Enk Projektet
Enk Projektet: [citat] En gissning när du bor i Uppland...;)
19 svar · 12,8k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Tveksam lösning :thumbdown: Inte så kul att dela ut livsfarliga vapen till fientliga grannar. Speciellt inte när de har fått träna upp musklerna (och bygga upp hatet) genom att banka ner sina ögonstenar till sjöbodar.
27 svar · 9,0k läst
H
hempularen: Står en del om hur det skall beräknas här: http://www.svenskarea.se/valdadelar.html. LIte beroende på var innerfäggarna står så verkar det som 60 cm av den låga delen skall tas med. Men om det gäller bygglov så brukar man titta på byggnadsarea, som är något helt annat.
1 svar · 2,3k läst
·
mexitegel
mexitegel: Nja... Nu är det lite skillnad på hur olika typer av beslut fattas. I en kommun är det formellt sett alltid myndigheten(dvs. nämnden) som fattar besluten, inte enskilda tjänstemän. Men av praktiska skäl så kan nämnden besluta att delegera vissa typer av beslut inom givna ramar till tjänstemän, detta finns angivet i delegationsordningen. Vad gäller bygglov tex att delegationen gäller
5 svar · 32,9k läst
N
Noell: [citat] Japp fel av mig. Jag missade att det stod punktprickad i ts. Men det står fortfarande att det handlar om parkmark, inte att det skulle vara prickmark istället för parkmark. Kommunen skulle ju knappast tolka marken som "allmän parkmark" om den var planlagt som kvartersmark bostad. Då finns det ju varken något allmänt eller något parkmark där. Möjligtvis att man skulle kunna tolka
24 svar · 27,8k läst
B
byggankan: [citat] Lite liknande för oss. Vi tog in en besiktningsman via en av söktjänsterna som finns på internet. Skrev direkt i jobbeskrivningen att besiktningen bara var för bankens skull och att vi inte hade några entreprenörer att ställa krav på så han gjorde inte en sådär väldigt noggrann besiktning. Inte alls en slarvig men han gick inte och inspekterade mer estetiska saker som t.ex.
9 svar · 2,5k läst
H
hempularen: Jag missad det där om att det var arrenderad mark. Avtalet är alltså skrivet som ett arrendeavtal för den inträngande delen?
5 svar · 3,9k läst
Elkludde
Elkludde: [citat] Ingen byggnad får anslutas till friggebod ej heller skärmtak Skärmtak får anslutas till bef bostadshus o därtill skärmvägg max 1,80 hög max 3,60 ut frän byggnaden o max 15 m2 detta är jag ganska säker på Men får skärmväggen täcka alla sidorna o bara en öppning så man kan gå in o ut,och får luftspalten mot taket vara hur liten som helst,ex om man har ett lågt skärmtak
9 svar · 15,2k läst
H
hempularen: En annan sak som kan ge lite oväntade effekter av en detaljplan, är kostnad för vägar. Ofta innebär en omläggning från fritidshusområde till permanentboende att vägarna görs om. Den kostnaden kan kommunen i många fall lägga ut som gatukostnadserssättning på alla i området. Alternativt skapas en vägsamfällighet som i princip tvingas bekosta nya vägar. Det kan handla om
3 svar · 3,0k läst
haavard
haavard: Jag tror han kan gå in på tomten om han ringer på dörren först och ingen öppnar. Är du hemma och vägrar tillträde måste han ha med sig polisen.
12 svar · 3,3k läst
JothaR
JothaR: Den nya PBL har egentligen gjort att mindre fasadförändringar inte behöver några bygglov, det som spelar in är i stor del hur stor inverkan är mot ev. grannar. Dock finns det ännu inte några rättsfall som kan ge vägledning för vad en mindre fasadändring är vilket gör att varje kommun än så länge kan tolka det rätt fritt, innan nya praxis är fastställda i högre instans. Mitt
4 svar · 4,8k läst
JothaR
JothaR: Om det som du skriver inledningsvis står angivet i detaljplanen att det endast får inrymmas en bostadslägenhet så är det EN boendeenhet som avses, alltså inte separerade lägenheter utan en enhet. Gällande 2 byggnader under byggtiden så kan det alldeles säkert vara OK, men att det skulle gå att ha kvar båda efter de 5 åren från godkännande är helt uteslutet... Den nya
6 svar · 1,7k läst
JothaR
JothaR: Precis, vanligen är det en belysningsstolpe skulle jag tro...
2 svar · 4,5k läst
JothaR
JothaR: Det är som sagts ovan vanligen så att på en "vanlig" fastighet får uppföras en/tvåfamiljshus om det inte specifikt står att det endast får vara en lägenhet/boendeenhet. För att få bygga ett flerfamiljshus (fler än 2 bostäder) så måste det specifikt medges i detaljplanen.
5 svar · 4,4k läst
A
andersmc: Mäklare säger precis vad som helst om de tror att det befrämjar försäljningen av huset.
15 svar · 7,3k läst
L
lilla frugan: harry tack för ditt utförliga svar :) som jag ser det finns det inga problem att göra en egen infart från gatan helt på min tomt, det är en vanlig villagata, men nu vet jag ju vad som krävs och det känns helt klart överkomligt!
4 svar · 22,4k läst
N
Noell: Men här finns det så vitt jag förstår ingen detaljplan. Men visst stämmer det att strandskyddet återinträder i och med ny detaljplan. Men kommunen kan ju fortfarande ansöka om ett nytt hävande/dispens. Att marken redan är ianspråktagen är väl det vanligaste argumentet.
27 svar · 8,7k läst
N
Nickebus: Hej alla, Snickarna har vänt på de brädor som var skålade åt fel håll, så nu rinner inte vattnet in mot husgrunden längre. Jag tackar samtliga för erat engagemang :) Härligt att veta att det finns support där ute !! Ha det bra !!
11 svar · 6,0k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Nitiska kommuntjänstemän, grannar eller ärkerivalen? Om man accepterar riskerna med svartbyggen så kan man svartbygga hej vilt. Vill man följa reglerna så söker man bygglov. [citat] Det blir ingen påföljd. Det är fritt fram. Det är även fritt fram att parkera en förråds-stor bil i carporten, eller att plantera en thujahäck där förrådets väggar tänktes byggas. Däremot
14 svar · 9,7k läst
H
hempularen: [citat] Golvbrunnar för dusch finns med 50mm utlopp så det bör gå (däremot inte för badkar). Det är troligen bra om det går att köra med grövre dimension (mindre risk att du behöver rensa avlopp). Om jag fattat rätt så har du andra avlopp i rummet redan? Då bör det inte vara någon större sak att byta ut röret fram till en punkt där det blir grövre.
5 svar · 4,6k läst
E
Equallo2: Ha ha då får vi först såga sönder hans häck med häck till hälften ju då tomgränsen går mitt i häcken ha ha så det blir nog inte så poppis. Vi valde att bygga ett tak och ha lite förråd istället se hur det gick ha ha
31 svar · 9,3k läst
B
byggankan: Med roterad 90 grader så menar jag att de har sin kortsida av tomten mot vår långsida :)
17 svar · 78,7k läst
V
valkommenin: Jag tycker nog tvärt om. Att man skall lätta på reglerna vad gäller sin egen kåk, än i byggnader där det vistas hundratals personer, även om de bara är uppmonterade 7 månader om året, de monteras ju trots allt upp varje år och bör uppfylla kraven som räddningstjänsten har ställt gällande brandskydd (dessa krav är ju givetvis olika beroende på hur stor lokalen är samt vilket
2 svar · 6,5k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: [citat] Du tänker nog på avtalsservitut medans jag tänkte på officialservitut. I ett avtalsservitut kan man ju komma överens om olika saker och skriv in det i servitutet. Officialservituten bestäms ju av Lantmäteriet och där är det mera låst. Servitutet gäller ju för "all framtid" och servituten måste hållas enkla och lättförståeliga utan konstiga avtalsformuleringar. Vi har
10 svar · 9,1k läst
M
mape17: Ett par fördelar med att bygga till: - Om du behöver hantverkare kan du nyttja ROT-avdrag, går inte vid nybygge. - Kan vara enklare med vissa byggregler vid tillbyggnad, ibland ses då dagens byggregler som "önskvärda" ej krav. . Du behöver inte ett rivningslov på det gamla huset.
5 svar · 2,4k läst
O
Odjuret: Känns som att detta är en ganska meningslös diskussion med tanke på att vi har regler med detaljplan och bygglovs regler. De flesta är nog positiva till detta, förutom en liten skara som inte riktigt förstår fördelen med bygglov och detaljplan. fördelarna överväger. Att det sedan tyvärr finns vissa handläggare som inte sköter sig, det är en helt annan tråd. Detaljplanen
15 svar · 4,4k läst
O
Odjuret: tja inom kommunen löser man problemen med dålig personal på ett enkelt sätt, man sparkar dom uppåt.
15 svar · 7,3k läst
M
matsv201: Jag har kollat upp reglerna för källare och de beror i princip enbart (med vissa undantag) på marknivån i anslutning till fasaden. Med de befintliga reglerna kan jag utan problem klassa även 2:a våningen som källare. Jag har en väldigt bra anledning till att inte ha något "riktigt" avlopp. I vilket fall som helst kommer jag troligen att bygga huset på ett ställe där ingen tillgång
24 svar · 9,1k läst
B
billy_baver: Fastighetsbildningen är avhängig möjligheten att få bygglov. Precis som mycke_nu och cesar33 antyder är huvudregeln för jordbruksfastigheter, att lagstiftaren syftar till så stora brukningsenheter, att de räcker till försörjning av enskilda brukare. Från detta finns sedan 1990-talet ett undantag. Det är nu tillåtet att bilda "större bostadsfastigheter", som går att använda för
5 svar · 12,5k läst
Fredrik.engdahl
Fredrik.engdahl: När jag byggde mitt uterum som har 265 mm iso i tak och 200 cellplast i grunden så tyckte byggnämden att det var tillbyggnad , själv tycker jag att det är ett uterum då skjutdörrarna är inte lika täta som vanliga dörrar/fönster/vägg. Byggnämden gick med på att det var uterum
2 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.