Ricken skrev:
KA ska vara där för att se till att bygget uppförs på rätt vis för att minimera risken för fel. Även folk som bygger åt sig själva gör fel. Hur tokigt det än kan verka.
På den punkten håller jag inte med dig. Vad jag har förstått så är inte kvalitetsansvarig någon som behöver kontrollera hur huset byggs. Däremot kan denna göra detta utöver kvalitetsansvarig rollen.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

theswede78 skrev:
På den punkten håller jag inte med dig. Vad jag har förstått så är inte kvalitetsansvarig någon som behöver kontrollera hur huset byggs. Däremot kan denna göra detta utöver kvalitetsansvarig rollen.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Så din bild av vad en KA ska göra är?

Hans jobb är att styra och kontrollera processerna i husbygget, så egentligen är det ingen garanti att man får ett väl byggt hus bara för man har en kvalitetsansvarig.

Den kvalitetsansvarige jag förmodligen kommer anlita har en filosofi att byggherren (du) ska kunna känna sig trygg. Vilket innebär att han gör stickkontroller och ser till så att allt byggs på rätt sätt. Men detta är egentligen utöver kvalitesansvarige rollen.

Kostar lite mer men känns betydligt tryggare.

theswede78 skrev:
Hans jobb är att styra och kontrollera processerna i husbygget, så egentligen är det ingen garanti att man får ett väl byggt hus bara för man har en kvalitetsansvarig.

Den kvalitetsansvarige jag förmodligen kommer anlita har en filosofi att byggherren (du) ska kunna känna sig trygg. Vilket innebär att han gör stickkontroller och ser till så att allt byggs på rätt sätt. Men detta är egentligen utöver kvalitesansvarige rollen.

Kostar lite mer men känns betydligt tryggare.
Nej, om du köper en byggsamordnare så får du en som styr processerna. En KA ser till så att alla som utför något i ett bygge gör sina egenkontroller och står för dom. I den nya PBL kommer man få skriva namn på varje person som ska utföra egenkontrollen i kontrollplanen innan byggstart. Sven Svensson kontrollerar att plattan har nått rätt fukthalt innan man bygger in den. Sen skriver han under och får stå till svars för det om något är fel.

"Kraven på kontrollansvarig har utökats och förtydligats jämfört med kraven på kvalitetsansvarig. Syftet med lagändringen är att uppnå en förstärkt roll och en bättre funktion för den kontrollansvarige. Den kontrollansvarige ska biträda byggherren bl.a. med att upprätta förslag till kontrollplan och se till att nödvändiga kontroller utförs. Den kontrollansvarige ska ha en självständig ställning i förhållande till den som utför den åtgärd som ska kontrolleras."

Taget från: http://www.boverket.se/Om-Boverket/...-kontrollansvariga-i-nya-plan--och-bygglagen/

Alla KA bör ha den inställning att byggherren kan känna sig trygg med den personen. Annars försvinner ju hela deras affärsidé.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.