10 370 läst ·
15 svar
10k läst
15 svar
Flytta infart
Sida 1 av 2
Bor i ett villaområde och har funderingar på att bygga garage på tomten. I änden av nuvarande infart har vi berg som behöver tas bort så helst vill jag slippa placera garaget där. Underlaget på infarten är rätt kass också pga dräneringsjobb så den måste också göras om i så fall.
Nu till min fundering: kan man flytta infarten längre upp på gatan så infarten hamnar på andra sidan huset utan att det blir krångel med bygglov eller motsv. Antar ju att kommun behöver blandas in ändå eftersom kanten på trottoaren utanför tomten måste justeras.
Grannarna har sagt okay oavsett vart jag placerar det så det är iaf inga problem.
(som infarten är nu så hamnar garaget precis mot tomtgräns mot grannen)
Nu till min fundering: kan man flytta infarten längre upp på gatan så infarten hamnar på andra sidan huset utan att det blir krångel med bygglov eller motsv. Antar ju att kommun behöver blandas in ändå eftersom kanten på trottoaren utanför tomten måste justeras.
Grannarna har sagt okay oavsett vart jag placerar det så det är iaf inga problem.
(som infarten är nu så hamnar garaget precis mot tomtgräns mot grannen)
Det borde inte vara några problem, infarter flyttas ofta, t.ex. när man river ett gammalt hus och bygger nytt. Ibland lägger man t.o.m. nya infarten mot en annan gata och då kan huset få en ny adress också, vilket är lite mer pappersarbete.
Men du ska förstås prata med kommunens bygglovsavdelning.
Men du ska förstås prata med kommunens bygglovsavdelning.
Jag söket flytt av infart samtidigt som jag sökte bygglov för garaget.
Tack så mycket för svar. Jo lika bra att prata med dom, ta med det i ansökan är ju bra för då kan ju ingen komma o klaga i efterhand heller enligt nya regler sa chefen som hade hand om bygglov hos oss när jag pratade med henne om lite andra saker.
När vi byggde hus ville vi flytta den tänkta infarten till ett annat ställe. För vår del var det Vägverket som gav tillstånd eftersom det är en länsväg utanför med då 70km, numera 50km. Är det en kommunal väg så är det kommunen som ger tillstånd.
Vi fick en flera sidor lång lista från Vägverket, med illustrationer, hur infarten måste se ut. Det är här de 6-8 meterna kommer in. Sista biten (6-8m) av infarten innan man kör ut på vägen måste vara så plan att de inte är mer än +- 20 cm höjdskillnad mot vägen utanför.
Vi fick en flera sidor lång lista från Vägverket, med illustrationer, hur infarten måste se ut. Det är här de 6-8 meterna kommer in. Sista biten (6-8m) av infarten innan man kör ut på vägen måste vara så plan att de inte är mer än +- 20 cm höjdskillnad mot vägen utanför.
OjojHemmakatten skrev:
Hoppas ingen kommer förbi vårat område byggt -50. Alla som har garage i källarplan har backe ner direkt där tomten börjar. Husen står ju inte längre in på tomten än lagom en bil får plats.
Då kan jag bara konstatera att det gäller inte, alternativt efterlevs inte i min kommun...Hemmakatten skrev:När vi byggde hus ville vi flytta den tänkta infarten till ett annat ställe. För vår del var det Vägverket som gav tillstånd eftersom det är en länsväg utanför med då 70km, numera 50km. Är det en kommunal väg så är det kommunen som ger tillstånd.
Själv har jag ca 2,5 meters höjdskillnad och min backe börjar ca 1 meter in från vägen. Mina grannar mittemot har sina hus uppe på höjder, och en av dom har en ca 15-20 meter lång backe upp till sitt hus som är ca 10 meter i höjdskillnad och börjar direkt vid vägen. Det finns flera liknande exempel längs med hela vägen. Jag kan inte komma på en enda tomt på min gata som uppfyller de krav du nämner...
I vårt förra hus, byggt 1964, hade vi också (som många skrivit om) en infart som smittade brant ner mot garaget.
Men det var på den tiden. Idag är det uppdaterade regler när man bygger nytt och i nya villaområden ser man inte dessa branta infarter.
Men det var på den tiden. Idag är det uppdaterade regler när man bygger nytt och i nya villaområden ser man inte dessa branta infarter.
Här är detaljplanen fråm 2009-10 och alla de infarter jag nämner är gjorda i år.
Tror detta är regler när infarten ska ut på en av vägverket/trafikverkets vägar och inte en villagata som komunen har hand om. Men även inom ett område kan det skilja mellan olika gator. Hos oss vet jag att en granne fick avslag att bygga garage med infart ut mot den vägen som är matningen för alla mindre gator med just hänvisning att de inte ville ha infarter ut på den gatan. Nu fanns det inget alternativ så de fick tillstånd iaf efter lite gnäll.
Redigerat:
Det måste vara så att kommunen/kommunerna har ett annat regelverk, men samtidigt så är ju farten i villaområden oftast lägre och därför kanske kommunerna anser att säkerheten är tillräckligt god.
Som svar till FrägeStällaren så borde han kunna få flytta sin infart så länge den inte blir trafikmässigt sämre.
Som svar till FrägeStällaren så borde han kunna få flytta sin infart så länge den inte blir trafikmässigt sämre.
En granne lite högre upp på gatan har en backe som börjar direkt och ökar kanske 1,5 meter på 2,5 meter.Hemmakatten skrev:När vi byggde hus ville vi flytta den tänkta infarten till ett annat ställe. För vår del var det Vägverket som gav tillstånd eftersom det är en länsväg utanför med då 70km, numera 50km. Är det en kommunal väg så är det kommunen som ger tillstånd.