Bygglov
FredrikoKarl: Ringde dom idag, dom har visst ändrat öppettiderna nu. Förut var det typ mellan 9 och 11 man fick ringa, hade man tur kom man fram. Nu är det öppet hela dagen och man har direktnummer till handläggare och annat. Toppen! Men svaren var negativa. Rött tak och ljus panel blev det. Jag kunde försöka skicka in men han trodde inte det var aktuellt att godkänna något sådant.
myrstack: Springande punkten här är väl om det ut standsbyggnadskontorets perspektiv räknas som ett "1-plans hus med suterrängkällare" eller som ett 2-planshus. Att anticimex skriver det ena i besiktningsprotokollet skulle jag inte lita på och forumet kan väl säkert gissa. Att nedervåningen är inredd behöver inte betyda så mycket för varken det ena eller andra. Att ringa stadsbyggnadskontoret
Babbo: [citat] Ja det är nog så vi måste gå tillväga! KA och oberoende mätning. Bara att öppna plånboken igen p.g.a. alla fel som drabbat vårt hus :(. Fast marginalerna är överskridna för länge sedan. Vingelmått fanns inte i vårt fall. Huset är 16 meter långt och gick in på tomten med ett skohorn :P. Tyvärr hade det varit SÅ mycket bättre om dom 10 cm hade varit på andra sidan.
bnord: Det finns ju ganska omfattande anvisningar från Boverket, inklusive att alla ätgärder skall bedömmas samlat, men gränsen för vad som är mindre / liten avvikelse verkar inte vara helt etablerat överallt, även om tydligen vissa kommuner har tydliga gränser med hänvisning till rättsfall.
Ricken: River du så krävs det bygglov, renoverar du behövs det inte.
billy_baver: Ett konstgrepp är att komplettera befintligt plank med ett extra. Parallellt med det gamla bygger du ett nytt, men tillräckligt lågt för att passera utan bygglovsplikt. Strålkastarljus sveper ganska lågt över markytan. Därför behöver du ingen högre anläggning för att lösa just det problemet. På liknande sätt kan du utan bygglov bygga exempelvis rosentorn och spaljéer, som var
Göran.W: Är det som står där mer än 10 år kan du ju söka bygglov för dom vilket dom inte kan neka dig om du kan styrka att dom är äldre än 10 år om jag nu fattat allt rätt om inte lär det snart stå här i tråden. När bygglov finns kan du lugnt sätta upp en frigga på 15kvm utan bygglov.
Ricken: [citat] Nej, reglerna har inte ändrats ännu, det finns inte med i nya PBL.
Locke: Åh! Vilket guldkorn! Denna måste ju bara tas till vara på! Tänk att göra en ny upplaga.
barhom: jo det är sant =) Skulle lätt vilja ha den på taket men tyvärr är taket inte tillräcklig stark. Just nu inväntar jag svar från ngn på kommunen som skall "kika" på min bild för att se om jag skulle behöva lov eller inte. Kanske har man tur och får förhandsbesked ifall det nu behövs ngt lov. Som sagt ingen som bor i närheten så ser ingen anledning till att neka.
Mikael_L: Jo, igår såg jag det också, och funderade på att skriva en rad här. :)
PCLarsson: Gör det inte till två separata "lägenheter". Kan nog bli fråga om lägenhetskilljande åtgärder så som för ljud och brand med mera. För söka i stället att smacka upp ett köt till på övervåningen och hyr ut det som en del av befinligt boende "inneboende". Kan oxå bli lättare att undvika besittningsrätt m m.
byggankan: Jag tycker ni istället ska fundera över vad ni skulle kunna acceptera. Mina föräldrar bor i ett område med byggförbud där deras granntomt nu efter 4 års process äntligen har fått bygga sitt hus. Många i området har motsatt sig bygget med en total "NIMBY"-inställning (not in my backyard). Nu är huset byggt och det är superfint, mina föräldrar ställde sig positiva i grannyttrandet
Anders L: http://www.regeringen.se/sb/d/14407/a/167459 Pressmeddelande 2 maj 2011 Socialdepartementet I dag träder den nya plan- och bygglagen i kraft. Huvudsyftet med de nya reglerna är att förenkla planprocessen för att underlätta för ökat bostadsbyggande. Den nya lagen kommer bland annat att kräva att bygglovsärenden avgörs inom 10 veckor och att tydligare regler införs för när bygglov
S.Wiklund: Ups. glömde bort dom stora bokstäverna i tröttheten igår när jag la in ämnet. hehehehe
joije: Hmm, jag läste precis tråden nedan http://www.byggahus.se/forum/bygglov/165951-indraget-bygglov-tvingas-riva.html Det låter som jag inte har hela bilden och måste ta reda på lite mer fakta om vad som egentligen hänt. Och så fick jag lära mig att jag visst ligger efter när jag pratar länsrätten och kammarrätten :)
bnord: Ring kommunen, be om detaljplanebestämmelserna och få dem förklarade särskilt vad gäller byggnadsarean för din fastighet.
ulmus: taxan ska snarare innebära de kostnader som följer enligt självkostnadsprincipen och om det gamla regelverket medför mindre arbetsbörda så ska så bekostas av medborgaren också...dvs till mindre penning förövrigt friggebodar har maxyta om 15kvm och vad jag vet så finns väl den som undantagen för massa avgifter och krav förutom om vatten och avlopp ska installeras så kalrt
andersmc: [citat] Det svider naturligtvis, men det hjälper inte grannen med den förstörda utsikten.
Gallianoman: [citat] Lägeskontroll är inte obligatoriskt i alla kommuner...
joysam: Då måste man se till att stomresningen görs som en total- eller generalentreprenad. Som det såg ut i trådstarten skulle det vara en delad entreprenad. Vad jag menade med BAS-P mm var att stadsbyggnadskontoret inte kan besuta att BAS-P/BAS-U inte behövs. BAS-P/BAS-U skall utses. Det är i varje fall min tolkning, men jag ser gärna exempel på hur man kan tolka annorlunda, gärna med någon
Hemmakatten: Jo, jag är helt säker. I alla fall i vår kommun. Och i alla fall i vissa detaljplanerade områden. I vårt fall hade vi funderingar på att bygga en liten (mycket liten mur, 20cm men ca 10 meter lång) vid vår garageinfart som ligger över 200 meter in på vår tomt.. Den krävde bygglov, och vi ansökte och fick bygglov för den muren, som vi sedermera iofs inte byggde. Det är skillnad på
haavard: aedwall kan ha rätt. Men det skiljer också mycket i de två exemplerna, faktisk så mycket som 100%!
Dr.SiC: Hade det på känn att de kunde vara så men det är alltid bra att ha lite på fötterna när man ringer kommunen, tack för svaren.
FredrikoKarl: Man får ont i magen av att läsa om sånt här.. som jag sagt tidigare; inte undra på att priserna går upp när det tar år för att göra småsaker.
Suhagg: [citat] Har du varit i något för stort garage? :D Varmgaragedelen är bara ca 8x8 sen är det förråd och carport i resten.
Odjuret: Om du river skjulet så behövs rivningslov. Oavsett skick. Om du bygger under 15kvm och håller dig inom är det 4 eller 5 meter från gränsen så borde bygget kunna gå som friggebod. Men jag kan ha fel.