6 946 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Installerat braskamin, vem är byggherre och kvalitetsansvarig?
Tror inte det behövs, men helt säker är jag inte. Fick inte sådär jättemycket hjälp av dom jag köpte kaminen av heller. Men jag har ju med eldstad i bygglovet, så det borde inte vara några problem. Dessutom ska ju ändå sotarintyget in till kommun också, och det är ju svårt att få innan kaminen är installerad..
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Som sagt bygganmälan skall in innan du påbörjar arbetet, annars kan du ju inte veta vilka krav kommunen ställer på installationen. Sedan skickar man in sotarintyget och ev. andra intyg som kommunen kräver med färdiganmälan.
Det kan var en god ide att prata med sotaren i förväg också, sotare har ibland väldigt egna tankar om hur en sådan installation skall se ut för att bli godkänd, deras åsikt går inte att överklaga.
Det kan var en god ide att prata med sotaren i förväg också, sotare har ibland väldigt egna tankar om hur en sådan installation skall se ut för att bli godkänd, deras åsikt går inte att överklaga.
Ja, bygganmälan borde helt klart ha skickats in innan jag satte in braskamin. Tyvärr blev det inte så, utan braskaminen är redan på plats. Har dock pratat med kommunen nu, och det är inga problem. Jag skickar in samtliga papper på en gång så ska det lösa dig.
..och för att svara på ursprungsfrågan så är det tydligen jag själv som ska stå som både byggherre och kvalitetsansvarig.
..och för att svara på ursprungsfrågan så är det tydligen jag själv som ska stå som både byggherre och kvalitetsansvarig.
Klicka här för att svara