Bygglov
Troberg: Jag behövde bygglov för en liknande operation, det hade med brandskydd att göra.
Mikael_L: [citat] Det bestämmer bygglovshandläggarna (med luddig lagtext i ryggen). Exempel hittar du bl.a. här: http://www.sundsvall.se/husochhem/byggaochandra/bygglov/ansokaombygglov/exempelpabygglovshandlingar.4.19f9c7a107dc1557c5800010971.html
anette_jonas: Hej har du redan nu kollat med grannen vad de tycker om att ni placerar garaget på den platsen? Om du har en bra relation med grannen och du tror att han godkänner det så kan du ju be att hus företaget lägger till en ruta med nedan text. Det gjorde vi på vår tomtkarta och på förrådet som ligger för nära gränsen. Sen sände hus tillverkaren ritnigarna i 4 ex till oss som Göteborg
Göran.W: Gratis kör så det rycker. Grannen saknar säkert "sin" skog och ogillar "nybyggare" Då måste man bara djävlas för sakens skull. Berätta gärna hur det hela slutar.
Wester: [citat] Flera kommuner lägger ut dessa mötesprotokoll bla Kungsbacka som ju är nära gbg men inte göteborgskomun (vad jag vet). Däremot e de offentliga och kan begäras. Men annars e det ju bara att ringa kommunen och fråga efter bygglov.
jkm75: Tack för svaret. Hittade precis detta själv på boverket: Vad betyder byggnadsarea? Byggnadsarea är ”area som en byggnad upptar på marken, inklusive utkragande byggnadsdelar som väsentligt påverkar användbarheten av underliggande mark”. För att närmare veta hur du ska mäta och vad som räknas in i respektive inte räknas in i byggnadsarean bör du titta i standarden SS
haavard: Det där är ju bara fasadändringar. Ta med måttband, penna och papper och gör en ritning av den aktuella fasaden. Det gjorde jag när jag skulle ha in ett takfönster. Funkade utmärkt.
moddy: Okay vi låtsas att man inte behöver bygglov för att plötsligt göra sig ett förråd på 50 kvadrat. ( Det ligger ju under en altan). Frågan man då ställer sig är, skall dessa utrymmen räknas in till husets byggarea?, eller skall det förbli osynligt på alla kartor och ej påverka kommande bygglovs ansökningar? Enligt det jag kan läsa står det" att det som kan belysas uppifrån" (
FredrikoKarl: http://www.umea.se/umeakommun/byggaboochmiljo/bygglovtillstandochlantmateri/bygglovochbygganmalan/vadarbygglovsbefriat.4.1255481e123d7d67aaa800020061.html Det står på Umeå kommuns hemsida, men det står inte så tydligt vad som gäller i det här fallet.
Troberg: Relaterad fråga: Jag har en bro (som i bro över vatten, inte som i farstukvist). Den är en konstruktion som jag tycker är lite underlig, med fyra rejäla betongfundament som bär upp balkar som utgör broytan. För mig känns det lite fel att den inte har några brofästen (abutments på engelska, osäker på svenska ordet) som tar upp krafterna i längsled. Ett av fundmenten lutar lite, så
rupert79: Hej Detta är säkert en korkad fråga men vid en slutbesiktning måste då allt vara färdigt eller kan man "skjuta" på vissa saker som man kan lämna utanför besiktningen, typ om jag väntar att göra färdigt bastun tills efter besiktningen för att kunna göra det i lugn o ro... med andra ord....:x vad måste vara färdigt? Tacksam för svar
naresjo: När jag hade hus så var ena sidan "mitt" och den andra var grannens staket. Respektive långsida mot cykelbanan var också resp. husägarens, bra och tydligt om vem som ansvarade för vad. Men jag ville gärna ha staket istället för en ful och risig häck, frågadee grannen om det var ok att jag tog bort även hans häck och stod för kostnaden och underhåll av staketet, inga prblem för
Göran.W: Ska det vara till lägsta möjliga kostnad det schaktast och massorna forslas bort stavas lösningen "bonde". Dom brukar vara pigga på att tjäna extra pengar och brukar kunna lägga massorna på egen mark så man slipper tipp avgiften som är en stor post. Här där jag bor finns det massor med grävare som har lite eller inget att göra som inte vill något annat än gräva.
frjo7205: I teorin kan man tänka sig att nyttja instrumentet "tillfälligt bygglov". Jag har ingen aning om kommunen skulle acceptera det, men verktyget finns i verktygslåda. Dvs att bevilja bygglov för nya delen+delen av befintligt hus som ska vara kvar långsiktigt, samt tillfälligt bygglov för den gamla delen som ska rivas inom x år.
billy_baver: Den centrala frågan löd hur man kan bevisa vad som är "svartbygge". Och svaret på den frågan är att vi har fri processrätt. Om åtgärden inte skulle märkas skulle du säkert inte komma på tanken. Med ledning av gamla och nya privatfoton eller flygbilder eller vittnens intygande kan man säkert bevisa byggnadens förvandling. Om man måste! Men, som andra redan påpekat, det är ju inte
sad_ant: Som jag skrev så har jag fått flera bra tips, även ditt första inlägg var sakligt och informativt -MH-, men jag har också fått många syrliga kommentarer och gliringar, jag uppfattar dessa kommentarer som ganska provokativa. Inte alls konstruktiva. Jag förväntar mig att få svar på mina frågor i ett forum och om jag missat information så förväntar jag mig att få kompletterande
Johan Gunverth: I och med att det är utanför detaljplan och samlad bebyggelse, låter det dessutom som om det är helt lagligt att bygga som du vill.
hokanp: Då jag byggde mitt garage så hade jag lagt detta jämt med vägens höjd. På inrådan av han som staka ut garaget så höjdes nivån med 10 cm bara för att få fall från garaget.
sakagare: Vi har hamnat i en tråkig dispyt med nya grannar, Under lång tid förde vi öppna diskussioner om deras plan på att bygga nytt hus, Det har slutat i inhibition, syn av Länsstyrelsen.. Vi undrar nu efter Länsstyrelsen avslag; Vilka möjligheter för sakägare finns att bestrida en markhöjning på ca 1,5 meter, området har ingen markplan? Vilka möjligheter för sakägare finns att bestrida
billy_baver: Att myndigheter beslutar stick i stäv med (ibland sina egenhändigt beslutade) gällande regler och bestämmelser är inget nytt. Dessa inkonsekvenser medför i praktiken inget nytt rättsläge. De kostar bara myndighetens myndighetens förlorade anseende. Tyvärr.
injonil: haavard, jag tror inte du vet hur den kommunala bygglovsprocessen fungerar internt. Som tur är så är det inte folk som bara sitter och spånar fram hur ett ärende ska bedömmas.
Wester: fick precis bygglov för 10 kvm fastukvist. Pris 740 kr. Helt ok tycker jag. Detta var söder om gbg. Du e välkommen hit oxo ;) Garage 81 kvm kostade mig förra året 3400 kr som jämförelse
byggankan: Vi har precis fått vårt bygglov godkänt och undrar nu hur exakt vi måste följa markplaneringen. I vår kommun så måste man lämna in en markplaneringskarta även om man inte planerar att göra några stora förändringar. Det som vi kommit på att vi vill göra som inte finns med på markplaneringskartan är dels att fylla ut ett mellanrum som är ett ca 2 m brett och 0,5 m djupt hål som
Hermansson82: Intressant tråd tycker nog också att det bara är att köra på. Ställ den som någon sa här tidigare i tråden på plintar så att den går att flytta OM det mot förmodan blir gnäll från länstyrelsen.
Hemmakatten: För att återgå till mdredfox8's frågeställning. Jag skulle aldrig våga bygga innan bygglovet beviljades. Det skulle för oss kosta alldeles för mycket om vi skulle bli tvingade att riva och/eller betala straffavgift. Dessutom känns det mycket bra att ha alla papper och tillstånd i ordning, för tyvärr finns det alltid grannar och folk i allmänhet som gärna vill anmärka på allt som
Elkhorn: [citat] Det kanske skiljer lite mellan olika kommuner men normalt anger man byggnadstyp (bostad, garage, förråd etc). Det är mycket sällan som en friggebod placeras ovanpå ett garage och då behövs inget extra brandskydd.