P
perobe-6: Jag tror du far efter kontrollansvarig enligt PBL och Ja, det ställs formella krav på en sådan att personen skall vara certifierad. Det finns en dispens på att arbetet får utföras av de som är certifierade kvalitetsansvariga och jag kan tänka mig att vissa kommuner fortfarande kan se mellan fingrarna med certifikaten. Det som förväntas av en kontrollansvarig kan du läsa i PBL
2 svar · 1,4k läst
J
jokomoko: Tack Felde och huggan :), Enligt "min" kommuns hemsida kan en altan just nu vara 1.4m hög. Det är konstigt att riktlinjerna kring altanhöjder tycks vara så flytande. Att det varierar mellan kommuner gör det inte mer betryggande. Om jag nu "idag" bygger en 1.39m hög altan utan bygglov i god tro, och någon anmäler min altan och samtidigt överklagar kommunens medgivande till högre
4 svar · 4,2k läst
A
AndersS: Mitt råd är att inte enbart ta dialogen muntligt via telefon då det kan leda till missförstånd utan nyttja även mail eller brev. Är du osäker på rutinerna så kan du ta hjälp av kommunen. Det är lätt att missförstå de olika begreppen som används, vilket jag ser att vi gör även i tråden. Du skriver att "Kommunen har beviljat strandskydd i förhandsbeskedet.". Kommunen lämnar
7 svar · 2,0k läst
H
hempularen: Jag kan ha fel, men jag är ganska säker på att du behöver både bygglov och bygganmälan (som jag tror heter ngt. annat nu med nya PBL). En källarnedgång ändra hustets utseende exteriört, och hålet du tar upp i källarväggen påverkar en bärande vägg.
1 svar · 5,4k läst
haavard
haavard: Tjänstemännen kan inte besluta om straffavgifter, det ska politikerna göra. Du kan inte kräva att vara med, men du kan be om det. Tror inte det är så ofta den "åtalade" får vara med. Men drar du det så långt som till sammanträdet är du mer än halvvägs till djupa hål i plånboken...
5 svar · 7,7k läst
O
Ostarra: [citat] Tack för ditt svar Carl :) Ja vi har bestämt oss för att verkligen inte göra nått på egen hand utan tar det "säkra före det osäkra" och frågar hellre en gång för mycket så inget blir fel... för det vill inte vi ialla fall. Så nu väntar vi in ett datum för samrådsmötet...därefter får vi se när vi får vårt start datum :) ... det längtar vi till nu =) Skall även se
14 svar · 7,7k läst
T
ToRy: [citat] Du misstänker helt korrekt!:thumbup: Mitt minne svek mig helt enkelt.
32 svar · 40,7k läst
T
ToRy: [citat] Friggebod på 15 kvm finns redan i detta fall. Annars borde ju lekstuga kunna ses som en friggebod så länge den följer reglerna för en dylik.
21 svar · 9,3k läst
haavard
haavard: Nja, jag vill ju säga att det är kommunerna som ska tolka lagen. Om det blir överklagat är det Länsstyrelsens uppgift att bedömma om kommunerna har tolkat rätt.
25 svar · 4,1k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Helt självbyggare kan man nog säga. Har några el timmar och några timmar VVS på papper, resten är eget på ett eller annat sätt. Ska fråga min KA när det närmar sig vad han tycker är bäst.
9 svar · 2,2k läst
haavard
haavard: Helt klart en fråga som kan få helt olika svar beroende på vilken kommun du bor i.
5 svar · 1,3k läst
H
hempularen: [citat] Ja så länge man håller sig till detaljplanen (tror jag), men nu gällde det ju ett svartbygge, som alltså per definition inte följer detaljplanen.
7 svar · 4,3k läst
J
J0naz: Glömde visst min egen tråd... Ringde till bygg & miljö idag och fick besked att det ska vara ok att bo kvar om jag har färdigt rivningslov innan jag söker bygglovet. Underlättare betydligt, blir det inte lika bråttom att få klart nya huset, kan jag spara pengar genom att göra fler delar själv.
3 svar · 5,6k läst
Viktor Cz.
Viktor Cz.: På Eslöv kommuns hemsidan hittar jag uppgiften att bygglovsavgiften för 'normal' stor villa är 25000:-. Ditt garage är väll lite större än vad en normal villa kan tänkas vara (150kvm ???).
1 svar · 1,7k läst
J
JOW: Även om det bara är snören så kan man ju kryssmäta för att se om det är räta vinklar.
3 svar · 1,8k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Ang sprängning så är det kanske stora stenar som ska sprängas och då är det inte lika vanligt att besikta grannhusen...men det är självklart sprängaren som har ansvaret....
16 svar · 9,4k läst
N
nombz: Nej, jag har ingenting på bottenvåningen nu. Det är enbart detta utrymme som jag tänkte inreda. Jag kommer gör förändringen i användning samtidigt som jag begär bygglov för fasaden helt enkelt, men fixa grundläggande saker först. Jag tycker det är så svårt att bestämma saker som var fönster skall vara osv innan jag ser lite bättre hur rummet blir. Det är ju inte så att jag
6 svar · 2,8k läst
G
Grape: [citat] Det blir nytt fritidshus..
6 svar · 3,8k läst
H
hempularen: Ja det låter väldigt konstigt. Om du är lite nyfiken så kan du begära ut alla handlingar som finns om tomten, där bör all skriftväxling som gäller de "10 årens kämpande" finnas samlat. Det kan vara så att det gällde avstyckningen av tomten (förhandsbesked kan vara nödvändigt för att få lov att stycka), i så fall kan korrespondensen vara arkiverad till stamfastigheten, det är
5 svar · 3,0k läst
·
J
JOW: Jag har inte lusläst alla inlägg, men för oss ingick det i bygglovsavgiften, och vi fick välja om vi villa sätta ut själva eller få hjälp (som vi då redan hade betalat för). Så vi tog hjälp, de har ju gjort det några ggr så fick vi lite råd och några små justeringar gjordes...
46 svar · 28,8k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: 2/5 2011? Var det inte årsskiftet 2009-2010 som de här lagarna ändrades? Jag förstår inte hur man kan tillåtas att stifta lagar när man är så inkompetent/okunnig som många av våra riksdagsledamöter verkar vara. Hitta på lagar som inte går att tillämpa. Och som de flesta struntar i. Och resten tvingas betala judaspengar för att följa (t.ex. den fåniga regeln om energideklaration
4 svar · 4,7k läst
H
hempularen: Ta en arbetshelg, några av er och bygg en uteplats åt henna så kanske hon lugnar ned sig.
4 svar · 5,3k läst
T
thomasx: Om du vill skapa dig själv problem, så bli formell, juridisk och kriga. Om du vill lösa saken på enklaste och bästa sätt så kontakta din bygglovshandläggare, var ödmjuk, förklara att du ångrat dig och fråga hur du ska göra för att det ska bli rätt. Du har ingenting att vinna på en taskig relation till din bygglovshandläggare, men allt att vinna på en god.
13 svar · 3,7k läst
pelpet
pelpet: Jag var och diskuterade detta med kommunens byggnadsinspektörer förra veckan. Normalt så får man inte bygga på punktprickad mark, men här i Falun gjorde de ofta bedömningen att om majoriteten av inglasningen ligger utanför punktprickad mark så kan det vara en acceptabel avvikelse från detaljplanen. Den punkt prickade marken börjar 2 meter från mitt hus, så de skulle troligen
6 svar · 3,9k läst
N
Noell: Så länge det inte är något utfartsförbud inritad i detaljplanen där du vill ha in utfart bör det inte vara några som helst problem :)
15 svar · 10,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Ja, såvitt jag hört. (Alltså ingen helt säkerställd info från mig här då...) Men jag tror det beror ganska mycket på vad överträdelsen gäller. Är det t.ex. byggt överyta gentemot gällande detaljplan eller andra grava överträdelser främst mot detaljplaner och områdesbestämmelser så tror jag att byggnadsnämnderna är generellt rejält griniga när det sökt lov för
6 svar · 20,6k läst
T
ToRy: Beslut är taget! (Tror jag... :D ) Det får bli ett entrétak som täcker dörr och fönster. Boden ser ut som nedan, det är ganska trångt om utrymmet ovanför dörr/fönster så tanken med att lägga ett tak med betongpannor som redan ligger på boden går bort. Det får bli en smäckrare konstruktion med plåttak i tegelpanneform istället. Tanken är då att hitta tre konsoler som sätts
12 svar · 13,4k läst
·
C
christina113: Vår detaljplan har bara 1-plan eller 2-plans hus. Så bygglovshandläggaren avgjorde att huset (som är 1,5 plans) skulle räknas som 1-plans hus. I mitt fall blev det fel men tydligen är det så att man måste besluta huruvuda huset är en eller två plans och beroende på detta följa olika krav i detaljplanen, exv brukar det vara olika lutningar på tak, olika storlek på plattan etc
5 svar · 7,4k läst
O
Odjuret: Min fundering är ändå om man inte förväntas kolla upp om det finns bygglov innan köpet.... Har du skriftligt på att säljaren har sagt att han har bygglov? då har du kanske en öppning där... Dolt fel är det inte. dels eftersom det inte finns något sådant när br säljs och köps. sedan så ingår det i din undersökningsplikt att kolla att bygglov finns och är okej om det varit en
3 svar · 2,6k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: [citat] En gissning när du bor i Uppland...;)
19 svar · 12,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.