Kommer inte ihåg exakt var jag läste det. Men jag läste ganska mycket ett halvår innan lagen trädde ikraft. Jag var nog den förste här på forumet som påpekade både detta med slutbesked innan inflytt och att bygglov inom 10 veckor inte alls var en hel sanning. (Tidningarna skrev ju den ena glädjeartikeln efter den andra om hur mkt enklare och bättre nya PBL skulle bli.)
Förmodligen läste jag det i tolkningarna och kommentarerna till lagen (googla på regeringen.se och lagar) eller/också på Boverkets hemsida. Är förhållandevis säker på det här med interimistiskt slutbesked.
Förmodligen läste jag det i tolkningarna och kommentarerna till lagen (googla på regeringen.se och lagar) eller/också på Boverkets hemsida. Är förhållandevis säker på det här med interimistiskt slutbesked.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 718 inlägg
Har för mig att det är ett halvt basbelopp, dvs. ca 22 000 kr i straffavgift, och den avgiften kan sedan upprepas om man inte flyttar ut.KnockOnWood skrev:Två funderingar:
1. Varför skall någon kommunbyråkrat bestämma om jag får bo i ett hus utan badrum eller utan kök?
2. Vad händer om jag flyttar in ändå? Vad blir straffet?
Jag vet att dessa regler trädde i kraft 1 januari 2010. Vad var anledningen annat än att omyndigförklara folk? Vilka missförhållanden innan dess ledde till en så vansinnig lag?
Klåfingriga politiker som lägger sig i folks liv![]()
![]()
![]()
Jag tror med betoning på tror att reglerna kommit till för att stoppa "illegalt" boende. Tänk dig ex. fallen med folk som byggt boskaps skjul (bygglovsfria) på skyddade skärgårdsöar, och inrett dem till bostadshus, i strid med både strandskydd och naturreservatsregler. Tidigare har sådant varit ganska riskfritt. Nu kan en enda övernattning ge 22000 i böter.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hm, verkar inte det lite långsökt?hempularen skrev:Har för mig att det är ett halvt basbelopp, dvs. ca 22 000 kr i straffavgift, och den avgiften kan sedan upprepas om man inte flyttar ut.
Jag tror med betoning på tror att reglerna kommit till för att stoppa "illegalt" boende. Tänk dig ex. fallen med folk som byggt boskaps skjul (bygglovsfria) på skyddade skärgårdsöar, och inrett dem till bostadshus, i strid med både strandskydd och naturreservatsregler. Tidigare har sådant varit ganska riskfritt. Nu kan en enda övernattning ge 22000 i böter.
Här handlade det ju om slutbevis.
Om jag helt enligt reglerna bygger en sjöbod, och får ett "slutbevis" när den är klar.
Hur kan då slutbeviset hindra att jag senare inreder och bor i min "gäststuga"?
Klicka här för att svara