Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Men faran är som sagt att tomten kan bli värdelös om förhandsbeskedet/bygglovet går ut, det finns inga garantier att man kan få ett nytt lov senare.
Jag hoppas att TS och moderator accepterar trådkapningen, om inte så går det bra att flytta eller stryka.
I mitt inlägg nr 11 så frågade jag om jag har fel när jag i min okunnighet trodde att en obebyggd tomt har taxeringsvärde 0 kr.
Jag hade rätt - och fel. Vid kontroll med Skatteförvaltningen(?) så gäller att om värdet är under 1000 kr så är tax.värdet 0 kr, som klaskarlsson mycket riktigt påpekade.
Vi råkar ha en obebyggd tomt för fritidshus, med sommarvatten, ca 300 m från Bottenhavet med tax.värde 0 kr. Intilliggande tomt (bebyggd) har ett taxerat markvärde på 115 000 kr.
Jag är naturligtvis mycket tacksam gentemot Skattemyndigheten så länge som det varar.
Och jag tänker inte avslöja var tomten är belägen
I mitt inlägg nr 11 så frågade jag om jag har fel när jag i min okunnighet trodde att en obebyggd tomt har taxeringsvärde 0 kr.
Jag hade rätt - och fel. Vid kontroll med Skatteförvaltningen(?) så gäller att om värdet är under 1000 kr så är tax.värdet 0 kr, som klaskarlsson mycket riktigt påpekade.
Vi råkar ha en obebyggd tomt för fritidshus, med sommarvatten, ca 300 m från Bottenhavet med tax.värde 0 kr. Intilliggande tomt (bebyggd) har ett taxerat markvärde på 115 000 kr.
Jag är naturligtvis mycket tacksam gentemot Skattemyndigheten så länge som det varar.
Och jag tänker inte avslöja var tomten är belägen
Tja, läser man Grundlagen bokstavligen så får ingen inskränka användingen av mark (exvis neka bygglov) om det inte gäller angelägna allmänna intressen.hempularen skrev:
Att man inte skulle få smälla upp en kåk någonstans i skogen kan väl inte vara ett angeläget allmänt intresse, eller??
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Finns ju gott om exempel där nya regler eller nya tillämpningar/tolkningar av redan existerande regler ger "byggförbud" på områden där man tidigare fått bygga. Ta ex. de som drabbats av senaste banan på Arlanda, områden där man tidigare fått bygga, men nu får nej. Även det där med närhet till jordbruk som jag fattat det som att frågan här gäller, styr ju över byggregler, och det förefaller vara nästan dagsnotering på vad som gäller.
Klicka här för att svara