Efter att ett bygglov beviljades byggdes en villa ut. Det färdiga resultatet överensstämmer dock inte helt med ritningarna, altanen blev större. Utbyggnaden skedde för mer än tio år sedan.

För olovligt byggande är preskriptionstiden tio år. Gäller detta även avvikelser från beviljade bygglov?

Jag tolkar det som om det även där är 10 år. Men att preskriptionstiden gått ut betyder bara att du inte kan "straffas" för själva överträdelsen, inte att bygget får stå kvar om byggnadsnämnden upptäcker den, tyvärr.

En avvikelse från beviljat lov är ett olovligt byggande.

Du har fel, norrbottenstorpet. Efter tio år får byggnadsnämnden inte förelägga om rättelse. Det står i 10 kapitlet 27:e paragrafen äldre plan- och bygglagen. Bygget får alltså stå kvar.

timescape skrev:
Du har fel, norrbottenstorpet. Efter tio år får byggnadsnämnden inte förelägga om rättelse. Det står i 10 kapitlet 27:e paragrafen äldre plan- och bygglagen. Bygget får alltså stå kvar.
Du verkar ha rätt. Jag har misstolkat min stadsarkitekt eller så har han misstolkat lagen.

"Sedan tio år har förflutit från det att en åtgärd som avses i 12 § 1--3 vidtogs, får byggnadsnämnden inte ansöka om handräckning eller besluta om föreläggande enligt 14 § första stycket. Detta skall dock inte tillämpas när någon utan lov enligt 8 kap. 1 § första stycket 3 har tagit i anspråk eller inrett en bostadslägenhet för väsentligen annat ändamål än bostads- ändamål. Lag (1989:1049)."

Motsvarande bestämmelser verkar också finnas i den nya PBL, 11 kap:

"Rättelseförelägganden
20 § Om det på en fastighet eller i fråga om ett byggnadsverk har vidtagits en åtgärd i strid mot denna lag eller föreskrifter eller beslut som har meddelats med stöd av lagen, får byggnadsnämnden förelägga den som äger fastigheten eller byggnadsverket att vidta rättelse inom en viss tid (rättelseföreläggande).
Byggnadsnämnden får inte besluta om ett föreläggande om det har förflutit mer än tio år från överträdelsen.
Den tioårsgräns som anges i andra stycket gäller inte om överträdelsen är att någon olovligen har tagit i anspråk eller inrett en bostadslägenhet för ett väsentligen annat ändamål än bostadsändamål. Lag (2011:335)."

Redigerat:
Om man har något som blivit preskriberat, till exempel satt in ett fönster utan bygglov och det gått 10år, kan de då passa på att kräva åtgärd när man söker bygglov för något annat, tex ändra fasadmaterial?

Mikael_L
Jajjan skrev:
Om man har något som blivit preskriberat, till exempel satt in ett fönster utan bygglov och det gått 10år, kan de då passa på att kräva åtgärd när man söker bygglov för något annat, tex ändra fasadmaterial?
Ja, såvitt jag hört.
(Alltså ingen helt säkerställd info från mig här då...)

Men jag tror det beror ganska mycket på vad överträdelsen gäller.
Är det t.ex. byggt överyta gentemot gällande detaljplan eller andra grava överträdelser främst mot detaljplaner och områdesbestämmelser så tror jag att byggnadsnämnderna är generellt rejält griniga när det sökt lov för nya åtgärder.

Är det däremot något mindre fel, som dessutom helt och hållet ryms inom detaljplanen så tror jag det ofta kan förbises.

Jaja, detta är väl mest gissningar från mig, och hörsägen jag snappat upp. :o

Men ricken var ju med här i tråden, jag tror att han har betydligt bättre koll på läget, få se om vi får något nedsablande av det jag skrev. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.