4 140 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Tillåtet att förbjuda??
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Vad är det för system? Är det godkänt av SP? I och för sig var det de som både kom på och godkände den enstegstätade putsfasaden (som ju visade sig mögla många fall) en gång i tiden men man får väl ändå utgå ifrån att ett system godkänt av SP inte kan förbjudas av en kommun.
Det har ju varit ett rabalder om putsfasader och många rättsprocesser är väl ännu inte klara vad jag har förstått. Lite specialläge för putsfasader tycker jag inte att det är konstigt att det är.
Det har ju varit ett rabalder om putsfasader och många rättsprocesser är väl ännu inte klara vad jag har förstått. Lite specialläge för putsfasader tycker jag inte att det är konstigt att det är.
Har du frågat kommunen varför de underkänner? Vilka lagar/regler de stödjer sig på?
/ Fredrik
/ Fredrik
En komun kan skapa egna regler om de så finner det lämpligt. Ta t.ex. detta med staket/spalje, här finns det lika många regler som det finns kommuner, samma sak gäller med stödmur. Be dem göra en teknisk förklaring till varför de inte vill godkänna ert förslag. Om ni får detta så har ni något att bemöta dem med, ska erhållas skriftligt.Tornhill 2 skrev:
Jag var i kontakt med SP och det var bara två system som var P-märkta (se mitt första inlägg).Marlen Eskilsson skrev:Vad är det för system? Är det godkänt av SP? I och för sig var det de som både kom på och godkände den enstegstätade putsfasaden (som ju visade sig mögla många fall) en gång i tiden men man får väl ändå utgå ifrån att ett system godkänt av SP inte kan förbjudas av en kommun.
Men jag vet inte om dom har andra godkännanden, dom var inte så glada att prata med privatpersoner, för att citera så: "hjälpte dom inte egentligen privatpersoner i sådana ärenden".. Men då är frågan vart man ska vända sig
Ska kolla med kommunen om de finner stöd i någon lagtext eller liknande för sina påståenden, får se vad dom säger..
Nja, i många/ de flesta / eller kanske t.o.m alla fall av kommunens egna regler finns det en lagtext i botten.peternicklas skrev:En komun kan skapa egna regler om de så finner det lämpligt. Ta t.ex. detta med staket/spalje, här finns det lika många regler som det finns kommuner, samma sak gäller med stödmur. Be dem göra en teknisk förklaring till varför de inte vill godkänna ert förslag. Om ni får detta så har ni något att bemöta dem med, ska erhållas skriftligt.
Men en luddigt skriven sådan, som måste tolkas på något vis, och då brukar kommunerna göra en egen tolkning som dom sen upphöjer till en regel inom kommunen. Och denna brukar då alltså typiskt bli olika mellan olika kommuner.
Det är inte alls säkert heller att kommunens egen tolkning skulle klara en överprövning, särskilt om man har en bra jurist vid sin sida.
Ett exempel på detta är 6§ i PBL
6 § För en- och tvåbostadshus och tillhörande komplementbyggnader, murar och plank utanför ett område med detaljplan krävs det, trots 2 §, inte bygglov för att
1. göra en liten tillbyggnad, om åtgärden inte vidtas närmare gränsen än 4,5 meter, eller
2. uppföra en komplementbyggnad, en mur eller ett plank i omedelbar närhet av bostadshuset, om åtgärden inte vidtas närmare gränsen än 4,5 meter.
En åtgärd som avses i 1 eller 2 får vidtas närmare gränsen än 4,5 meter, om de grannar som berörs medger det.
Första och andra styckena gäller inte om kommunen enligt 8 § första stycket 3 har bestämt att åtgärden kräver bygglov eller om åtgärden vidtas inom en sammanhållen bebyggelse och bygglov behövs med hänsyn till omfattningen av byggnadsverk i bebyggelsen.
Här blir ju frågan direkt, hur stor är "en liten" byggnad.
Vad ska räknas som sammanhållen bebyggelse.
Så kollar du runt bland alla landets kommuner så kommer du antagligen hitta kommunregler om att en byggnad som är mindre än allt mellan 20 och 50kvm är bygglovsbefriad utanför detaljplanelagt område.
Och en stor fråga är hur kommunens regler skulle klara sig i en överprövning.
....skit kommun som har personalproblem......många drabbade.....
Mikael_L skrev:Nja, i många/ de flesta / eller kanske t.o.m alla fall av kommunens egna regler finns det en lagtext i botten.
Men en luddigt skriven sådan, som måste tolkas på något vis, och då brukar kommunerna göra en egen tolkning som dom sen upphöjer till en regel inom kommunen. Och denna brukar då alltså typiskt bli olika mellan olika kommuner.
Det är inte alls säkert heller att kommunens egen tolkning skulle klara en överprövning, särskilt om man har en bra jurist vid sin sida.
.
Jo det stämmer väl ganska bra. Ett exempel: Vissa kommuner anser att ett plank kräver bygglov om det är över 1.1m. har du däremot en spalje som är över 1.1m så är detta inte bygglovspliktigt. Med spalje så ska det vara en min öppning i spaljen på x %. I min kommun så är allt som är över 1.1m plank och kräver då bygglov, oavsett om det är 70% öppning eller 30%.
Klicka här för att svara