Vi tänkte bygga ett eget designat hus, men upplever att det är svårt att få sina egenritade handlingar godkända av byggnadsnämnden. Är det så att när man bygger helt nytt att man bör ha en arkitekt rita upp handlingarna för bygglovet? Jag har pratat med byggnadsnämnden och en kille har föreslagit att vi tar kontakt med en arkitekt och en tjej sa att vid nybyggnation är det så exakt noga med alla mått osv. Ritningarna måste se proffessionella ut. Men vi använder oss av ett husritarprogram som kan ta fram ritningar som förhoppningsvis motsvarar de som arkitekterna kan ta fram. Vi ville helst inte spendera pengar på en arkitekt i detta stadiet eftersom man aldrig vet om bygglovet går igenom. Till bygganmälan däremot skulle vi få professionellt uppritade konstruktionspapper av en arkitekt eller någon annan som har den behörigheten som kan räkna på hållfasthet osv.

Hur har ni gjort som har ritat egna hus och sedan sökt bygglov för dessa?

Mikael_L
AnetteL skrev:
Ritningarna måste se proffessionella ut.
:x
Kan du inte be dom om vilket lagrum dom stödjer detta mot? :O
Kunde vara kul att höra.

Vi ritade hela huset i sketchup.
Den enda konstruktionsberäkningen och ritningen var takstolarna, och det ingick givetvis i takstolsfabrikens leverans.

Ok.. förstår inte detta.. Vi har ett program som vi har köpt, Home Designer Suite 9,0. Och han på byggnadskontoret sa att de krävde riktiga konstruktionspapper vid bygganmälan.

Jag har ritat själv i Autocad. Skulle kunna ha gjort ritningarna i Word, Paint eller ngt annat, men det hade tagit längre tid...

I min kommun så var kravet att de ska vara fackmannamässigt utförda. Ritningarna är offentliga handlingar och går att begära ut från bygglovsarkivet i kommunen, beställ ut ett par, så ser du snart på vilken nivå du måste uppföra ritningrna. Många kommuner har oxå exempel på vilka ritningar m m som måste vara med vid ansökan och hur de ska se ut...

Jag hade också en del diskussioner med kommunen innan jag kunde skicka in mina handlingar. Jag försökte också få reda på hur ritningarna skulle vara utförda. Jag fick också svaret "fackmässiga", men ingen kunde förklara exakt vad som menades med det. Uppenbarligen var min ritningar i Sketchup tillfredsställande i alla fall.

Rita i lämpligt program själv, t.ex. A-CAD eller sketchup. Ta hjälp av att titta på ritningar på nätet, eller från kommunen (begär ut). Skicka sedan in ansökan. Då har kommunen bara att behandla ärendet. Och om de anser de vara undermåliga måste de formellt begära en komplettering. De tror jag inte att de gör, om det inte är grava brister.

Notera, bygglov är prövning mot placering av just det huset på den platsen, dvs var på tomten och i förhållande till detaljplanens krav. Det är inte en bedömning av konstruktionen osv. Kommunen är ute och svamlar om de vid bygglovsansökan vill se konstruktionsritningar. Däremot kan de begära dessa som en del i kontrollplanen, som diskuteras vid byggsamrådet.

Mikael_L
Vad dom kan kräva borde väl stå i en lagtext någonstans, eller?

Börjar dom att jiddra utan stöd av lagen får man väl helt enkelt överklaga så det går till förvaltningsdomstol.
Eller ...?

Fast utan tvekan måste ju ritningar som minst innehålla alla uppgifter som behövs för bygglovsprövningen, annars är det helt värdelöst.

Här finns det i alla fall lite exempel.
http://www.sundsvall.se/Bygga-bo-oc...materi/Bygglov/Exempel-pa-bygglovshandlingar/

Redigerat:
Hemmakatten
AnetteL skrev:
Ok.. förstår inte detta.. Vi har ett program som vi har köpt, Home Designer Suite 9,0. Och han på byggnadskontoret sa att de krävde riktiga konstruktionspapper vid bygganmälan.
Observera att AnetteL skriver att kommunen vid bygganmälan kräver konstruktionsritning vilket är helt korrekt.

Här är en till som ritat bygglovsritningarna själv (i MS Visio) utan protest från Byggnadsnämnden.
Ritade t.o.m. konstruktionsritningarna till byggsamrådet själv (men fick dem korrekturlästa av byggnadskonstruktör innan).
Men jag har noterat i andra sammanhang att det är mycket individuellt tyckande från vederbörande, har man otur och får en sturig handläggare så är kraven på alla möjliga områden klart strängare.
F.d. grannar blev t.ex. tvungen att få godkännande från samtliga grannar för att deras blivande skärmtak/carport var lite närmare tomtgräns än tillåtet, även de på andra sidan huset som inte ens såg en skymt av skärmtaket.

Hemmakatten
Jag ser framför mig andra, viktigare problem än grannars utsikt. Det jag tänker på är om huset är konstruerat för snölaster inom det område de bygger, om takstolarna kommer att hålla för lasterna neråt,om balkarna/stolparna håller för taket, om avbärande balkar ovanför fönster håller måttet mm. Dessutom krävs anpassning för funktionshindrade samt skydd för barn- och fallskador. Inte lätt att åstadkomma på egen hand somprivatperon.

Jag ritade min utbyggnad förhand på rutat papper! Det viktigaste är att man följer de anvisningar om vad som ska ingå i ritningarna EXAKT.

Mikael_L skrev:
Börjar dom att jiddra utan stöd av lagen får man väl helt enkelt överklaga så det går till förvaltningsdomstol.
Eller ...?
Även om man (mot all förmodan) skulle nå fram med överklagandet är det nog bättre att få lite rithjälp. Länsstyrelsen i Göteborg har just nu över ett år handläggningstid...

Kan bara tillägga att en ritning som "ser professionell ut" i praktiken kan vara rent livsfarlig. Nämligen om den är ritad av en klåpare som bara vet hur professionella ritningar "ser ut"...

Nu har gissningsvis handläggaren upptäckt att tomtens höjdkurvor inte stämmer med fasadelevationerna eller något annat liknande. Därför kan jag bara instämma i haavards tips om att skaffa lite inhyrt "know how".

Inser nu också en annan sak: Om ni befarar avslag kan ni istället för bygglov inleda med att ansöka om förhandsbesked. Det blir billigare, och slanten ni sparar kan ni istället lägga på en kompetent utförd arkitektskiss.

Hemmakatten skrev:
Jag ser framför mig andra, viktigare problem än grannars utsikt.
Om det var en släng mot mitt inlägg så vill jag förtydliga att det handlade om att olika handläggare kan göra väldigt individuella tolkningar av vad som krävs, inte jämföra vikten av olika krav.

(De flesta och mest kritiska av de aspekter du tar upp hanteras väl f.ö. av konstruktionsritningarna, inte av bygglovsritningarna.)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.