Hej,
Jag har tänkt att bygga om samt bredda mitt altandäck som finns på ena kortsidan av huset. Det nya altandäcket kommer inte att hamna mer än max 40cm över mark, men däremot så kommer altanens ena ytterhörn befinna sig ca 4m till grannens hus. Vi har även tänkt att rama in altanen med ett ca. 90cm högt staket.

Är detta något som kommer krävas bygglov för ? Är det något annat jag behöver tänka på ?

MVH. Niclas R :cool:

Jag har för mig att man måste ha grannens godkännande för byggnader inom 4,5 meter från tomtgräns. I övrigt tror jag inte att det ska behövas några bygglov.

Tack Vojma ! :)

Om den bara går upp 40cm över mark så räknas det inte som byggnad, och grannen behöver inte godkänna. Att det sedan kanske är allmän hyffs att informera/diskutera det är en annan sak. För säkerhets skull borde du nog ringa stadsbyggnadskontoret och fråga vad som gäller.

Hej Hempularen!
Tack för svar :) Tror inte att höjden på altandäcket är den stora frågan... utan snarare att huset redan idag ligger så nära tomgränsen... och när vi breddar altanen med ca. 1,5 m så hamnar vi ca. 0,5 m från tomtgränsen, vilket innebär att altanens ytterkanter hamnar ca. 4-4,5m ena gaveln av grannens hus.. Idag har vi ett hundstängsel som skärmar av våran trädgård och detta stängsel befinner sig ca. 0,5m från tomgräns och det är här vi har tänkt att altandäcket ska nå.

MVH. Niclas R

bygglovsmässigt skall det inte spela någon roll.

Ok ! Tackar för hjälpen !!

Bara hoppas på att grannen vill att ni bygger altanen 0,5 meter från tomtgräns och 4 meter från hans hus.
Det är till att vara tätt inpå.

Läste att man får lägga altan på hela gården om man vill (intressssant look kanske) så länge den inte är över 40 cm, men du bör kolla upp det där med räcket, det kanske kan vara lite skillnad hos er, men i vår kommun får man inte ha högre än 80 cm från marken om det är staket utan bygglov så kolla det. i detalj planerat alltså...

M
I boverkets material som hittas här: http://www.byggahus.se/newreply.php?do=newreply&noquote=1&p=1284108 står om plank: "Särskilda bestämmelser för en- och tvåbostadshus
Inom 3,6 meter från bostadshuset får man utan bygglov
anordna skyddade uteplatser med mur eller plank. Muren
eller planket får inte vara högre än 1,8 meter och inte placeras
närmare gränsen än 4,5 meter."
Och om frågan om närhet till tomtgräns vad gäller byggnation av sånt som ej kräver bygglov: "De grannar som berörs kan medge att mur, plank, skärmtak
och friggebodar placeras närmare gränsen än 4,5 meter
och då krävs inte heller bygglov."

Så det borde lösa sig om ni får ok från grannen. Se bara till att få det på papper så det inte blir några konstigheter vid försäljning eller osämja. Ett vanligt kortfattat dokument duger gott om det skrivs under av berörda parter.

Lycka till! /Magnus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.