsnämnden för att inspektera?
Eller är det bättre att söka bygglov i efterhand och betala en högre bygglovs-avgift? Finns det då någon chans att man blir tvungen att riva uterummet eller få betala vite?

Uterummet påverkar inte några grannar och ligger mer än 4.5 meter från tomtgräns. Det är ca 14 kvm.

Får man inte bygga 15 kvm utan bygglov? Har för mig jag hört detta nånstans.

C
Vissa har 12 kvadrat, medan vissa har 15, dock är det för skärmtak i anslutning till huset, dessutom totalt, om man råkar ha flera, och det gäller nog inte för om man bygger ett inglasat uterum.

Friggebod är 15 m2 men en sån får inte sitta ihop med nåt utan ska vara fristående har jag fått lära mej, sökte därför bygglov för mitt förråd så jag kunde sätta fast det i garageväggen.
Till TS är mitt råd att kontakta kommunens ansvarige och beskriva läget och inleda en diskussion för att på bästa sätt få det godkänt. Är väl bara att säga som det är: "Jag trodde inte det behövdes bygglov och kollade inte heller för jag var sugen på att börja bygga, hur gör vi nu?"
Du har ju inte byggt 160 m2 fritidshus på strandskyddat område direkt utan ett uterum som "alla andra har" så att försöka finta fastighetskontoret känns lite överdrivet som jag ser det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.