R
Jag har läst lite i den nya plan- och bygglovslagen och det verkar krävas certifierade kvalitetsansvariga i framtiden. Innebär det att man måste ha en sådan även om man bara bygger till sitt småhus? Det fördyrar ju allting :(

Det är ett krav som funnits under mycket lång tid. I strid med lagen har man i praktiken kunnat bli godkänd som KA själv för många enklare byggen, vet inte om det tänker sig en skärpning av tillämpningen nu.

2 maj när nya PBL kommer byter kvalitetsansvariges funktion namn till kontrollansvarige som måste vara certifierad och det kommer att krävas i betydligt större grad än idag.
Över huvud taget kommer det blir dyrare med lov och anmöaln efter månadskiftet. ser man på de förslag till taxor som SKL har tagit fram för att täcka all nya uppgifter så kan kostnaden för et bygglov landa på det dubbla mot idag...

R
Kan det vara läga att söka bygglov för byggnader innan detta krav träder i kraft?

Tjaa. Samtidigt så kanske (vet ej) den nya funktionen ger mer kontroll för pengarna, dvs. det blir dyrare, men kanske också svårare för entrepenörerna att fuska.

Jag pratade med byggnadsnämden i min kommun för att få veta om det var bäst att att söka lov före eller efter 2 maj och dom tyckte det var bättre att söka före för att det är billigare ,och det kan bli brist på kontrollansvariga till att börja med . Om jag förstod det rätt kan det tom bli undantag tills det finns fler certifierade.
En anledning att jag ville söka efter var att man slipper byggfelsförsäkring som som självbyggare men dom lovade iaf muntligt att det kommer dom inte kräva då kravet ändå ska tas bort.
Så jag kommer att söka före 2 maj bara jag hinner få intyget från lantmäteriet.

Dom som har verkat som KA får efter 2 maj även i fortsättningen godkännas som KA, men det innebär förmodligen inte att om man varit KA på 1 jobb så få rman fortsätta. Utan det handlar om dom som godkänts av kommunerna lokalt och har jobbat så.

Som det har fungerat fram till nu har man godkänt "vem som helst" bara dom haft erfarenhet från lämpligt jobb, snickare el dyl.
Det kommer inte gå i framtiden.

RtZ skrev:
Kan det vara läga att söka bygglov för byggnader innan detta krav träder i kraft?
Ja, det kan vara bra att ha fått sin bygglovsansökan registrerad på kommunen inna 2 Maj.

Ricken skrev:
Dom som har verkat som KA får efter 2 maj även i fortsättningen godkännas som KA, .
Nej, man ska i fortsättningen vara certifierad.
Dock får KA som godkänts på nivå E fortsätta att arbeta tom 2013.
Nycertifieringar sker i fortsättningen bara på nivå N och K

volvo skrev:
Nej, man ska i fortsättningen vara certifierad.
Dock får KA som godkänts på nivå E fortsätta att arbeta tom 2013.
Nycertifieringar sker i fortsättningen bara på nivå N och K
Jag sitter hemma nu så jag orkar inte leta på rätt ställe.

http://www.detnorskeveritas.se/news...blpersoncertifieringavkontrollansvarigaka.asp

"I skrivande stund (2011-03-10) finns en tilläggsproposition som föreslår att Lokalt behöriga, även fortsättningsvis kan ges rätt att verka under övergångsperioden, under förutsättning att man uppfyller tilläggskraven, och att kommunerna lämnar sitt godkännande. "

Ricken skrev:
Jag sitter hemma nu så jag orkar inte leta på rätt ställe.

[länk]

"I skrivande stund (2011-03-10) finns en tilläggsproposition som föreslår att Lokalt behöriga, även fortsättningsvis kan ges rätt att verka under övergångsperioden, under förutsättning att man uppfyller tilläggskraven, och att kommunerna lämnar sitt godkännande. "
Det stämmer nog för det är dom uppgifter jag fick av byggnadsnämden.(#6)
Men det är nog ändå bra att söka före 2 maj för att kostnaderna kommer att öka både för bygglov och KA då både kommunen och KA måste besikta på plats under byggtiden.

En panikåtgärd som kom pga att någon upptäckte att halva bygg-Sverige hade stannat med den ursprungliga lagen.

haavard skrev:
En panikåtgärd som kom pga att någon upptäckte att halva bygg-Sverige hade stannat med den ursprungliga lagen.
Ja, jag funderade hur det skulle bli..........det skulle blivit kaos.
Nåja, en del övergångsbestämelser kan gälla till 2013, men sedan är det slut.
(om de inte hittat på något annat)

enklare byggen slipper kontrollplan som kontrollansvarig

bygger man i egen regi är faktiskt det nyckeln till allt risktänkande att tänka säkerhet och kontroller och enligt min man helt vansinnigt att lämna över den stafettpinnen till någon annan som inte priorieterar ett tryggt och hälsosamt hem i samma utsträckning som en som bygger till sig själv - assistent i arbetet ja, ansvarig i utformandet av kontrollplan - nej - en annan femma för någon som lämnar över allt nästan till entreprenörer och ej är insatta i det som ska utföras - att kontroller sker - nej, kontrollera ja endast om specialkunskap finns annars hellre en expert för att fylla i en blankett klarar vem som helst

ulmus skrev:
enklare byggen slipper kontrollplan som kontrollansvarig

bygger man i egen regi är faktiskt det nyckeln till allt risktänkande att tänka säkerhet och kontroller och enligt min man helt vansinnigt att lämna över den stafettpinnen till någon annan som inte priorieterar ett tryggt och hälsosamt hem i samma utsträckning som en som bygger till sig själv - assistent i arbetet ja, ansvarig i utformandet av kontrollplan - nej - en annan femma för någon som lämnar över allt nästan till entreprenörer och ej är insatta i det som ska utföras - att kontroller sker - nej, kontrollera ja endast om specialkunskap finns annars hellre en expert för att fylla i en blankett klarar vem som helst
KA ska vara där för att se till att bygget uppförs på rätt vis för att minimera risken för fel. Även folk som bygger åt sig själva gör fel. Hur tokigt det än kan verka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.