Ansökt om bygglov för diverse ändringar på min fastighet under december månad men har i nuläget ännu inte fått varken besked eller faktura i ärendet.

Trotts detta fick jag idag ett samtal från S****** AB som presenterade sig som byggfirma och var villiga att hjälpa oss med de förändringar vi sökt bygglov på. Promtade snabbt på att jag kommer att utföra alla förändringar själv och inte behöver ta in personal på de förändringar som avses.

Är detta offentliga handlingar redan innan jag fått besked om utfall? Låter ju helt absurt att man skall bli uppringd av byggfirmor som raggar jobb redan innan man fått svar. Kanske informationen säljs bakvägen?

Kollade dessutom upp firman som angavs och självklart luktar det mygel på långt håll. Bolaget är aktivt som AB men avregistrerat för F-Skatt.
Skulder som är dubbelt upp tillgångarna... :S En genererad vinst på 29tkr under 2009.... q(;^;)p

Hur ligger det till?

Jag tror (är ganska säker) på att det är en offentlig handling att du sökt bygglov. Det går att gå in på stadsbyggnadskontoret på nätet och få en lista över pågående ärenden, med fastighetsbeteckning. Vet ej om det dessutom går att få titta på handlingarna.

Jag fick ett antal erbjudanden de första 2-3 veckorna efter min bygglovsansökan. Sen har det varit tyst.

Ansökan diarieförs som Inkommande post. Myndigheten är därför skyldig att lämna ut den till allmänheten ,efter att man prövat om offentligheten kan vålla skada.

Det finns faktiskt reklamföretag som systematiskt utnyttjar "beviljade bygglov" som fullt legitim adresskälla till en mycket lönsam målgrupp blivande byggherrar. Att någon försöker skaffa sig försprång genom att bearbeta sådana som bara sökt bygglov är därför inte ett dugg förvånande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.