Jag skriver denna fråga som ett exempel, för att inte göra det för personligt.

Låt oss säga att man fått bygglov för att bygga ut sitt hus åt norr och att bygga ett garage på södra delen av tomten. Av olika orsaker beslutas sedan om att inte bygga garaget utan bara utbyggnaden. Måste man då ansöka om och få godkänt en ändring av gällande bygglov och betala ytterligare för detta? Ett tag var det t o m prat om att man skulle behöva söka ett nytt bygglov med bara utbyggnaden med. Det låter ju orimligt då det enda man gör är att man inte gör någon förändring på södra delen av tomten.

Tacksam för svar, tankar och idéer om detta innan vi ska prata mer med kommunen i ärendet.

D
Ja, jag tror du behöver förändra bygglovet om det är stora delar av det som du inte utför.

Ok, vad grundar det sig på för lag och paragraf? Obs, jag ifrågasätter dig inte utan är bara nyfiken. Kommunen funderar nu på om vi behöver söka helt nytt bygglov och betala 27500 kr igen. Vem vet... de kanske kan komma fram till att det är ett olovligt bygge att vi inte bygger ett garage och kan ge oss byggsanktionsavgifter på några 100 tkr också :-DD

Jag orkar inte lusläsa PBL (men det borde vara där det står). Hursomhelst så torde det vara kommunens bygglovshandläggare som avgör om din ändring är såpass liten att det går att ändra i befintliga lovet (som lekman tycker jag att det borde vara det, när det bara handlar om att stryka saker), ELLER om det krävs ett helt nytt bygglov (kan tänka mig att kommunen gärna SKULLE vilja det, för att pungslå dig på dubbla avgifter...)

Saxat från en typisk kommuns hemsida:
"Om du under projektets gång vill göra ändringar i förhållande till beviljat bygglov ska du kontakta handläggaren. Om du skickar in nya ritningar kan handläggaren bedöma om förändringen är så liten att beslut om ändring kan göras i det gamla bygglovet. En avgift tas ut för detta som dock är lägre än för ett helt nytt bygglov.
Är det fråga om en större ändring måste du lämna in en ny ansökan."

Du behöver inte ändra i bygglovet/söka nytt. Ett bygglov är ett tillstånd att bygga, inte ett krav om att bygga.
Låter du bli att bygga garaget händer inget annat än att bygglovet slutar gälla efter fem år.

Jag tog för givet att det var som "haavard" säger, men kommunen delar tyvärr inte den tolkningen. Det står mig fritt att inte bygga alls, men att bara hoppa över garaget gillar dom inte...

*Undrar vilken kommun det är?*

Jag tror de nya reglerna innebär nytt bygglov. Har en bekant som bestämt sig för att vänta med kaminen i sitt sommarhusbygge, och det ställde till problem. Vet inte hur det gått...

Ja, jag skulle tro att det är en stor risk att det är så att antingen gör man inget alls, och lovet förfaller, eller så följer man lovet. Annars kan ju folk göra lite som dom vill och sen hänvisa till att dom bara valde att inte göra en viss del.

I detta fallet blir det kanske lite olyckligt, men jag kan förstå kommunens tolkning också.

Jag flyttade vårat garage 0,9m, och det behövdes ett helt nytt bygglov för det, men kostnaden blev typ en tusing eller så eftersom dom tog lägsta avgift för en så enkel justering. Sen vart det inte rätt i alla fall av olika orsaker och då gjorde dom en manöver så att det inte kostade mig nåt med den sista flytten.

Kostnaden bör ju stå i relation till det extra arbete ändringen medför för kommunen. (Att avgifterna sen inte står i relation alls till att börja med är ju en annan story ;) )

Tycker inte riktigt resonemanget stämmer där "thomasx". Flyttar man garaget 0,9 m jämfört med bygglovet, så är det en förändring som kräver nytt bygglov. Du har tidigare inte fått något lov att bygga garaget exakt där du nu gjorde. Men om man får lov att bygga ut huset och får lov att bygga ett garage, så är det två separata åtgärder. Man kunde lika gärna sökt om det i två separata ansökningar, som man i så fall skulle fått beviljade var för sig. Det hade då varit ok att bara bygga ut huset och inte bygga garaget Detta då man inte måste bygga för att man fått bygglov.

Just fallet som diskuteras i tråden känns ju lite som sunt förnuft att man måste kunna få välja att inte bygga garaget. Men man kan ju tänka sig en del andra fall där det inte är OK att strunta i vissa delmoment.

Antag att du dels skall riva ett hus på tomten, dels bygga ett nytt. Sedan ångrar du dig skippar det där med rivning. Eller "jag skippade den där handikapptoan, nöjde mig med utbyggnaden".

Det är ju ibland lite fyrkantigt och bygglovshandläggare
är ju bara människor trots allt. Ladda ner PBL på iPad
eller sök rättsfall som grundar sig på fakta. Besök sedan
Bygglovsavdelningen med dessa fakta så borde du lätt
kunna få slippa problem i frågan. Har själv inte hört att
separata byggnader och bygglov kan orsaka såna problem.
Helt uppåt väggarna, så skaffa bra argument och kriga!
Med vänlig hälsning / Christian

Goxx skrev:
Tycker inte riktigt resonemanget stämmer där "thomasx". Flyttar man garaget 0,9 m jämfört med bygglovet, så är det en förändring som kräver nytt bygglov. Du har tidigare inte fått något lov att bygga garaget exakt där du nu gjorde. Men om man får lov att bygga ut huset och får lov att bygga ett garage, så är det två separata åtgärder. Man kunde lika gärna sökt om det i två separata ansökningar, som man i så fall skulle fått beviljade var för sig. Det hade då varit ok att bara bygga ut huset och inte bygga garaget Detta då man inte måste bygga för att man fått bygglov.
Flytten var inte som jämförelse med ditt bygglov, utan bara ett exempel på hur en liten och (i mitt fall ) helt obetydlig ändring ändå medför ett helt nytt bygglov. Men också för att visa att det bara därför inte heller behöver bli så dyrt. Dessutom visade det sig att det egentligen inte behövdes vare sig nytt lov eller kostnad när det behövde ändras ytterliggare en gång....

Din jämförelse med två olika bygglov är ju på sätt och vis rätt uppenbar, men samtidigt irrelevant eftersom du nu sökt ett bygglov, inte två. Kanske valde du att göra så från början för att spara in lite kostnad genom att slå ihop två till ett, mindre adm. för kommunen, lägre cost för dig. Nu får kommunen ändå mer adm. och därmed mer cost för dig. Inte så konstigt egentligen.

Redigerat:
Om du vill skapa dig själv problem, så bli formell, juridisk och kriga.

Om du vill lösa saken på enklaste och bästa sätt så kontakta din bygglovshandläggare, var ödmjuk, förklara att du ångrat dig och fråga hur du ska göra för att det ska bli rätt.

Du har ingenting att vinna på en taskig relation till din bygglovshandläggare, men allt att vinna på en god.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.