1
1399: Tackar för svaren! Fick tag på ansvarig handläggare på kommunen, och tydligen är det som någon skrev, att det skiljer mycket mellan kommunerna i vårt avlånga land. Det kan alltså räknas som påbörjat arbete om man bara " gräver en grop " i vissa kommuner, medans det innebär väldigt mycket mer i andra kommuner! Man får alltså att höra med berörd kommun vad som gäller.. Nu ska
7 svar · 11,6k läst
R
Ricken: [citat] Nej, om du köper en byggsamordnare så får du en som styr processerna. En KA ser till så att alla som utför något i ett bygge gör sina egenkontroller och står för dom. I den nya PBL kommer man få skriva namn på varje person som ska utföra egenkontrollen i kontrollplanen innan byggstart. Sven Svensson kontrollerar att plattan har nått rätt fukthalt innan man bygger in den. Sen
18 svar · 4,4k läst
H
hempularen: Försök ta reda på texten bakom, varför är det prickat. Försök sedan formulera dina skäl för att bygga ut utifrån vad som står i planen om anledning till prickningen. Med lite kreativa ordval så kan man övertyga myndigheten om att den totala ombyggnaden får huset att stämma bättre med motiveringarna i planen.
7 svar · 1,9k läst
M
Mittbygg: I boverkets material som hittas här: http://www.byggahus.se/newreply.php?do=newreply&noquote=1&p=1284108 står om plank: "Särskilda bestämmelser för en- och tvåbostadshus Inom 3,6 meter från bostadshuset får man utan bygglov anordna skyddade uteplatser med mur eller plank. Muren eller planket får inte vara högre än 1,8 meter och inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter." Och om
9 svar · 5,6k läst
volvo
volvo: Det är samma regler för fritidshus som för permanentboenden med undantag för energikraven och handikappanpassningen. Man får lov att i princip bygga ett oisolerat fritidshus som är helt oanvändbart för någon med funktionshinder. I övrigt samma krav...
7 svar · 8,8k läst
P
planka27x27: Det kommer att pumpas till ett någonstans där jag får lov att släppa vttnet. Om det bli på någon annans mark (läs bonde med skogsmark) så skriver jag servitut innan det görs något.
7 svar · 5,4k läst
B
b8q: 1. Det befintliga huset HAR väl redan en säkerställd in/utfart, i och med att garaget och bilarna står där (NV om huset i bilden)? 2. Ta reda på var VA-anslutningspunkt för befintligt hus ligger, och var den nya fastigheten skulle få sin anslutningspunkt (hör med VA-enheten på kommunen). Om då någon av dem behöver dra sina ledningar över den andra fastigheten, får du prata med
7 svar · 3,3k läst
·
volvo
volvo: En bra kvalitetsansvarig bör: * Kunna visa att man har erforderliga kunskaper (antingen kursintyg eller certifiering) * Förbinda sig att vara närvarande ett antal gånger på byggarbetsplatsen. Bäst är o dessa besök specificerats i förhand. * Kunna lämna många och bra referenser. * Vara känd på stadsbyggnadskontoret i kommunen (och då inte ökänd....) * Lång och mångsidiga
2 svar · 1,3k läst
volvo
volvo: Jag vet att en kommun godkänt att det vanliga köket monterades på ovanvåningen. Förutsättningen var dock att ett rum på bottenvåningen förbereddes med avlopp, rör och eldragning så att detta enkelt kunde inredas till kök om behovet skulle uppkomma. Rören döljs just nu i en sjutdörrsgarderob i ett sovrum. Det är dock tveksamt om alla kommuner skulle tolka reglerna på samma sätt.
13 svar · 3,5k läst
H
hempularen: Om det inte står något speciellt om garage så skall det ingå i byggytan. men som sagt i många detaljplaner står det något i stil med att man utöver den specificerade ytan får bygga ett fristående garage på ex. 40 kvm. Om det står så som du skrev i första inlägget så skall det normalt tolkas som byggyta på 250 kvm, dvs om du bygger 2 plan så får du ha 500kvm totalyta. Men kolla
3 svar · 1,1k läst
haavard
haavard: Detaljplaner gäller i 1000 år om de inte ersätts av nya.
4 svar · 1,7k läst
S
stefantordell: Ja, jag ska göra en bygganmälan. Ska ta hjälp av en polare som är arkitekt och vältalig. Så det kommer nog lösa sig med ritningar och KA.
6 svar · 2,4k läst
haavard
haavard: Han sa väl att byggnadshöjd får vara 4,5 m från medelmarknivån? Här är en förklaring: http://www.lidingo.se/download/18.9154341232863cb1f800012771/Msk_byggnadsh%C3%B6jd_och_ber%C3%A4kning_av_markens_medelniv%C3%A5.pdf Är tomten platt blir huset oavsett 70 cm för högt på ena sidan.
1 svar · 5,9k läst
R
Ricken: Vilken by pratar vi om? Jag är från Y-län jag med.
4 svar · 1,5k läst
volvo
volvo: [citat] Kraven finns där ändå, med eller utan samråd. Byggherren har alltid yttersta ansvaret för att allt följer kraven.
17 svar · 2,9k läst
volvo
volvo: Hör hur länsantikvarien ställer sig i frågan. Kan du få med dem på vagnen så kanske kommunen kan ge med sig.
4 svar · 3,1k läst
O
Odjuret: De är förstås. Som tur var så är det prat om att lägga ihop bygganmälan och bygglov, för många som missuppfattar det hela med bygganmälan. Det låter som att det bara är att skicka in så är det klart, men egentligen så är det ingen anmälan utan ansökan....
7 svar · 3,9k läst
yonna
yonna: Vill bara inflika att mitt barndomshems tomt i Ålsten, Bromma, hade ursprungstallar (inte optimalt när man vill odla trädgård) som inte fick fällas. Visserligen var detta ca 15 år sedan men en granne fick böta för att han tagit ner två stycken. Nära min fd fastighet i Malmö försökte en granne upprepade gånger få tillstånd att fälla en 70-årig björk pga sonens pollenallergi men
28 svar · 10,8k läst
H
hempularen: Om ni inte redan har gjort det så bör ni kontakta en advokat med lämplig inriktning (kolla ex. med villaägarförbundets jurister). Man kan med rätt formulering begära att kammarätten behandlar ärendet skyndsamt. Bäst att låta en advokat formulera den begäran. Jag har erfarenhet av en sådan hantering i Hovrätten, som behandlade en överklagan på typ 3 veckor sedan advokaten begärde
6 svar · 2,3k läst
F
fidelie: Det är lite det jag är rädd för. Om de vill ha "ett riktigt boningshus" på tomten för att det ska få finnas stall/garage. Även om det skulle byggas en fullgod lägenhet ovan på stall/garaget. Å andra sidan är jag lite rädd för att de inte skulle gilla idén med att bara bygga stall/garage med lägenhet ovanpå enbart, som det ju ser ut som/ev blir om man enbart söker bygglov för en
5 svar · 4,3k läst
A
AnetteL: wow... tack för alla tips :)
18 svar · 4,4k läst
S
storkarp: haavard. Nej jag bygger absolut inte svart utan det handlar om en mindre förändring av huset. En del krävde bygganmälan och en annan bygglov. Det som krävde bygglov var att sätta igen ett fönster och det har jag av olika anledningar inte färdigställt ännu. Bygghandlägaren ville bara att jag skulle skicka in ett dokument som beskriver hur jag byggt. De har mina ritningar och svarat att
9 svar · 1,8k läst
B
b8q: [citat] Ja, utstakning bör man ju se till att göra i varje fall. Det är just det extra arbetet att även boka in grannarna till utstakningen som man kanske vill slippa.
19 svar · 11,9k läst
volvo
volvo: [citat] .....men ni kan väl få svaret från Fiskarhedenvillans projektör?! De har ritat och skall självklart kunna visa hur deras hus uppfyller myndighetskraven.
8 svar · 1,2k läst
volvo
volvo: [citat] Instämmer! Man behöver bara göra en bygganmälan, dvs meddela att man kommer att installera en eldstad. Denna ska då vara typgodkänd i sverige och monteras i enlighet med tillverkarens montageanvisningar och brandkraven samt slutligen godkännas av sotaren. Grannarna har inget att göra med detta ö.h.t! Däremot kan de då klaga på röklukt och kanske få kommunen att genomföra
11 svar · 17,3k läst
Anders L
Anders L: När skärmtaket läggs på pergolan inträder bygglovplikt när alla förekommande skärmtak tillsammans överstiger ytan 15 kvm. Det som tidigare var bygglovfri pergola blir med skärmtak öppenarea och tillförs byggnadsarean. Den yta av skämtaket som skjuter ut utanför de bärande pelarna eller stolparna har ingen annan betydelse än att den räknas in i ytan som skärmtaket projicerar i
7 svar · 13,4k läst
·
K
kajsah: Tack, det var en jättebra länk! Men jag fick fortfarande 58 olika träffar. Så om någon har bra erfarenhet av en kvalitetsansvarig i Uppsala så skulle det vara varmt välkommet att få veta.
3 svar · 3,9k läst
prototypen
prototypen: [citat] Ja varför vill entrepenören höja? Sedan är det väl inte säkert att huset kommer på en kulle, det kan vara så att det står i en grop nu och då får man problem med dränering och fukt och elände. Men som sagt, varför och vad säger byggnadskontoret. Protte
5 svar · 1,4k läst
R
Ricken: [citat] Du har rätt, det finns inget stöd, varken från rättsfall eller lag som säger att man inte får bygga till ett svartbygge som inte blivit legaliserat.
23 svar · 3,7k läst
B
billy_baver: Ansökan diarieförs som Inkommande post. Myndigheten är därför skyldig att lämna ut den till allmänheten ,efter att man prövat om offentligheten kan vålla skada. Det finns faktiskt reklamföretag som systematiskt utnyttjar "beviljade bygglov" som fullt legitim adresskälla till en mycket lönsam målgrupp blivande byggherrar. Att någon försöker skaffa sig försprång genom att bearbeta
3 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.