Hej.
Våra byggkillar råkade lägga på ett skift för mycket på en del av en mur (c:a 3 m av den). Säj att vi hamnade 25 cm högre än bygglovet på 50 cm.
Om nu någon gör allvar av att anmäla detta till byggnadsnämd, vad riskerar jag då?
Det finns faktiskt folk som bråkar om sånt här... :S

/Leibach

Tre kåkar smälldes upp.
Opps,grunden en aning hög är. Typ ett par dec.
-Sorry, hur kunde detta ske?
-Vet ej å bryr mig föga.
De fick riva tre kåkar å börja om från grunden.....

Om du ringer till byggnandsnämnden och berättar om ditt problem borde du kunna göra en justering av bygglovet så att det blir rätt, kan dock kosta en del. Vet att vi justerade vårt bygglov för något under byggtiden men kommer inte ihåg för vad och varför.

W
Får bygglov för 7.5 m högt 275 kvm, bygger 8,4 322 kvm. Blir såklart anmäld. Slutar som alltid (nästan) med liter böter efter oändligt med turer och trams (typ 4ggr normal bygglovstaxa för de extra kvm) bästa affär jag någonsin gjort.
Bygg på!!!!

Redigerat:
e väl bara o vänta o se, skulle någon klaga e re väl bara o plocka ner skiftet? kan väl inte bli några större problem mer än brantare slänt, men behös verkligen bygglov för 0,5 m hög mur överhuvudtaget???

Wester skrev:
Får bygglov för 7.5 m högt 275 kvm, bygger 8,4 322 kvm. Blir såklart anmäld. Slutar som alltid (nästan) med liter böter efter oändligt med turer och trams (typ 4ggr normal bygglovstaxa för de extra kvm) bästa affär jag någonsin gjort.
Bygg på!!!!
Kunde lika gärna slutat med att du fått riva huset. Beroende på kommun. :D Kolla Persbrandts hus där han fick riva sammanfogningen av två fristående delar tex.

Byggnadsavgiften som tas ut om någon uppför en åtgärd utan lov som kräver lov kan inte tas ut om rättelse sker innan frågan om påföljd tas upp vid nämndens sammanträde. Givetvis skall ni informeras om det i god tid så att ni kan göra rättelse innan sammanträdet.
Informationen kan ju bli som ett föreläggande enligt 10 kap 14 § PBL att vidta rättelse innan ett datum. Därefter tas frågan upp i nämnden, troligen förenat med avgift/vite.

I 8 kap. 2 § PBL stor det att i frågan om andra anläggningar än vad som avses i 1 § krävs lov för att
anordna murar eller plank.

En mur är alltså bygglovspliktig om inget annat bestämts i en detaljplan. Ett väl genomsiktligt är vare sig ett planke eller mur och kräver ej lov.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.