Bygglov
hempularen: Finns ju gott om exempel där nya regler eller nya tillämpningar/tolkningar av redan existerande regler ger "byggförbud" på områden där man tidigare fått bygga. Ta ex. de som drabbats av senaste banan på Arlanda, områden där man tidigare fått bygga, men nu får nej. Även det där med närhet till jordbruk som jag fattat det som att frågan här gäller, styr ju över byggregler, och
klaskarlsson: [citat] Skärmtak på upp til l15 kvm 'r ju bygglovsfritt - skall du glasa in behöver du troligen lov dock /K
petersson79: [citat] Stolpen möjligtvis... Men om det nu redan ligger för nära så blir ju inte avståndet större precis om han lägger på extra... Och invändig isolering är inget alternativ då stugan redan är så smal, antar jag iaf...
Cujo: [citat] Har man inte råd, så får man vara utan sin gröna oas... Vill man bestämma över en fastighet, så får man köpa den.
hempularen: Vad gäller bevisbördan för när en utbyggnad skett, så finns det oftast flygfoton som bevis. Bygglovsmyndigheterna genomför reglebundna flygfotograferingar just av det skälet.
hempularen: När vi sökte bygglov för ombyggnad (byggde på en våning på en del av huset) så var det ett enormt plus att vi specifikt hade ritat in en toalett med handikappsnorm. Handläggaren av bygganmälan påpekade direkt att det vara jättebra. Sedan nämnde jag att det vore ju bra om man slapp byggflesförsäkringen. Svaret: Du skall ju bygga mycket själv så det behövs ingen försäkring, och
volvo: Bygglovsbefriat innebär inte att det är befriat från bygganmälan. Det är mao inte bara att sätta igång att bygga bara för att man inte behöver bygglov.
jimata: Jag fattade som att marken låg 3 meter under terrassen och då är altanen definitivt bygglovpliktig.
volvo: Lämna in ansökan om förändring av bygglovet INNAN du genomför det hela. Det finns ju en liten risk att de inte beviljar förändringen.
Suhagg: [citat] Detta är långt ifrån annan bebyggelse och jag förklarade för kommunen att det är en färdig stuga jag kommer ställa dit. De nämnde att jag kunde kalla den komplementbyggnad. Borde ju inte vara lika mycket att tänka på när det är en färdig byggnad som ska dit. Pratade inget KA då detta var ganska länge sedan.
kosen: Allt är OK nu. Försvaret och länsstyrelsen sa nej till vindkraftverken. Har fått bygglov, och bygganmälan godkänd. Bara att sätta i gång.
3pac: kunna väre bra vis jag inte skulla söka bygglov, men tyver skal jag söka over 1.1meter och hvis der är mindra end 50%luft Skulla der väre noget problem i at bygg 1.1meter hele vägen ochså vid utfarten? der är inte i pdf-fil jag har från kommuen noget om at 0.8meter vid utfart, men har vägverket det?
hakaner: Om du motfyller tre sidor tillräckligt högt, så kan du räkna en del sutteränghus som "En-plan"... ;)
Fotografen: Jag skulle skriva "Saknas" eller lämna blankt, en vanlig vill har inget trapphus.
b8q: Se delvis mitt svar i inlägg #3. Om du kan bevisa din mättekniska kompetens (utbildning + några års praktisk erfarenhet) så kan du ansöka om utstakningstillstånd hos kommunen för att sätta ut ditt eget hus. Men jag tror kanske inte att alla kommuner tillåter det, så fråga först.
gadu^: Tror nog att det ganska riskfritt att byta till fönster utan spröjs...
sven-göran lindmark: I t.ex.högexploaterade radhusområden där man från början byggt på tomtgräns mot granne finns i förutsättningarna för det ursprungliga bygglovet oftast någon passus ex.vis.för ett fönster i ett dylikt garage på tomtgräns som drabbar grannens uteplats eller likn.med störande insyn. I ej högexploaterade villaområden där man kunnat innehålla normala 4,5 m till tomgräns blir detta
Herr Anders: [citat] Men om man ändå ska spela fult kan man väl lika gärna säga att huset byggdes 1992. Eller? Vad jag menar är att kommunen/domstolen borde väl rimligtvis kräva någon form av bevis för att huset var färdigställt när man påstår att det var det.
haavard: Nej. En sektionsritning måste iofs också in, men du måste ju inte lägga sektionen i den känsligaste punkten...
DrK: Mitt projekt är i anläggningsfasen och det som står på tur är själva plattan. Det kändes så där kul att vid grävandet få reda på att huset måste höjas en hel del med tanke på den väg som står utanför tomten. Min uppfattning är att nybyggnadskartan och såklart även detaljplanens nivåkurvor alltså inte är korrekta. Detaljplanen är 3 år gammal och därefter har tidigare
anaitis: Det beror på.Finns två skolor: Antingen samhörande linjer och text på samma lager ellerlinjer på ett och text på ett annat med lagerbeteckningar så att det syna att de hör ihop.Själv brukar jag anv den senare metoden.
Niclas Jonsson: Du kan utarbeta en egenkontroll tillsammans med KA. Eller visa upp förslag och be om synpunkter. Enkelt uttryckt ska egenkontrollerna innefatta kritiska moment, färdigt arbete, och delar som är svåra att senare kontrollera. De är ett bra stöd även för dig själv.
injonil: Jag lyckades bli KA på en större utbyggnad som jag gör nu (ganska trassligt att lyckas med kan jag säga). Det jag tycker är mest skrämmande i dessa sammanhang är okunnigheten hos handläggare/ingenjörer på kommunen. Innan byggsamråd talade jag med en av deras ingenjörer och vi råkade komma in på VVS. Han hävdade med bestämdhet att man inte fick dra VVS själv eller bygga tätskikt
Hubbe2: Har man stålar verkar inget vara omöjligt. Vår granne på sommarstället i sthlms innerskärgård fick tydligen slå upp ett hus PÅ sin nybyggda brygga/hamn? Att den skymde vår sjöutsikt över hans tomt spelade ingen som helst roll, vi blev inte ens tillfrågade om saken...
tiggre: Personligen krävdes bygglov och underskrift från samtliga grannar som vi hade tomtgränsmot. Största skälet var iof att vi ville bygga ut på prickad mark och på 120-140cm höjd. Intressant sak i sambandet var att kommunen först vägrade, men då sa jag bara att jag bygger skiten på 60cm höjd och att det kommer se förjävligt ut... Efter lite tjafsande och smörande så gick bygglovet
parnygards: Tack för tips. Pratade med stadsarkitekten idag. Beroende på områdets beskaffenhet (kultur- och naturvärden) blir det svårt att enligt reglerna placera ut en arbetsbod utan bygglov. Går väl att göra ändå, men det finns hyfsat många grannar i närområdet som ev tänkas ha åsikter. Och då blir det möjligen mer problematiskt att få bygglov för huvudbyggnad längre fram. Alternativet
eriobe: Sålänge du inte redan har en friggebod på tomten ser jag inget hinder i att göra sådär.