S
simon_isacsson: 1,7x2,1 skall det vara om man har ett badkar, med dusch räcker 1,7x1,8. Att vändcirkeln alltid skall finnas är inte helt sant, om man har ett badkar räcker det att man får till den om man plockar bort badkaret och ersätter med en dusch. tänk på att badkaret eller duschen skall stå intill/bredvid toaletten så att den ytan kan dubbel-användas för att komma av/på toaletten om man sitter
3 svar · 17,1k läst
S
Steksmar: För att ställa en husvagn/villavagn på platsen "permanent" räknas som bygglovspliktigt. Tolkar det som att du vill stycka av del av befintlig fastighet,och behålla en del själv?! Ta kontakt med den mäklare som ska sälja fastigheten så är jag övertygad om att han/hon kan hjälpa dig med vad som krävs för att stycka av osv osv.
3 svar · 15,6k läst
R
Ricken: Om ni fick bygglov 2003 så har det löpt ut om ni inte har byggt klart. Att ni inte har anmält att det är klart/lämnat in en kontrollplan betyder ju inte att det fortfarande lever.
5 svar · 3,6k läst
Hene
Hene: Låter ju betryggande, men lite konstigt att de driver denna idé i så fall.
2 svar · 1,9k läst
yonna
yonna: [citat] 10 m fri sikt vid gatukorsning; 5 m fri sikt på var sida gångväg liksom vid garageinfarter.
7 svar · 23,2k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Ja det är ju lite delikat ... :| Vad säger er detaljplan om avstånd byggnad -> tomtgräns? Finns det några tumregler för vad man överskrida och det räknas som mindre avvikelse ..?
27 svar · 91,3k läst
T
tintan: Hej granne jag bor mitt emot dig på andra sidan fjorden och har följt detta med intresse eftersom jag har det likadant tror du att det finns möjlighet att få komma förbi och kika hur det ser ut på plats och se om man kan utbyta lite erfarenheter om våra luddiga allemansrätter o hemfrids zoner..eller handlar det om att gilla läget..
37 svar · 13,0k läst
R
Rebeka: jag tänkte riva bara halva byggnaden, det går inte att omvandla den till garage, kommer inte att hålla, huset är från 1945. Jag tycker det var lite märkligt från kommunen, jag kunde behålla cp enl mig och riva halva byggnaden, men nej, de sa att jag måste riva cp och riva halva eller hela byggnaden också sedan skriva bygganmällan igen och då får jag bygglov.
66 svar · 12,6k läst
·
S
storkarp: Vad menas med beviljas. Ja fick bara besked per telefon om att jag kunde bygga och skicka in en byggbeskrivning i efterhand. Eftersom mitt bygge drog ut på tiden ringde jag och kollade på nytt efter 2 år och de sa fortfarande att det bara var att skicka en beskrivning sen.
10 svar · 4,2k läst
A
Anders_Nilsson: Kolla med kommunen. Är detta en 210 eller 211 tomt? Klassningen ändras nog inte. Är detta ett etablerat fritidsområde kommer man garanterat inte att klassa om tomten. Det förekommer att 210 och 211 ligger "relativt" blandat. Kolla dock att kommunalt VA kommer även till den här tomten. Nuförtiden vill kommunen ofta ha en avgift för att du använder deras detaljplan, så finns det en
3 svar · 1,7k läst
H
hempularen: Vår granne som iofs. byggde ut för typ 15 år sedan, missade att det var fasade som räknades, inte grunden. De fick bassning för det, men fick det godkänt som byggfel. Tydigen är det fasaden huvudsakliga yta som räknas, dvs om man har lockpanel så räknas inte locken in. Däremot så räknas inte ett normalt takutsprång (ungefär 50cm) in så länge det håller sig inom tomtgränsen.
4 svar · 1,1k läst
L
lenaa: Tack för info
4 svar · 2,4k läst
timmelstad
timmelstad: [citat] Är bostadshuset i "närheten" på samma tomt? Hur yttrar sig förbudet du pratar om? Är det prickad mark eller något annat?
7 svar · 2,6k läst
M
Miister: aha ojj det var mycket men det är nog en bra investering om man vill få svart på vitt Mvh Miister
8 svar · 5,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: Väggarna i en och två-planshus blir i praktiken alltid tillräckligt väl dimensionerade pga den virkesdimension man väljer för att få tillräckligt med isolering. Men takstolar bör väl för sakens skull vara räknade på och dimensionerade för ortens snölast och vindförhållanden. En seriös KA skulle nog kräva att takstolarna är korrekt beräknade eller i övrigt så uppenbart
7 svar · 1,9k läst
Per Eskilsson
Per Eskilsson: Låser tråden på begäran av TS.
17 svar · 2,6k läst
·
F
FredrikoKarl: Äh. Jag som missuppfattat förhandsbesked ser jag. Man får visst inte börja på en gång :). Förstås. Bara börja rita upp på en gång då helt enkelt. Humm humm.
3 svar · 883 läst
I
_Izza__: Det som är viktigast är ca 50 kvm och blir i så fall 2 r.o.k, det andra är ca 35-40 kvm och skall i så fall bli 1 r.o.k med sovloft. Kan man baka ihop dom byggloven tillsammans?
2 svar · 5,1k läst
P
P28: Kan meddela att vi följde med ett bra tag och slogs om tomten, lade oss vid 3,9 miljoner, vilket blev slutpriset. Ett företag blev köparen av sjötomten. I efterhand känns det rätt så bra ändå! Men litegrann lärde vi oss på vägen om servitut, strandskydd, dispens och sjötomter. Tack alla för hjälp!
17 svar · 13,7k läst
N
noone70: [citat] Balken är redan bytt, var tvungen att göra ett akutbyte under renoveringen pga att det fanns risk för att hela huset hade kunnat rasa. Klantskallen som satte in den gamla balken hade gjort typ alla fel man kunde göra. Så alla ritningar å papper som behövs finns.
8 svar · 6,0k läst
haavard
haavard: Det tror jag. Plan- och byggförordningen 6 kap 5§: " För åtgärder som inte kräver lov krävs det anmälan vid underhåll av sådant byggnadsverk med särskilt bevarandevärde som omfattas av skyddsbestämmelser som har beslutats med stöd av 4 kap. 16 § eller 42 § PBL." Är det rätt att ändra i ett hus som är gammalt och värdefullt? Vill DU vara den som skadar huset efter alla dessa
1 svar · 2,4k läst
Anders L
Anders L: Staket behöver varken bygglov eller bygganmälan. Ett staket ska till minst 50 procent vara genombrutet med luft och om brädorna är tjocka eller tvärställda ska det finnas 2/3 luft. Ett traditionellt spjälstaket eller ett Gunnebostängsel är alltså inte lovpliktiga. Plank är i stort sett täta och inte genomsiktliga, det vill säga de består till mindre än hälften av luft. Plank är
10 svar · 31,7k läst
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: Sen kan man ju fråga vad som är för nära? Hur långt från gränsen kommer huset ligga och hur nära kommer då trappan??
4 svar · 6,3k läst
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: Det är samma här.. vi har inget i detaljplan om att bevara hus i någon stil för alla husen är nya (5 år) och för att byta färg så att husets utseende ändras märkvärkt så behövs bygglov.. t.ex. från svarta pannor till röda.. och t.ex. måla fasaden från grön till röd.. Som sagt, olika från kommun till kommun..
6 svar · 6,1k läst
V
vectrex: Riv bort allt löst och byt ut skivor och ytskikt som du säger och spärrmåla reglar med shellack (isolerar inte bara kvistar utan är också utmärkt för att isolera dofter). Det bör räcka. Mina föräldrar har renoverat ett fritidshus där det rökts 2 paket cigaretter om dagen i 50 år, det tror jag är i klass med en riktig brandskada i form av doft, och det huset lutkar ingenting
3 svar · 2,7k läst
G
gunnar blomkvist: Vet någon hur de nya byggreglerna gällande från 2 maj påverkar en totalombyggnad av en befintlig hus. Där stora delar av det befintliga skall rivas och återuppföras till liknande utseende med smärre förändringar.
0 svar · 1,3k läst
B
billy_baver: Okey! Din fråga är därför om begreppet "gavelvägg" nödvändigtvis är detsamma som en kortvägg. Och så är ju inte alls fallet. Om planbestämmelserna inte är krångligare än du citerat har du alltså en mycket generös byggrätt. Ett symmetriskt sadeltak med 45 graders lutning och 20 meters gavel blir 10 meter högt, ovanpå underliggande våning.
6 svar · 14,9k läst
B
b8q: Kanske inte bara grannen, utan ALLA grannarna, om du har en nitisk bygglovshandläggare. Jag ska bygga ut min entré så att den hamnar 4 m från gränsen mot EN granne, men alla grannar (även på baksidan av huset och tvärs över gatan) har fått brev från kommunen om grannyttrande. Nu kanske det är olika bedömning när det gäller en 1,5 m hög altan istället för en entré/veranda, men
2 svar · 2,6k läst
F
FredrikoKarl: Ringde dom idag, dom har visst ändrat öppettiderna nu. Förut var det typ mellan 9 och 11 man fick ringa, hade man tur kom man fram. Nu är det öppet hela dagen och man har direktnummer till handläggare och annat. Toppen! Men svaren var negativa. Rött tak och ljus panel blev det. Jag kunde försöka skicka in men han trodde inte det var aktuellt att godkänna något sådant.
3 svar · 3,1k läst
M
myrstack: Springande punkten här är väl om det ut standsbyggnadskontorets perspektiv räknas som ett "1-plans hus med suterrängkällare" eller som ett 2-planshus. Att anticimex skriver det ena i besiktningsprotokollet skulle jag inte lita på och forumet kan väl säkert gissa. Att nedervåningen är inredd behöver inte betyda så mycket för varken det ena eller andra. Att ringa stadsbyggnadskontoret
1 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.