H
hempularen: [citat] Nu hade jag som antagande att grannarna inte är ett problem. OM du vet redan idag att grannarna är problem, så är läget ett helt annat. Om du inte känner dom så kan det vara bra att i ett relativt tidigt skede ta ett snack med dom, visa dina planer och pejla stämmningen. Blanda inte in ett formellt godkännande i det skedet. Det är väldigt ovanligt med folk som uppriktigt först
9 svar · 7,4k läst
·
Tyresö
Tyresö: I vårt område i Tyresö har dom planerat komunalt V A i 10 - 15 års tid och det kommer väl att ta ytterligare några år innan dom kommer till vårt område och ansluter. Vad jag har förstått, så är man livegen att betala framdragning till tomtgränsen - men man behöver inte ansluta sej. Däremot måste nästa ägare till huset ansluta - och anslutningsavgiften blir ju därefter =
2 svar · 1,1k läst
Tyresö
Tyresö: Men en lutning på 10 - 12% är ju en väldigt brant väg. Låter ganska hopplöst att kunna ta sej upp med bil på vintern.
2 svar · 2,1k läst
W
Wester: Om det enbart är du som skickar in en erindran så blir det med mycket stor sannolikhet som saturnus skriver (om du nu inte kan hitta någon vikinga grav eller utrotningshotat på platsen ;)). Men om du får ihop en gäng andra personer så kan det gå att påverka. Vi var 35 fastigheter som hade lite andra åsikter än kommunen förra året och då lades det ärendet ned och en annan plats
5 svar · 2,9k läst
ingenjorn
ingenjorn: [citat] Min åsikt. Häng ut personerna, byråerna i detta media & andra media som motarbetar och inte kan ge ett vettigt svar på ett objektivt sätt. Inte mer än rätt. Ett nej är alltid ett nej, men det måste vara motiverat med vettiga skäl. Flummiga antydningar av offentligheterna hör inte hemma i ett högutbildat samhälle. Egetligen sulle någon vettig journalist följa upp de olika
29 svar · 3,2k läst
B
byggauut: Kom nämnden med förslag på vad ni skulle ändra eller vad det godtyckilga åsikter som gör det lite mindre, nättare osv eller sa dem rakt ut vad du skulle ändra? Sa dem att det skulle bli godkänt om ni gjorde dessa ändringar? Varför vill dem inte att ni skulle överklaga för er skull eller deras skull? Vad tyckte er jurist om nämndens beslut? Mycket frågor men väldigt intressant att
11 svar · 3,7k läst
saturnus
saturnus: Jag tror det blir svårt för dig, att få bygga närmare tomtgränsen, innan de andra tomterna fått ny ägare. Nuvarande tomtägare kan knappast lämna tillåtelse för överträdelser av reglerna där. Till slut kan det bli några tomter, som ingen vill köpa, då intilliggande hus ligger för nära. Du verkar vara tidigt ute med att välja tomt i området, om du tänker lite framåt på var
9 svar · 2,4k läst
O
Odjuret: Varför skulle du få ersättning från kommunen? Tänk efter lite så finner du nog svaret själv! Ni har fått ett bygglov som rann ut i sanden. Sedan vill inte kommunen förlänga det eftersom de påstår att de gjort något felaktigt.... Om du hade fått bygglovet nekat från början, tror du att du hade fått tillbaks pengarna då??
5 svar · 3,2k läst
R
Ricken: [citat] Och du får inget svar?
50 svar · 10,5k läst
·
Göran.W
Göran.W: Grannen har inte rätt att sätta i så mycket som en skruv i garage väggen utan er tilllåtelse. Självklart ska man återställa och då har man möjlighet att själv plantera växtern en bit ut från väggen för att undvika skador. Det bästa är att föra en vettig dialog med grannen så det planteras så det inte kan ge framtida skador på garage väggen. Sätt er ner och prata igenom med
12 svar · 3,9k läst
J
Johannes56: nej, men för en.
7 svar · 1,6k läst
mhg_3
mhg_3: Tack Ricken!
8 svar · 1,5k läst
H
hempularen: Jag tror att banken kommer att vara lite tveksamma över att ge byggkreditiv innan du har en avstyckad tomt.
2 svar · 2,7k läst
R
Ricken: Vad säger planen? Det finns förmodligen en text i den som säger att ni får ha en viss maximal takvinkel. Mansardtak brukar ha högre vinkel än det som anges i planen. Men börja där, är det inte planlagt där ni bor så får ni be om en motivering till varför ni inte skulle få ha mansard.
1 svar · 1,7k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Enligt min mening är det här en oerhört komplicerad situation. Jag tycker definitivt att ni skall ta kontakt med jurist som är kunnig/expert inom PBL (Plan- och ByggnadsLagen). Vi har varit med om liknande situation, dvs. med en detaljplan som skall arbetas om och kommunen vill under tiden inte tillåta några nya husbyggen. I ert fall är det extra problem i och med att kommunen flaggar för
6 svar · 6,9k läst
A
Ashe: Nu har vi förlikat oss med att det inte blir något bygge där vi tänkt oss. Måste man anmäla någonstans när man ska ta ner en del skog? Och kan det bli problem med bygglov även där? Ska man tänka på någonting speciellt?
14 svar · 7,7k läst
R
Ricken: [citat] 8m mellan 2 bostadshus, 4m mellan bostadshus och uthus/garage. Mellan uthus uthus finns inga krav.
17 svar · 12,1k läst
C
Crebel: Om ni skriver att det är en komplettering av bygglovet så finns möjligheten att ni inte behöver betala något alls. Jag vet inte hur stora ändringar av det ursprungliga bygglovet som accepteras som "komplettering" men jag fick i alla fall höja mitt hus ett par decimeter, och en förminskning måste ju vara mer okontroversiell.
3 svar · 1,6k läst
Bart
Bart: En grej till. Skippa det här med att fråga efter lagar mm. Fråga hur de vill att det ska se ut. Kompromissa där det går och försök få er vilja igenom där det inte går att kompromissa. Eftersom detaljplan saknas har ni stor rörelsefrihet, men det har också kommunen i detta läget. De kan sätta upp olika krav på olika tomter, bara för att grannen fick bygga sitt hus på ett sätt
3 svar · 1,7k läst
V
v_skogh: Läntmäteriet själva sa att jag snarast ska påbörja avstyckningsärendet för att påskynda processen då de har längre handläggningstid än byggnadsnämnden.
5 svar · 1,2k läst
M
malohl1: Jättestort tack till Ricken och MH för snabbt svar! Nu vet jag vad som gäller! TACK!
7 svar · 9,6k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Det var säkert så i vårt fall. Därmed kan man ju säga att det inte finns några generella regler.
9 svar · 2,4k läst
H
hokanp: [citat] Stämmer och så även för kupa i tak
20 svar · 3,4k läst
LilleNo
LilleNo: Nu har jag varit och pratat med handläggaren och det var inga konstigheter (tyckte hon iaf :) ). Någon separat bygganmälan behövdes inte, det räckte med att kryssa i rutan för bygganmälan på blanketten för bygglovet så var det avklarat. Dessvärre glömde jag att fråga om brandklassning (i30 eller i60) :rolleyes: , jag får ringa dem imorgon och fråga.
15 svar · 5,3k läst
G
gråsten: Domen i miljödomstolen är faktiskt ännu knepigare än vad som framkom ovan. Miljödomstolen konstaterade, att länsstyrelsens beslut 1983 om att gäststugans tomtplats bara omfattade marken stugan stod på hade vunnit laga kraft samt att länsstyrelsens formuleringar inte var föremål för prövning. Det innebär att ingen hemfridszon alls finns kring gäststugan. Men länsstyrelsen tar
4 svar · 8,8k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Koppla på befintligt VA som kanske finns på tomten direkt till husvagnen. Du kanske behöver ha lite värmekabel lindat runt anslutningar osv så det klarar vintern.
24 svar · 12,7k läst
G
gråsten: Höjdskillnaden framgår väl av sjöns kända höjd över havet och höjdkurvorna. Du är nu nästan på en. Du kan också lägga in koordinaterna på topografiska kartan eller fastighetskartan. Välj län och kommun på http://gis.lst.se/lanskartor/
15 svar · 2,6k läst
G
greenbay: Varför klaga anonymt? Kan inte förstå detta förfarande, antingen har man något emot det som gjorts och står för det, eller oxå vill man dj-las. Oavsett vilket sätt ni väljer, kommer ju grannen förstå vem som klagat, men skillnaden är att han/hon blir surare. var öppna och ärliga, grannen har gjort fel, lika bra att köra med öppna kort. /Peter
4 svar · 3,2k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] LT inväntade Statskansliets utlåtande. Det är ju en naturlig gång i förvaltningarna. Att man även hänvisar till historiska underlag är väl helt naturligt. Inget nytt hade tillkommit. PwC:s rapport tog ingen hänsyn till lämpligheten alls. Endast till den tekniska möjligheten. Något som beställaren "Nätverket" utnyttjade ytterligare en gång när man lät Demoskop gör en
18 svar · 3,2k läst
S
Sofioli: Jag är glad om jag får bygga ända fram till den kryssmarkerade gränsen, det innebär nämligen 2 m (enl detaljplanen) djupare utbyggnad för vår del vilket är ganska mkt i detta sammanhang. Tack alla som svarat. Nu ska jag bara invänta vår bygglovshandläggare. Som har semester....
6 svar · 8,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.