Bor i parhus där min dörr ligger kant i kant med grannens köksfönster. Jag skulle vilja sätta upp insynsskydd i form av staket/plank/spalje.
Jag förstår att grannens utsikt påverkas men vill egentligen bara veta om detta är helt ok att göra utan bygglov/grannens medgivande?
Jag förstår att grannens utsikt påverkas men vill egentligen bara veta om detta är helt ok att göra utan bygglov/grannens medgivande?
Kanske ska slänga in en brasklapp. Normalt sett är en spalje inte bygglovspliktig. Men nu blir jag osäker pga att det är ett parhus och vilken ägandeform du har. Är det så att det är friköpt tomt och tomten (och halva parhuset) tillhör en fastighet och den andra halvan av huset en annan fastighet så kan det inte vara något problem. men är det så att det finns något slags gemensamt ägande så är situationen förmodligen annorlunda.
Så här skriven Sthlms kommun på sin hemsida:
Staket i tomtgräns – kan jag sätta upp det utan bygglov? Staket behöver varken bygglov eller bygganmälan. Ett staket ska till minst 50 procent vara genombrutet med luft och om brädorna är tjocka eller tvärställda ska det finnas 2/3 luft. Ett traditionellt spjälstaket eller ett gunnebostängsel är alltså inte lovpliktiga.
Plank är i stort sett täta och inte genomsiktliga, det vill säga de består till mindre än hälften av luft. Plank är bygglovsfritt upp till en höjd från mark på 110 cm. Fri överliggare eller gles spaljé räknas inte in i höjden. Plank med högre höjd från mark än 110 cm kräver bygglov och bygganmälan.
Så här skriven Sthlms kommun på sin hemsida:
Staket i tomtgräns – kan jag sätta upp det utan bygglov? Staket behöver varken bygglov eller bygganmälan. Ett staket ska till minst 50 procent vara genombrutet med luft och om brädorna är tjocka eller tvärställda ska det finnas 2/3 luft. Ett traditionellt spjälstaket eller ett gunnebostängsel är alltså inte lovpliktiga.
Plank är i stort sett täta och inte genomsiktliga, det vill säga de består till mindre än hälften av luft. Plank är bygglovsfritt upp till en höjd från mark på 110 cm. Fri överliggare eller gles spaljé räknas inte in i höjden. Plank med högre höjd från mark än 110 cm kräver bygglov och bygganmälan.
Hemmakatten skrev:Kanske ska slänga in en brasklapp. Normalt sett är en spalje inte bygglovspliktig. Men nu blir jag osäker pga att det är ett parhus och vilken ägandeform du har. Är det så att det är friköpt tomt och tomten (och halva parhuset) tillhör en fastighet och den andra halvan av huset en annan fastighet så kan det inte vara något problem. men är det så att det finns något slags gemensamt ägande så är situationen förmodligen annorlunda.
En spalje är som sagt inte bygglovspliktig och du kan därför bygga ut den så långt du vill.
Dock bör du bygga den så pass långt in på din tomt att du kan komma åt att underhålla den på båda sidorna utan att behöva gå in på grannens tomt. Å andra sidan så kan man bygga en spalje i underhållsfritt (nästan) material. Skall du ha växter, tex klätterväxter, bör du tänka på att sätta spaljen så att dina växter inte hänger in på grannens tomt.
Något vill man nog ha på sin spalje eftersom den består av så mycket luft och därmed följande insyn. Ett alternativ istället för eller i kombination med klängväxter är att sätta upp luftiga tygstycken. Tygstycken är inte bygglovspliktiga eftersom de inte är permanenta (man tar ner de på vintern). Man kan också variera med lite olika tygstycken här och var, hänga upp blomkrukor eller fläta in färgade bambupinnar i spaljen.
Dock bör du bygga den så pass långt in på din tomt att du kan komma åt att underhålla den på båda sidorna utan att behöva gå in på grannens tomt. Å andra sidan så kan man bygga en spalje i underhållsfritt (nästan) material. Skall du ha växter, tex klätterväxter, bör du tänka på att sätta spaljen så att dina växter inte hänger in på grannens tomt.
Något vill man nog ha på sin spalje eftersom den består av så mycket luft och därmed följande insyn. Ett alternativ istället för eller i kombination med klängväxter är att sätta upp luftiga tygstycken. Tygstycken är inte bygglovspliktiga eftersom de inte är permanenta (man tar ner de på vintern). Man kan också variera med lite olika tygstycken här och var, hänga upp blomkrukor eller fläta in färgade bambupinnar i spaljen.
Kammarrätten har i ett fall slagit fast att en segelduk uppsatt som "plank" är att betrakta som plank. Eftersom endast ägaren till segelduken kan flytta på densamma så blir resultatet för grannen ett plank även om materialet är av segelduk.
Detta är INTE enbart en fråga om bygglov eller ej (grundat på föreskrifter i Plan- och bygglagen. Man kan också hänvisa till Jordabalkens tredje kapitel om rättsförhållandet mellan grannar, och dess portalparagraf: "Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen".
Med andra ord: Allt är inte okey bara därför att åtgärden är bygglovsbefriad.
Med andra ord: Allt är inte okey bara därför att åtgärden är bygglovsbefriad.
Klicka här för att svara
