jokomoko skrev:
Så har jag förstått det hela. Har någon här en annan uppfattning :)?

Jokomoko
Det är entydigt korrekt vad du säger. Använd gärna det språkligt korrekta "grannhörande" i stället för det ofta förekommande "grannehörande"

b8q skrev:
Själv undrar jag över den nya formuleringen som säger att om en blivande byggnads läge beror på avståndet till gräns, ska berörda grannar kallas till utstakningen. Undrar vem som ansvarar för att DET blir gjort, kan ju knappast vara byggnadsnämnden då det är många privata firmor som anlitas av byggherren till utstakningar, dvs kommunen är inte inblandad alls...
Kommenterar mitt eget inlägg här, då jag idag har pratat lite med en jurist och fått höra dennes mening: Det är byggherrens ansvar att se till att utstakning blir gjord (om byggnadsnämnden/bygglovshandläggaren bedömt att utstakning krävs i det aktuella fallet), och då också byggherren som ansvarar för att berörda grannar blir kallade till den utstakning han/hon låter göra.

Men också att lagens uttryck "direkt beror av gränsen till granne" bör tolkas som att byggnaden ämnas uppföras "direkt intill eller i omedelbar närhet" till gränsen. Det krävs alltså inte att man kallar dit grannen när man ska staka ut ett hus som ska ligga 4,5 meter från gränsen. Däremot om det är 0,5 meter ifrån.

Det är ju ungefär lika viktigt att se till att huset som skall ligga 4,5m från gränsen inte hamnar på 4m från gränsen. Det är väl först om huset hamnar på betryggande avstånd i förhållande till detaljplanen som man kan anse den inte beror av gränsen.

Javisst. Och tillse att grannen förstår när planavvikelse vad gäller avstånd till tomtgräns skulle kunna uppstå vid utstakningen.

Beroende på avstånd mellan byggnader föreskrivs att inga krav på byggnaderna ur brandspridningshänseende föreligger om avståndet till byggnader blir minst 8,0 meter. Om byggnader uppförs närmare gränsen mot en granntomt än 4,0 meter, ska dessa utformas så att risken för brandspridning till byggnader på granntomten begränsas. Brandspridning ska försvåras genom att strålningsnivån på grannbyggnader blir låg vid brand och att flammorna från brinnande byggnader inte når grannbyggnader.

Brandspridning mellan byggnader kan ske på flera sätt, bl.a. genom direkt kontakt mellan flammor och den närliggande byggnadens brännbara material. Det finns flera möjligheter att reducera risken för spridning av brand mellan byggnader i form av att begränsa eller minska strålningsintensiteten genom att garantera tillräckliga avstånd mellan byggnader.

Redigerat:
hempularen skrev:
Det är ju ungefär lika viktigt att se till att huset som skall ligga 4,5m från gränsen inte hamnar på 4m från gränsen. Det är väl först om huset hamnar på betryggande avstånd i förhållande till detaljplanen som man kan anse den inte beror av gränsen.
Ja, utstakning bör man ju se till att göra i varje fall. Det är just det extra arbetet att även boka in grannarna till utstakningen som man kanske vill slippa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.