Hallo!

Blev lite nyfiken på vad som gäller avseende " påbörjat arbete " då det gäller ny byggnation av hus på ej tidigare byggd tomt.

Reglerna säger att byggnations arbetet ska vara påbörjat inom två år från sökt bygglov, samt att byggnationen ska stå klar inom fem år.

Räcker det att sätta spaden i marken eller köra ut fyllnadsmassa på tomten för att det ska räknas som påbörjat arbete?

Hemmakatten
Nej, du måste ha påbörjat en byggnadspliktig del. Att lägga lite fyllnadsmassor på tomten brukar inte vara byggnadspliktigt om det inte är så att man fyller över 50 cm. Du måste åtminstone (har jag fått lära mig) ha börjat schakta ut för grunden.

Jag undrar samma sak gällande vårt garage. Vi har gjort markarbetet för grunden (grävning plus grus) men ingenting mer. Räknas det som påbörjat?

Hemmakatten
Som jag förstår det så kan er grävning och grus lika gärna vara ett underlag för en plattlagd uteplats, vilket inte kräver bygglov. Så enligt min uppfattning är det inte påbörjat. Men som sagt, jag är inte expert, men har läst på noga eftersom vi hade en liknande situation vid vårt bygge.

Vet inte om dte är relevant, men i början på 90 talet när ett gäng politiker hittade på att införa straffskatt på kontorsbyggnation i Stockholm (30 %), så satte branschen igång alla kontorsbyggnadsprojekt som fanns i någon som helst form av planeringsstadie innan skatten trädde i kraft. Då grävdes gropar i hela stockholm som var typ 2 kvm, och ca 80 cm djupa.

En sådan grop räknades då som påbörjat bygge och byggaren kunde slippa 100 milj i extra skatt. Sedan tog det i vissa fall mer än 3 år innan något mer hände i gropen.

Det påhittet från politikerkåren var sista spiken i kistan för finanskrisen som utlöstes något år efter att alla dessa byggen "påbörjats". Hela fastighetsmarknaden för kommersiella fastigheter var redan överhettad och hade gått in en bubbla där värdena blåstes upp över alla rimliga breddar.

De större fastighetsbolagen hade insett problemet och börjat dra i bromsen, men så kom beslutet om straffskatt, då vågade inget fastigehetsbolag låta bli att bygga de hus som fanns i planen om de kunde starta innan skatten trädde i kraft, hela fastighetsbranschen fick en jättekick av förslaget som var avsett att bromsa kontorsbyggandet, och finanskrisen utlöstes (förslaget kom från centerpartiet som fick med sig sossarna).

Hemmakatten
Utifrån den berättelsen kan man ju faktiskt tänka sig att kraven skärpts.

Jag trodde också tidigare att det räckte med att gräva en liten grop för att bygget skall anses vara påbörjat. Jag läste i Expertpanelen här på bygghus.se en fråga om just detta. Byggingenjören Charlottes svar var nånting liknande, dvs. att det räcker med att sätta spaden i marken. kommer ihåg att jag reagerade på svaret som enligt mig är felaktigt.

Detta som kan anses vara påbörjat finns förstås reglerat någon stans. men om det är i PBL, kommentarerna till lagen eller via prejudikat eller praxis kommer jag inte ihåg.

Sen är det naturligtvis så (tyvärr) att byggkontor i olika kommuner kan ha olika, subjektiva, tolkningar. Och vissa kommuner ser mellan fingrarna, andra inte.

En bygganmälan måste skickas in innan byggstart och byggsamråd hållas. Vid sådana tillfällen ser ju kommunen direkt om man börjar bygga för sent.

Men som vid byggankans fall så har förmodligen redan samråd o bygganmälan skickats in för all byggnation. Då kan det ju vara svårare för kommunen att upptäcka sen byggstart.

W
Detta har diskuterats förr så jag klipper in mitt svar från en annan tråd men en dom som jag hade med.

"Räcker absolut inte att sätta ner några plintar eller pinnar för att markera att det e påbörjat. Sök lite på forummet så hittar du lite exempel bla ett jag skrivit där en granne hade schaktat och sprängt lite men inte gjutit någon grund. Det räknas INTE som påbörjat. Har även för mig att jag länkade till en eller flera dommar där folk hade gjort liknande saker (schaktat, kört ut makadamm etc för att gjuta) men det räknas inte heller då det är förberedande åtgärder för att bygga inte att man har börjat bygga, alltså avslag. Det kan skilja mellan komuner men e aldrig så lätt som pinnar i marken. Se dom nedan.

När ska en åtgärd anses påbörjad?

KR Jönköping 2009-09-11, mål nr 2726-08
Bn meddelade bygglov för nybyggnad av bostadshus den 7 december 2004. Bn konstaterade i mars 2007 att byggnadsåtgärderna ännu inte påbörjats och vid vite av 100 000 kr förbjöds att fortsätta byggnadsarbetena. Beslutet överklagades och fråga väcks om det finns laga grund för föreläggandet. KR inhämtade yttrande från Boverket. Boverket hänvisade till prop. 1985/86:1 ”för att den medgivna åtgärden skall anses påbörjad krävs att de egentliga byggnads-, rivnings- eller markarbetena kommit igång. Det räcker alltså inte att förberedande åtgärder vidtas.” KR konstaterar med hjälp av foton att vissa anläggningsåtgärder och markarbeten har utförts före tvåårsfristens utgång. Dessa arbeten måste dock ses som förberedande åtgärder som är nödvändiga innan själva byggnationen kan starta. De egentliga byggnadsarbetena hade ännu inte inletts den 7 december 2006. Åtgärden hade således inte påbörjats inom två år från dagen för beslut om bygglov (jfr 8 kap. 33 § PBL). Föreläggandet är lagligen grundat. Den omständigheten att en definition av begreppet saknas och att det därför finns utrymme för tolkningar utgör enligt KR sådana särskilda skäl att vitet bör jämkas. Det ska jämkas till skäliga 25 000 kr.

Det e hyffsat hårda regler på detta och då TS inte har gjort något ännu så e det svårt att säga att vi började inom 2 år. Någon granne med kamera kanske redan har tagit en bild etc och då e det kört.

Bara att börja om för TS tyvärr, klart man kan överklaga etc men jag tror inte mycket på det i detta fall (även om jag alltid brukar vara för överklaganden). Och jag tycker inte det e fel heller att det förfaller då 2 år är lång tid på att börja bygga och gör man det inte så får man stå sitt kasst lite."

Tackar för svaren!

Fick tag på ansvarig handläggare på kommunen, och tydligen är det som någon skrev, att det skiljer mycket mellan kommunerna i vårt avlånga land.

Det kan alltså räknas som påbörjat arbete om man bara " gräver en grop " i vissa kommuner, medans det innebär väldigt mycket mer i andra kommuner!
Man får alltså att höra med berörd kommun vad som gäller..

Nu ska jag gå och gräva en grop!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.