Jag söker bygglov för att byta två stycken fönster, ett ska vara i samma storlek och det andra ska bli större. Så här såg en bildfil ut jag skickade till kommunen, det skriftliga lämnade jag in på plats som är standardformulär. Men kan ni ge några kommentarer kring denna ansökan? Min handläggare bad mig skicka över lite bilder på dagsläget samt de nya fönster som jag vill montera in, är jag tydlig nog eller behöver jag ändra något?

http://cplab.se/Vellingebacken 16.pdf

Intressant att du uppmanades att skicka in bilder och inte ritningar. Jag trodde bygglovshandläggare ville ha ritningar men det är ju så mycket enklare för privatpersoner att vid smärre ändringar skicka foton med eller utan inritade ändringar.

Att byta ett takfönter till ett nytt i samma storlek som det gamla borde inte kommunen intressera sig för tycker jag, om inte huset är skyddat på något sätt. Jag tänker att det skulle vara bra om du på bild 3 ritade in en ram som visar det nya fönstrets storlek och placering.

Ev skulle du komplettera med en situationsplan (heter det så?) som uppifrån visar husets och fönstrens läge mot grannar och gator. Du kanske kan hitta ett flygfoto på eniro som du kan använda.

När jag förra året satte igen en dörr och gjorde mindre fönster behövdes bygglov. När jag i år satt in en dörr i s f ett fönster så behövdes inget bygglov. Konsekvent? Inte.

Bilderna kan vara istället för en inspektion på plats? Nämnden har en skyldighet att hjälpa dig få in korrekta handlingar. Alltså skall ni bereda tillfälla att komplettera med önskat material inom viss tid, innan ärendet skulle avvisas pga ofullständig ansökan.

Eftersom ni byter från två olika till två lika borde de ställa sig positiva eftersom ni gör en enhetlighet. Frågan är om det ens kräver bygglov i detta fall? Det borde de återkomma om.

Generellt så krävs det ritningar. Med anledning av att det behövs något att fatta beslut om.

Jag ringde in till kommunen och frågade först vad de behövde, de förklarade då att de behöver en skiss över vad jag tänker göra. Så jag satte mig ner och skissade upp en före-bild och en efter-bild och åkte till handläggaren, på plats fick jag fylla i en ansökan samt att hon skrev ut situationsplanen över området.På kartan markerade jag tydligt ut var mina fönster ska sitta samt att inga grannar kommer att störas (den närmsta grannen är ca 150 meter bort från huset)

Hon informerade mig om att det kommer ta ca en månad att få fram ett beslut, är det en rimlig tid? (detta är mitt första bygglov som jag söker) och jag ställer mig frågande eftersom jag har sett att visa har fått godkännande över disk i sthlmsregionen.

Många kommuner har upp mot 3 månaders väntetid. I den nya plan- och bygglagen som träder ikraft under 2011 har det lagts in en rätt för sökande att få bygglov inom 10 veckor från ansökan. Så upp mot 10 veckor är alltså OK.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.