Hej gott folk.
Börjar nu ledsna rejält på detta.
För det första tog det vår kära kommun drygt 4 månader att få fram förhandsbeskedet som förvisso blev positivt men nu känns det som att jag bli motarbetad.
Jag lämnade för två veckor sedan in ansökning av avstyckning. Vi äger alltså en stor tomt där det redan står ett hus, vi vill "dela" tomten och bygga ett nytt hus på "nya" tomten.
Jag lämnade in papprena om avstyckning till lantmäterimyndigheten och de tog välvilligt emot dem. Dock ställde herren på avdelningen några motkrav:
1. Säkerställ in- och utfart till det befintliga huset efter avstyckning.
2. Säkerställ dragning och servitut för V/A över de båda tomterna.
Punkt nr 2 har jag dålig koll på. Jag har pratat med "min" bygglovsarkitekt (samma som vägledde mig vid förhandsbeskedet). Problemet är att hon hävdar att jag nu ska in med bygglovshandlingar. Är inte det fel ordning?
Bör jag inte styckat av tomten innan bygglovsansökningar skickas in?
Jag vill bara veta vem som hjälper mig med V/A på komunen?
Känns som det är helt vattentäta skott mellan instanserna i kommunhuset, någon mer som känner som jag?
Ber om ursäkt för det röriga inlägget men hopps kunna få lite hjälp och stöttning i denna svåra stund.
Känns som kommunen förtar hela lyckan med att försöka skapa något eget.
Börjar nu ledsna rejält på detta.
För det första tog det vår kära kommun drygt 4 månader att få fram förhandsbeskedet som förvisso blev positivt men nu känns det som att jag bli motarbetad.
Jag lämnade för två veckor sedan in ansökning av avstyckning. Vi äger alltså en stor tomt där det redan står ett hus, vi vill "dela" tomten och bygga ett nytt hus på "nya" tomten.
Jag lämnade in papprena om avstyckning till lantmäterimyndigheten och de tog välvilligt emot dem. Dock ställde herren på avdelningen några motkrav:
1. Säkerställ in- och utfart till det befintliga huset efter avstyckning.
2. Säkerställ dragning och servitut för V/A över de båda tomterna.
Punkt nr 2 har jag dålig koll på. Jag har pratat med "min" bygglovsarkitekt (samma som vägledde mig vid förhandsbeskedet). Problemet är att hon hävdar att jag nu ska in med bygglovshandlingar. Är inte det fel ordning?
Bör jag inte styckat av tomten innan bygglovsansökningar skickas in?
Jag vill bara veta vem som hjälper mig med V/A på komunen?
Känns som det är helt vattentäta skott mellan instanserna i kommunhuset, någon mer som känner som jag?
Ber om ursäkt för det röriga inlägget men hopps kunna få lite hjälp och stöttning i denna svåra stund.
Känns som kommunen förtar hela lyckan med att försöka skapa något eget.
Har inte helt koll på reglerna men rent logiskt bör du ha förhandsbesked på bygglov alternativt ett riktigt bygglov innan du styckar av, för om du nekas bygglov är det ju onödigt att stycka av.
Och ja, man kan få bygglov på en tomt man inte äger, det har jag läst här på forumet från personer som verkar ha koll på reglerna.
Och ja, man kan få bygglov på en tomt man inte äger, det har jag läst här på forumet från personer som verkar ha koll på reglerna.
Du behöver inte lämna in kompletta bygglovshandlingar tillsammans med ansökan om bygglov. Det räcker om ni upprättar en situationsritning med VA-ledningar och infart inritade för båda tomterna, som underlag för beslut om eventuellt servitut.
Förstår jag läget rätt gör ni en avstyckning "på djupet", där befintligt hus hamnar längst in på tomten, och nybygget närmast gatan. Ni tänker lösa infarten med ett skaft från gatan förbi den nya tomten in till den äldre villan. Ett problem ni kan drabbas av är att befintliga ledningar går mitt under den nya tomten. Gissar jag rätt råder jag er att lägga om ledningarna till den äldre villan hamnar under infartsvägen. Annars begränsas den nya tomtens byggbarhet kraftigt.
Förstår jag läget rätt gör ni en avstyckning "på djupet", där befintligt hus hamnar längst in på tomten, och nybygget närmast gatan. Ni tänker lösa infarten med ett skaft från gatan förbi den nya tomten in till den äldre villan. Ett problem ni kan drabbas av är att befintliga ledningar går mitt under den nya tomten. Gissar jag rätt råder jag er att lägga om ledningarna till den äldre villan hamnar under infartsvägen. Annars begränsas den nya tomtens byggbarhet kraftigt.
Billy, det låter riktigt vettigt och rimligt det du skriver.
Min följdfråga är då, vem/vart upprättar jag en situationsritning?
Faktum är att sedan huset byggdes (1913) har det tillkommit en väg på "baksidan" av huset. Något som nu sk bli "framsidan" för befintliga huset. Den nya tomten/huset kommer alltså "ta över" gata och nummer från befintliga huset som får flytta till "baksidan".
Hopaps du förstår, "baksidan" är alltså där garaget står idag.
Min följdfråga är då, vem/vart upprättar jag en situationsritning?
Faktum är att sedan huset byggdes (1913) har det tillkommit en väg på "baksidan" av huset. Något som nu sk bli "framsidan" för befintliga huset. Den nya tomten/huset kommer alltså "ta över" gata och nummer från befintliga huset som får flytta till "baksidan".
Hopaps du förstår, "baksidan" är alltså där garaget står idag.
Det verkar lite trångt och bökigt. Jag förstår inte helt hur du tänker göra. Men det viktiga är att lantmätarna förstår.
Hela ärendet utgår från de aktuella planföreskrifterna. Du får bara stycka av en tomt om du kan visa att den blir byggbar. För att göra en situationsritning kan du börja med tomtkartan som tillkom när fastigheten bildades. Om den inte följde med när du köpte huset finns den på lantmäteriet. Du kan också kontakta VA-verket, som borde kunna slå en liten kartkopia som visar var dina servisledningar ansluter till kommunens nät.
Hela ärendet utgår från de aktuella planföreskrifterna. Du får bara stycka av en tomt om du kan visa att den blir byggbar. För att göra en situationsritning kan du börja med tomtkartan som tillkom när fastigheten bildades. Om den inte följde med när du köpte huset finns den på lantmäteriet. Du kan också kontakta VA-verket, som borde kunna slå en liten kartkopia som visar var dina servisledningar ansluter till kommunens nät.
Kan förstå om det ser trångt och bökigt till, det kommer bli trångt men kanske inte nödvändigtvis bökigt.
Kommunen har redan godkänt förhandsbeskedet, så helt omöjligt lär det väl inte vara? Notera att områden inte har någon detaljplan.
Den nya tomten kommer bli ca 650 kvm.
Se nya bilden för tänkt tomtgräns.
Kommunen har redan godkänt förhandsbeskedet, så helt omöjligt lär det väl inte vara? Notera att områden inte har någon detaljplan.
Den nya tomten kommer bli ca 650 kvm.
Se nya bilden för tänkt tomtgräns.
1. Det befintliga huset HAR väl redan en säkerställd in/utfart, i och med att garaget och bilarna står där (NV om huset i bilden)?
2. Ta reda på var VA-anslutningspunkt för befintligt hus ligger, och var den nya fastigheten skulle få sin anslutningspunkt (hör med VA-enheten på kommunen). Om då någon av dem behöver dra sina ledningar över den andra fastigheten, får du prata med lantmäteriet för att fixa ett servitut i samband med avstyckningen.
2. Ta reda på var VA-anslutningspunkt för befintligt hus ligger, och var den nya fastigheten skulle få sin anslutningspunkt (hör med VA-enheten på kommunen). Om då någon av dem behöver dra sina ledningar över den andra fastigheten, får du prata med lantmäteriet för att fixa ett servitut i samband med avstyckningen.
Klicka här för att svara

