2 879 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Byggsamråd - kommunens plikt att kalla?
Sida 1 av 2
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Är det kommunens plikt/uppgift att kalla till byggsamråd vid tillbyggnad? Lämnade in bygganmälan 4 januari med byggstart 27/1... Bygget startade och pågår men har fortfarande inte hört något från dem...
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Är bygget bygglovspliktigt? Om så borde du väl haft samrådet långt innan bygganmälan/start? Vid mindre byggnationer skiter kommunen ibland i byggsamrådet (och därmed också i hela kontrollprocessen för bygget). Jag har själv byggt ut 35 m2 och har inte kallats till byggsamråd eller anmodats lämna in en kontrollplan överhuvudtaget. I mitt fall är det dock utbyggnad av "förråd" i annan byggnad än huvudbyggnaden.
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Ja, det är bygglovspliktigt. Byggt ut ett vardagsrum på 25m2 och breddar en befintlig veranda från ca 12 till 17m2. tillsammans med bygganmälan lämnade jag in en brandskyddsplan där jag beskrev hur jag skulle bygga väggarna då det är lite för närma tomtgräns.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Jag byggde ett helt hus utan att behöva byggsamråd. Kommunen meddelade kort "inget oklart, behövs inte samråd" och så var det problemet ur världen. 
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Ska man kontakta kommunen och fråga eller bara vänta och se? Har för mig att jag läste att det är kommunen som kallar till samrådet och att man då ska presentera sin kontrollplan mm... Det är ju ändå 6 veckor sen jag lämnade in nu...
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Ja, jag vet att den är inlämnad. Min sambo var där och så att dom stämplade den i receptionen med datumet för inlämningen. Enda som stod i var att jag skulle lämna in brandskyddsplan vilket jag gjorde och det vanliga att kontrollplan bla bla och kvalitetsansvarig ska utses. Kvalitetsansvarig står på anmälan och läser man på kommunens hemsida så står det att kontrollplanen presenteras vid byggamråd...
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Har inte hört ett ljud. Jag menar, godkänner dom inte ens kvalitetsansvarige tex så borde dom väl för f-n höra av sig... Men har inte hört ett pip...
I lagen står det PBL 9 kap 2 §: "minst tre veckor innan arbetena ska påbörjas ska byggherren göra en anmälan till byggnadsnämnden (bygganmälan), om arbetena avser
1.
2.
osv..."
"Byggnadsarbetena får påbörjas tidigare än som anges i första stycket om byggnadsnämnden särskilt medger det."
Så har du gjort anmälan rätt och väntat till ditt startdatum så ska du inte få några problem.
Får du det så har du goda grunder att överklaga på.
1.
2.
osv..."
"Byggnadsarbetena får påbörjas tidigare än som anges i första stycket om byggnadsnämnden särskilt medger det."
Så har du gjort anmälan rätt och väntat till ditt startdatum så ska du inte få några problem.
Får du det så har du goda grunder att överklaga på.
Det är anmält, det har gått mer än 3 veckor.
Kommunen får skylla sig själva. Bara att sätta igång.
Se bara till att anmälan faktiskt inkommit till kommunen och diarieförts innan ni sparkar igång.
Det står att Byggnadsnämnden skynsamt skall kalla till samråd om det inte är uppenbart onödigt. Bollen är hos dem.
Kommunen får skylla sig själva. Bara att sätta igång.
Se bara till att anmälan faktiskt inkommit till kommunen och diarieförts innan ni sparkar igång.
Det står att Byggnadsnämnden skynsamt skall kalla till samråd om det inte är uppenbart onödigt. Bollen är hos dem.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Då uppstår ju den intressanta frågan: Om nu kommunen inte kallat till samråd, kan de överhuvudtaget ställa några som helst krav på hur bygget skall skötas då? Om det inte spikats en kontrollplan, kan de i så fall kräva att en sådan skall följas i alla fall? Kan de ställa krav på avloppsystem, dagvattenhantering osv?
Produkter som diskuteras: "dagvattenhantering"
Regnvattenränna 2-pack Mr Flowout
Leder bort vatten från husgrunden
1 046 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Igångsatt är det...och har kommit en bra bit på väg också. Allt är tätt och fönstrena kommer i helgen...
