2 390 läst ·
20 svar
2k läst
20 svar
måste jag bygga?
Sida 1 av 2
Hej!
Har fått överta en bit tomt av min morfar.
Detta är en tomt på ca 1000m2 som ligger ca 300 meter ifrån sjön och ca 2 mil rakt ut på landet.
någon som vet om jag har något byggtvång på denna tomt?
Har hört rykten om att jag måste bygga på tomten för att få behålla den, kan detta verkligen stämma?
Har fått överta en bit tomt av min morfar.
Detta är en tomt på ca 1000m2 som ligger ca 300 meter ifrån sjön och ca 2 mil rakt ut på landet.
någon som vet om jag har något byggtvång på denna tomt?
Har hört rykten om att jag måste bygga på tomten för att få behålla den, kan detta verkligen stämma?
Jag är inte expert på sånt här så tro inte på mig, men det känns väldigt osannolikt att Du är tvungen att börja bygga.
Man har ju hört om personer som köper en tomt ur en kommuns tomtkö och då förbinder sig att börja bygga inom en viss tid, men det är ju en annan sak..
Samma sak om Du köper en tomt från en småhustillverkare. Då kanske de också villkorar köpet med byggstart inom si och så många månader. Det är också en annan sak än ditt fall.
Man har ju hört om personer som köper en tomt ur en kommuns tomtkö och då förbinder sig att börja bygga inom en viss tid, men det är ju en annan sak..
Samma sak om Du köper en tomt från en småhustillverkare. Då kanske de också villkorar köpet med byggstart inom si och så många månader. Det är också en annan sak än ditt fall.
Nja, själva tomten äger du.
Om det finns ett förhandsbesked går det ut efter ett par år om man inte sökt bygglov. Då måste du söka igen. Finns ett bygglov måste du börja bygga inom ett par år, annars måste du söka förlängning eller söka nytt bygglov.
Haken: Om det kommit nya detaljplaner, översiktsplaner etc. kanske ett nytt förhandsbesked inte beviljas. Likadant i det fall man fått förhandsbesked eller bygglov på felaktiga grunder genom att vara kompis med någon i byggnadsnämnden, själva suttit där eller betalat tjänstemannen under bordet. Om det kommit nytt folk på kommunen kan man förmodligen inte få ett nytt bygglov när det gamla gått ut.
Om det finns ett förhandsbesked går det ut efter ett par år om man inte sökt bygglov. Då måste du söka igen. Finns ett bygglov måste du börja bygga inom ett par år, annars måste du söka förlängning eller söka nytt bygglov.
Haken: Om det kommit nya detaljplaner, översiktsplaner etc. kanske ett nytt förhandsbesked inte beviljas. Likadant i det fall man fått förhandsbesked eller bygglov på felaktiga grunder genom att vara kompis med någon i byggnadsnämnden, själva suttit där eller betalat tjänstemannen under bordet. Om det kommit nytt folk på kommunen kan man förmodligen inte få ett nytt bygglov när det gamla gått ut.
nja, vi har ju ett färdigt bygglov som vi lämnat in men det blev ju bara för att vi fick höra att vi var tvungna att bygga för att behålla tomten. Men man borde väl inte kunna förlora tomten bara för att man inte bygger, och bygglovet borde man väl kunna strunta i och sen sätta upp en liten friggebod på max 15m2 om något år eller så? Vill ju så gärna behålla tomten utan att bygga då jag inte vill att den faller ur familjens händer....
Så den stora frågan är, måste vi bygga överhuvudtaget för att behålla tomten?
Så den stora frågan är, måste vi bygga överhuvudtaget för att behålla tomten?
Är det inte så att en obebyggd tomt har en högre skatt än en med hus på?
Nä, jag tyckte också att det verkade väldigt märkligt, men jag har hört en massa olika bud om detta, och när bi ringt till kommunen så verkar inte ens dom veta?!byggankan skrev:
För en tomt, eller rättare en fastighet, betalar du fastighetsskatt. (Nej visst, fastighetsskatten var ju avskaffad, fastighetsAVGIFT betalar man.) Men för ett nybyggt hus är de första fem åren avgiftsfria, de följande fem betalar man halv avgift.pbengtsson skrev:
Om fastigheten har ett hus så är väl max avgift 6.500, men om den är obebyggd skattar man väl 1% på tomtens taxeringsvärde, och är detta högt kan det vara värt att snabbt få dit en byggnad för att få den lägre avgiften.andersmc skrev:
Liten avstickare, men kan vara något att kolla upp om tomten har ett högt taxeringsvärde.
Jag som levde i den förhoppningen/tron att en obebyggd tomt numera har 0 kr taxeringsvärde, har jag fel?
Fast då ska man först betala förhandsbesked, bygglov, utsättning, kvalitetsansvarig, byggfelsförsäkring, anslutningsavgift... Så man får nog räkna igenom det hela ordentligt innan man gör något förhastat.pbengtsson skrev:Om fastigheten har ett hus så är väl max avgift 6.500, men om den är obebyggd skattar man väl 1% på tomtens taxeringsvärde, och är detta högt kan det vara värt att snabbt få dit en byggnad för att få den lägre avgiften.
Liten avstickare, men kan vara något att kolla upp om tomten har ett högt taxeringsvärde.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Risken som finns om man inte bygger är att om förhandsbesked/bygglov hinner förfalla så finns det inga garantier att man får bygglov när det väl är dags att bygga. Så man riskerar att tomten blir värdelös.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Ja du har fel, tomter har ett taxeringsvärdeAmatörbyggaren skrev:
Iof kanske det kan vara 0 för en "värdelös" tomt - det vet jag inte.
Men taxeringvärdet på en fastighet innefattar både tomtvärdet och ev. byggnader...
Till TS:
Om du inte har köpt tomten av kommunen med förbehåll om byggnation så behöver du inte på ngt sätt bygga.
Det kan försåts medföra samfällighetsavgift elelr fastigighetsskatt, ellre tat du inte får bygglov i framtiden (om du har ett nu som går ut) - men ingen kommer och konfiskerar tomten iaf.
/K
/k
Redigerat:
Det här är mitt absoluta favoritavsnitt i Svenska Lagboken:
Sveriges Grundlag, Regeringsformen, 2 kap, 18 §
Varje medborgares egendom är tryggad genom att ingen kan tvingas avstå sin egendom till det allmänna eller till någon enskild genom expropriation eller annat sådant förfogande eller tåla att det allmänna inskränker användningen av mark eller byggnad utom när det krävs för att tillgodose angelägna allmänna intressen..
Glöm allt skitsnack. Har du inte köpt med någon form av förbehåll så är tomten din för all evighet.
Sveriges Grundlag, Regeringsformen, 2 kap, 18 §
Varje medborgares egendom är tryggad genom att ingen kan tvingas avstå sin egendom till det allmänna eller till någon enskild genom expropriation eller annat sådant förfogande eller tåla att det allmänna inskränker användningen av mark eller byggnad utom när det krävs för att tillgodose angelägna allmänna intressen..
Glöm allt skitsnack. Har du inte köpt med någon form av förbehåll så är tomten din för all evighet.