B
byggankan: Ok. Då är jag med. Är det uteslutet för din del att placera huset där kommunen säger? Har inte så mycket erfarenhet själv men har sett på andra trådar här på forumet att det verkar sällan bli så som man vill efter att kommunen har kommit med något. Du kanske kan ta dit en arkitekt eller landskapsarkitekt för att se på tomten med "nya ögon" och se om de kan ge dig några nya
17 svar · 3,2k läst
R
Ricken: Lite läsning [citat]
11 svar · 3,8k läst
M
mikael_k76: Så då var det klart med positivt förhandsbesked i benareby / mölnlycke. Det gick rätt så smidigt, lite ändringar efter kommentarer från en granne sen var det klart. Någon mer som planerar bygge i området?
0 svar · 1,0k läst
haavard
haavard: Ganska säkert inget rum där folk lämnar dörren öppen.
2 svar · 1,3k läst
Tippen
Tippen: Jag håller med Mullbär, skaffa en advokat som får kolla på detta. Speciellt om grannen dessutom har byggt in på er tomt!
21 svar · 4,4k läst
R
Ricken: [citat] Det krävs inget bygglov. Kolla upp paragrafeen om komplementbyggnad. Sen ringer du kommunen och säger att du kommer bygga x kvm på din tomt o du vill bara meddela det ifall nån skulle gnälla.
11 svar · 1,8k läst
B
BungeAnnex: Hej Karin! Om vägen kommer att ansluta till större väg (typ länsväg elr likn) så måste man ha tillstånd till anslutning från Trafikverket och då finns det bestämmelser om lutning, bredd (minst 3,5m) osv. Tre meter mot ansluten väg skall anläggas med asfalt. Så var det i vårt fall. Hoppas att du klarar dig undan det ;) Sen har lantmäteriet varit inblandat i vårt fall pga att det
4 svar · 6,7k läst
volvo
volvo: Inte på situationsplanen till bygglovet. Däremot skall de ritas in på respektive ritningar (VVS-ritning och elritning) Men dessa kan göras senare.
2 svar · 3,9k läst
R
Ricken: [citat] Hade dom byggt på det lov dom blivit beviljade eller hade det löpt ut? Det är inget ovanligt att man gör en plan runt befintlig bebyggelse. Och då kanske man gör begränsningar som gör att den tomten inte går att bebygga med något mer. Men den som bor där har ju möjlighet att yttra sig om planen under utställningsperioden.
25 svar · 7,4k läst
lenny
lenny: på vilket sätt kan dom vara fel? står dom i strid med lagtexten menar du? vore intressant o veta.
24 svar · 4,1k läst
A
anaitis: [citat] Oftast dörren
4 svar · 2,5k läst
D
Dispens: Strandskyddsdispens kommer säkerligen krävas för din byggnad. Strandskyddsdispens kommer säkerligen ej heller att beviljas eftersom det inte finns särskilda skäl att bevilja dispens för den. När en sådan dispens beviljas idag skall generellt en "fri passage" lämnas på minst ett antal tiotal meter. Det är plural på tiotal, dvs minst 20 meter. Ekonomibyggnad är undantagna från
24 svar · 36,5k läst
R
Ricken: Om man styckar av 4 (tror jag det är) eller fler fastigheter krävs det en plan. Den som styckar av kan ju själv gå via en konsult för att få en detaljplan upprättad, då blir kommunens jobb mycket mindre och det går fortare.
3 svar · 2,0k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Håller helt med jaso. Jag har i tidigare trådar beskrivit hur vi gått tillväga för att få 1. strandskyddsdispens ocvh 2. utökad byggarea jmft med detaljplan 3. vårt mycket moderna hus godkänt. I korthet kan sägas att plan A fungerade utmärkt, dvs. vi gav ett uppdrag till "våra" arkitekter för att göra en förstudie och en presentation för samhällsbyggnadskontorets berörda
33 svar · 9,1k läst
E
Emanuel Adolfsson: [citat] Låter som du säger märkligt. Det är ju omgivningarna som är intressanta, inte hur själva marken ser ut 50 cm under snötäcket. Det enda jag kan tänka mig är att avlopps och vägfrågorna som kanske blir lite problematiska, men det kanske finns några vanliga bilder från när det inte är snö som kan hjälpa dem? Sen är det ju kommunen vi talar om. Du kanske kan trycka på lite
12 svar · 1,6k läst
R
Ricken: Spelar ingen roll om du har dom på olika eller samma ritning, se till så dom är skalenlig och tydlig bara.
2 svar · 3,0k läst
S
skuggan_pm: Hej En stödmur kräver bygglov i vissa kommuner. I min kommun krävs det för alla murar över 20 cm.
10 svar · 5,0k läst
M
Mangan13: 1. Göteborg 2. 6 Månader 3. Ca 55 papp. (Hade blivit dyrare om det var nybygge, nu var det tillbyggnad så det blev billigare. Lucky me...)
9 svar · 3,7k läst
saturnus
saturnus: men....varför ändra på sockelhöjden, denna är satt med fixpunkt från gata/väg. Kommer det inte att strula till sig med fasadbeklädnaden, att dessa inte linjerar. Om det är infarten till garaget, så går den att sänka. 20 cm är annars en normal synlig höjd på sockeln, sänker du denna, kan jord/grus, vatten/snö ställa till det, dessutom ser det märkligt ut om fasadbeklädnaden
3 svar · 1,9k läst
J
Joel: Efter flera kompromisser fick jag mitt bygglov efter 21 månaders handläggning och 4st "handläggare". Till-byggnaden blir 52m². Mindre avvikelse i detaljplanen med 40m² över föreskrivna byggrätten. Överskridit med 23% Till-byggnaden ligger dikt an tomtgräns. Hoppas alla ni andra som har problem blir glada att det går. Fast det blir många telefonsamtal och frustrationen blir total
35 svar · 5,5k läst
swecul
swecul: Jag vill veta detta då jag försöker mäta in hur ett uthus/garage skulle passa ihop med det befintliga huset och för att se om det skulle gå att göra det beboeligt med ett eventuellt sovloft.
20 svar · 13,1k läst
·
H
Hubbe2: Ofast så byter man ju pannor när man ändå byter papp, då kostnaden att hantera de gamla pannorna ändå är likvärdig kostnaden att kasta de gamla och lägga på nya. Sen får man ju ett fräschare tak, som har bättre avrinning än det gamla, då ytan på betongpannor som är runt 30år är ganska grov. Självklart får ni byta pannor, även om inte utseendet är detsamma som de gamla,
6 svar · 4,1k läst
B
b8q: Hursomhelst är det dåligt formulerat av planarkitekten! 8.5 m i nockhöjd ger ju iaf utrymme nog för två våningar i fullhöjd.
3 svar · 1,9k läst
A
anaitis: Läs här: http://www.lidingo.se/download/18.9154341232863cb1f800012771/Msk_byggnadsh%C3%B6jd_och_ber%C3%A4kning_av_markens_medelniv%C3%A5.pdf
1 svar · 3,3k läst
Göran.W
Göran.W: Alltid trevligt att ha en borrad brunn på tomten:D Självklart ska ni skriva servitut nu där ni har nyttjande rätt utan underhålls ansvar annars får han väl flytta brunnen till rätt sida gränsen.;)
30 svar · 16,6k läst
davidrinnan
davidrinnan: [citat] På inredd vind eller ett och ett halvt plan så att säga. Så räknas de ytor som har en takhöjd på 190 eller högre som boarea. Det är till och med så att det räknas 60CM in från denna punkt, så länge golvet går vidare, även om takhöjden är under 190. För min del där bestämmelserna utgår från Byggarea och inte boarea var det således i byggarens motiv att få så
9 svar · 6,0k läst
H
hempularen: Garttis, låter som du klarat dig med en normal avgift utan strafftillägg.
10 svar · 4,5k läst
O
Odjuret: Men att bygga på prickad mark kan vara vanskligt, för att även om du fått ett bygglov beviljat så går det alltid att överklaga, även flera år senare, så har jag förstått det....
19 svar · 8,2k läst
O
Odjuret: Som sagt kolla med föreningen, dessa måste godkänna detta. Sedan så vågar jag inte svära på att bygglov/bygganmälan inte behövs, det beror på.
13 svar · 5,3k läst
A
Anders_Nilsson: Tydligen är det så enligt SS 02 10 52. Här är ett par länkar: http://www.stockholm.se/ByggBo/bygglov/Fragor-och-svar/http://www.sbk.stockholm.se/SBK%20Modellering%206.0/Attribute/38b86759-f1f6-435e-b0cb-3880ff29053c.htm http://www.upplands-bro.se/1/bo-och-bygga/bygga-i-upplands-bro/bygglov/fragor-och-svar-bygglov/byggnadsarea---vad-ar-det.html
2 svar · 6,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.