Bygglov
skärgårdshus: Tack för ditt svar! Intressant! Vi kommer som sagt inte att tillföra några massor utan ta från en del av tomten och fylla ut på en annan del. På vår tomt har tidigare stått ett gammalt torp men det har stått förfallet i 50år eller längre tom med tanke på träden som vuxit upp och under tiden har naturen gjort sitt intåg. Så det har varit nån form av tomt även tidigare. Går en
KnockOnWood: [citat] Hej professorn, hoppas att du ursäktar att jag skriver det, men ditt inlägg osar dåligt samvete! Det blir nog lättare för oss att ge vettiga kommentarer om du skriver vad du gjort med marken, i stället för alla spekulationer om hur andra borde ha handlat. Fram med det nu: Hur mycket har du höjt/sänkt marken? På hur stora ytor? Hur nära tomtgränserna? Vad var anledningen till
Hemmakatten: chris47 har lagt in samma fråga under delforumet "Pool" där bl.a. jag har svarat. Det är aldrig bra att skriva samma fråga på fler ställen, blir lätt konstigt då. Vore bra om moderator kunde slå ihop inläggen.
ullberg: [citat] Formuleringen är [citat] Vilket jag ganska tydligt läser som att man får bygga till bostadshuset, dock bara en mindre tillbyggnad. Har för mig att jag sett tolkningar på "mindre" som 15% eller max 45 m2 men detta är jag osäker på. Men för TS skull så var väl detta OT, jag fattade det som att vi var inom sammanhållen bebyggelse. Någon som är bra på tolkningen av
krillek: En grannes parabol modell mindre som var fäst i hans murade skorsten rev ner densamma under en storm, så en ordentlig infästning är ett måste!
haavard: Det kan stå i detaljplanen att det inte får vara utfart där. Står det inget ska det inte vara nåt problem.
hempularen: Nej inte 15 kvm veranda. Utan antingen en fristående friggebod, som inte får sitta ihop med huset, eller ett skärmtak på 15 kvm, som sitter på huset. Men då får det inte finnas väggar.
blimedlem: Låter som en viss handläggare (CC) i Skövde. Många som haft problem med honom utan att få vettiga svar på hur man skall ändra. :(
thomasx: Brandskyddet och klassen verkar skilja en hel del vad gäller mellan byggnader på två olika tomter, och vad som gäller för bostadshus och komplementbyggnad. I alla fall vad jag kan uttyda ur BBR's regler. Jag har långt mer än 4m från garaget till tomgräns, mer än 8m också åt alla håll skulle jag tro. Däremot 5m till huset, men är det mer än 4 mellan garage och hus på den egna
Johan_Rydberg: Ja det är sant, men sen vet jag inte det känns lite drastiskt. Men å andra sidan har jag förstått det som att det är många som är i samma situation som oss, iallafall i vår kommun. Och det känns viktigt att markera att det inte funkar.
martinradbo: Kan väl ge ett tips själv då. Leo Fiedler som man når via www.leobyggteknik.se verkar bra men jag skulle vilja jämföra med några andra, ingen som har något tips?
matsv201: Hej "volvo". Vad de gäller de vanliga kraven så är de inga större problem. Vad de gäller byggnadsnämndens godtyckliga krav så är det där jag har lite problem. Det är nämligen så att jag har en (mer eller mindre) färdig ritning på ett hus jag tänker bygga, men inte ännu någon tomt. Jag är nu i startgroparna att leta efter en tomt och vill därför ha lite erfarenheter från folk
teamlundver: [citat] Det är lite därför som vi funderar på att dela upp det på två ansökningar. Det som vi vill göra i höst är betydligt mindre saker som förhoppningsvis inte behöver lika mycket dokumentation som det vi vill göra till våren.
BigGitt: Detta kommer från Boverkets "Boken om lov, tillsyn och kontroll". Således det som gäller.
stebe: [citat] Kanske låter negativ, men om du är ovan att rita i ett ritprogram tar det betydligt längre tid än 6 tim. Men det kanske är lite roligare och förhoppningsvis snyggare!
Korvgubbe: Jag instämmer med Jokomoko. Det behövs inte fler regler, speciellt inte om altaner som kan vara ett nog så känsligt ämne mellan vissa grannar. Säkerligen kommer det att byggas väldigt stora trädäck på tomter som inte är väldigt stora. Mindre gräsmatta att klippa men även altaner ska underhållas, till slut kommer någon att tröttna. Dessutom går det mode i det mesta, nästa
KnockOnWood: Vi hade byggsamråd för ett nytt hus 2009-12-22 På kallelsen står det ordagrant: Följande handlingar skall senast till samrådet lämnas in till miljö- och byggnadsnämnden: Kontrollplan, energiberäkning och bevis om byggfelsförsäkring/färdigställandeskydd. Inget mer. Någon energiberäkning har vi aldrig gjort, än mindre lämnat in :) Kontrollplanen fanns ej färdig... Byggmästaren
Hemmakatten: Så länge områdesbestänmelserna inte är ändrade eller borttagna genom ett beslut i nämnd eller kommunfullmäktige så gäller de fortfarande. Detta oavsett om grannar fått lov att bygga på annat sätt. Kommunen kan också bestämt att rivningslov och/eller rivningsanmälan med tillhörande rivningsplan skall gälla i hela eller delar av kommunen även om det inte står något om det i era
markusla: Våra grannar skrev också ett intyg, jag hade skrivit ut ett formulär från kommunens hemsida och som skickades med bygglovsansökan + underskrivna ritningar mm. Men grannen fick ändå ett brev från kommunen där de fick möjlighet att yttra sig. Så i vårt fall verkar det inte som det spelade någon roll.
Perskaris: Hej, Emelie! Vi har gått igenom den processen i samband med att vi sökte bygglov till en permanent villa på samma plats som en tidigare sommarstuga låg. Det var både strandskyddsrätt med landskapsskydd. Ärendet tog bara en vecka! Man måste som särskilda skäl ange att tomten redan är ianspråktagen, då var det inga problem. Skickade med foton, hur det såg ut också. Det här var
thomasx: [citat] Samtidigt ska man ju inte betala för något man inte fått, så har han inte varit på plats och kontrollerat det han kryssat för och skickat in, ska man ju heller inte betala mer än för det som faktiskt gjorts. Det lär ju gälla samma lagar och regler för dessa entreprenörer som för alla andra, liksom ;)
volvo: Jag hade tagit kontakt med kommunen och begärt en förlängning av bygglovet. Som argument bör man komma med trovärdiga och ömmande förklaringar till varför man behöver ha lite mer tid. För att få slutintyg akall byggnaden vara klar så att den ser ut som bygglovet och alla kontrollpunkter i kontrollplanan skall kunna fyllas i. Därför måste porten vara monterad, men man kan vänta med
mexitegel: Du kan ju också alltid skicka in en bygglovsansökan för att få den formellt prövad, eftersom avvikelsen mest sannolikt inte är liten/mindre så kommer ärendet tas upp nämnden. Beslutet kan du också överklaga men som sagts tidigare i denna tråd så är chanserna nog tyvärr ganska små.
b8q: Ett kulturminne är ju inte ett fornminne, kanske har det att göra med utseendet på ert tänkta hus, att länstyrelsen inte tycker att det passar in i "kulturmiljön"? Ni bör börja med att ta reda på orsaken till avslaget.
FredrikR: Kontrollansvarig, numer tom. va? :) Jag fick vara kontrollansvarig för min inglasning av altan, samt utbyggnad av takkupa ut över farstu.
haavard: Jag skulle önska du inte skrev så korkade inlägg! Om du tar risken på stora straffavgifter är inget jag lägger mig i, men du kan inte uppmana andra att göra samma sak.
hempularen: Ja att bygga ut balkongen förändrar husets utseende, och det ökar husets byggyta. Båda faktorerna gör att du behöver bygglov.
mexitegel: Ja, det stämmer ang. lagen. Med den nya PBL (Plan och Bygglagen) som trädde i kraft 2010 har kommunen mindre möjlighet att godkänna avvikelser från detaljplanen än tidigare. Som hemmakatten beskriver det så är det nog inte lätt att få som du vill. Däremot tycker jag det är lite märkligt att det finns tomter i en detaljplan som inte kan bebyggas. Du skrev att det inte går av
morsan: Lägger in en länk till TS tidigare fråga om ärendet