39 753 läst ·
25 svar
40k läst
25 svar
Carport för nära väg = Avslag på bygglov
Här gäller höjdregeln för häckar/staket 10 meter i vanlig korsning, 5 meter vid cykelbana, 2,5 meter vid utfart. Är det enkelriktat gäller det dörståss bara åt ena hållet. Men ja, det innebär att om grannen accepterat att du har din carport närmare tomtgränsen än 4,5 meter (vilket är den enda regeln vi har för byggnationer så vitt jag vet) så riskerar grannen att behöva klippa ner sin häck för att din utfart ska få fri sikt.
Sedan är det ju klokt att tänka på snöröjningen, men det låter ju inte som nåt problem med din plan? Men många carports har ju en vägg, då går det ju inte att ha den för nära vägen. De som kör på vägen ska ju ha en chans att hinna se om det kommer en bil backande eller ett barn cyklande ut från din carport även om de kört vilse på din återvändsgata.
Sedan är det ju klokt att tänka på snöröjningen, men det låter ju inte som nåt problem med din plan? Men många carports har ju en vägg, då går det ju inte att ha den för nära vägen. De som kör på vägen ska ju ha en chans att hinna se om det kommer en bil backande eller ett barn cyklande ut från din carport även om de kört vilse på din återvändsgata.
Tack för bra svar!pbengtsson skrev:Tycker fortfarande att avslaget är luddigt, ring vägverket och tala om hur kommunen reonerade, de kommer nog också att tycka att det hela var lite väl hårt tolkat utifrån skriften ovan.
Låter som du fått en ganska grön handläggare som vill ha hängslen och livrem för att inte göra fel. Se om du kan komma i kontakt med en mer erfaren som varit med förr. Eller så är det tvärt om du har råkat ut för den suraste som finns.
Ring vägverket för att så mer info, de är ganska bra att ha att göra med.
Ang häckar och höjd så har vi i min kommun endast krav på att i korsningar skall häcken vara max 80 cm hög 10 meter åt varje håll. Inget om utfarter m.m.
Fast prylen är ju den att vägverket inte verkar ha alltförmycket med detta att göra. Dom skriver ju i sin pdf att deras önskemål är att hänsyn tages till deras verksamhet t ex snöröjning.
http://www.ovanaker.se/download/18.5e6c2c42117ac00c7178000465/Bygga+nära+väg.pdf
Men visst, kan man få ett utlåtande från någon på vägverket med lite pondus att avslaget är trams kanske det väger till fördel för min argumentation!
Hej AnnaAnna_H skrev:Här gäller höjdregeln för häckar/staket 10 meter i vanlig korsning, 5 meter vid cykelbana, 2,5 meter vid utfart. Är det enkelriktat gäller det dörståss bara åt ena hållet. Men ja, det innebär att om grannen accepterat att du har din carport närmare tomtgränsen än 4,5 meter (vilket är den enda regeln vi har för byggnationer så vitt jag vet) så riskerar grannen att behöva klippa ner sin häck för att din utfart ska få fri sikt.
Detta får mig att ställa frågan om du ens läst tråden? Jag anser mig själv tydligt klargöra i min tråd att det rör sig om ett tak som bärs av stolpar med ett ca 3 m överhäng.Sedan är det ju klokt att tänka på snöröjningen, men det låter ju inte som nåt problem med din plan? Men många carports har ju en vägg, då går det ju inte att ha den för nära vägen. De som kör på vägen ska ju ha en chans att hinna se om det kommer en bil backande eller ett barn cyklande ut från din carport även om de kört vilse på din återvändsgata.
vänliga hälsningar
Nu är du dum!drik skrev:
Jag skrev ju att det låter som om det inte är nåt problem med din plan!
Då missförstod jag dig. Jag läste det som att det inte var problem med snöröjningen. Ursäkta.Anna_H skrev:
I övrigt skulle jag uppskatta om vi kunde hålla oss till saken och därför vara sakliga. Personangrepp tycker inte jag hör hemma här. Vill du hålla på med sånt kanske vi kan starta ett nytt forum som heter "sandlådan" eller "jag är bättre än du".
Vänliga hälsningar
drik skrev:
Vitsen med ett forum som byggahus är att be om råd, synpunkter och olika infallsvinklar påfrågeställningar man har. Och de som svarar gör det utifrån sina erfarenheter, kunskaper och goda vilja.
Om du vill ha korrekta juridiska råd får du vända sig till en professionell med sådan sakkunskap, men även där kan nog råden variera beroende på vilken jurist du talar med.
Om du enbart vill ha råd och synpunkter som passar dig själv eller enbart synpunkter som du anser hör till tråden skall du inte skriva på ett sådant här forum. Och om du vill ha "input" från andra så kanske du inte skall vara så ettrig och klanka ned på råd som folk skrivit för att hjälpa till. Jag har varit aktiv medlem här i över 6 år och dessutom moderator under en tid. Diskussionstonen i forumet har alltid varit trevlig och uppmuntrande. Jag hoppas den fortsätter att vara det.
Säkert en sommararbetare på byggnadskontoret som ej vill göra fel... Be om ett möte med dess chef och diskutera. Vissa bygglov tas ibland upp på kommunala möten eller vad det är för möten de brukar ha månadsvis. Att du bor utanför detaljplan behövs i de flesta fall ej bygglov för ett carport. Bara hus...
Jag hade byggt ett. Hur ofta kommer en tjänsteman från kommunen ut?
Efter 10 år klassas det ej som svartbygge längre...
Det här förstår jag inte ens hur jag ska bemöta... Jag vill bara ha hjälp med ett bygglov... Att jag är ettrig och klankar ner på råd är absolut något jag är/gör medvetet. Min avsikt är bara att vara saklig. Ofta upplever jag att det behövs annars är risken stor att tråden glider iväg från ämnet och istället in på något sidospår. Det känns som det är trådskaparens uppgift att hålla i tråden....Hemmakatten skrev:Vitsen med ett forum som byggahus är att be om råd, synpunkter och olika infallsvinklar påfrågeställningar man har. Och de som svarar gör det utifrån sina erfarenheter, kunskaper och goda vilja.
Om du vill ha korrekta juridiska råd får du vända sig till en professionell med sådan sakkunskap, men även där kan nog råden variera beroende på vilken jurist du talar med.
Om du enbart vill ha råd och synpunkter som passar dig själv eller enbart synpunkter som du anser hör till tråden skall du inte skriva på ett sådant här forum. Och om du vill ha "input" från andra så kanske du inte skall vara så ettrig och klanka ned på råd som folk skrivit för att hjälpa till. Jag har varit aktiv medlem här i över 6 år och dessutom moderator under en tid. Diskussionstonen i forumet har alltid varit trevlig och uppmuntrande. Jag hoppas den fortsätter att vara det.
Personligen tycker jag att jag fått väldigt bra tips och råd på hur man ska gå vidare, om jag ger sken av något annat ber jag återigen om ursäkt.
Coolman skrev:Säkert en sommararbetare på byggnadskontoret som ej vill göra fel... Be om ett möte med dess chef och diskutera. Vissa bygglov tas ibland upp på kommunala möten eller vad det är för möten de brukar ha månadsvis. Att du bor utanför detaljplan behövs i de flesta fall ej bygglov för ett carport. Bara hus...
Tack för ett bra svar!!
Det här tror jag på. Det känns som det här är rätt väg att gå. Vi hade ett "snabbmöte" i maj då vi presenterade vårt bygglov med ritningar och grejjer för en arkitekt på stadsbyggnadskontoret och han tyckte att det kändes overkill från början till slut. Därför är det nu så förvånande att få besked, från en annan arkitekt på stadsbyggnadskontoret, att det är omöjligt.
Men som sagt är vi ännu vid gott mod och SBK känns inte omöjliga utan välkomnade oss in på ett personligt möte i aug. Vi tror det kommer lösa sig....
Svartbygge är ett alternativ men jag försöker hellre hitta nån annan lösning. Ett rent samvete är den bästa huvudkudden
Finns flera punkter i PBL som de kan anse att byggnationen inte är förenlig med, som 3 kap. PBL 2 § likväl 2 kap. 4 §.
En annan aspekt är ur PBL 3 kap 1 § beroende på hur omkringliggande bebyggelse ser ut. Andras carport/garage placeringar längst vägsträckan. Likväl 3 kap 15 §.
Hänvisningen till "trafiklag" låter konstigt. Troligast att ni citerar fel? Vem är väghållaren, kommun?
I princip omöjligt att svara utan situationsplan med omkringliggande bebyggelse etc.
Svartbygge är aldrig en lösning. Även om preskriptionstiden gått ut och ingripande inte kan ske med stöd av 10 kap. 14 § PBL enligt 10 kap 27 § PBL påverkar svartbygget alla dina framtida bygglovsansökningar.
Alla befintliga objekt skall in på ansökningshandlingarna. Finns då svartbygget med där blir det föremål för prövning. Kan lov ej ges för svartbygget, men lov är möjligt för sökt åtgärd. Ja då blir det inget lov för sökt åtgärd eftersom svartbygget är där.
Eftersom en placering närmare 4,5 meter inskränker på grannens framtida byggrätt på sin tomt, med avseende på BBR´s krav om spridning av brand, är det också vanskligt att utföra svartbygge.
Angående häckar är man skyldig som fastighetsägare att hålla rent från buskar, träd etc som medför olägenhet för trafiksäkerheten. Enligt 3 kap. 17 § PBL.
En annan aspekt är ur PBL 3 kap 1 § beroende på hur omkringliggande bebyggelse ser ut. Andras carport/garage placeringar längst vägsträckan. Likväl 3 kap 15 §.
Hänvisningen till "trafiklag" låter konstigt. Troligast att ni citerar fel? Vem är väghållaren, kommun?
I princip omöjligt att svara utan situationsplan med omkringliggande bebyggelse etc.
Svartbygge är aldrig en lösning. Även om preskriptionstiden gått ut och ingripande inte kan ske med stöd av 10 kap. 14 § PBL enligt 10 kap 27 § PBL påverkar svartbygget alla dina framtida bygglovsansökningar.
Alla befintliga objekt skall in på ansökningshandlingarna. Finns då svartbygget med där blir det föremål för prövning. Kan lov ej ges för svartbygget, men lov är möjligt för sökt åtgärd. Ja då blir det inget lov för sökt åtgärd eftersom svartbygget är där.
Eftersom en placering närmare 4,5 meter inskränker på grannens framtida byggrätt på sin tomt, med avseende på BBR´s krav om spridning av brand, är det också vanskligt att utföra svartbygge.
Angående häckar är man skyldig som fastighetsägare att hålla rent från buskar, träd etc som medför olägenhet för trafiksäkerheten. Enligt 3 kap. 17 § PBL.
Klicka här för att svara