40 666 läst ·
32 svar
41k läst
32 svar
hur länge får jag låta tomten stå utan hus
Kan ju vara så att dispensen (och eventuellt då bygglovet) är personlig tills man utfört planerna. I mitt fall var det så att på den fastighet jag köpte 2010 hade en tidigare spekulant sökt och beviljats strandskyddsdispens för att bygga ett nytt hus på tomten. De hade dock ej sökt bygglov. När jag frågade kommunen om dispensen gällde även mig sa de nej, det gäller endast den som sökt dispensen. Nu var ju inte det ett problem eftersom jag istället skulle renovera den befintliga byggnaden. Däremot var det en indikation på att jag förmodligen inte behövde vänta mig motstånd om jag själv ville söka för något.
En annan fundering i sammanhanget; man ser ju ofta (alltid?) tomter som säljs med preliminärt bygglov. Säljs det även tomter med färdiga bygglov som köparen tar över?
En annan fundering i sammanhanget; man ser ju ofta (alltid?) tomter som säljs med preliminärt bygglov. Säljs det även tomter med färdiga bygglov som köparen tar över?
Såvitt jag förstått (men jag kan givetvis ha fel) är ett bygglov inte personligt.
Jag tror att man kan söka bygglov till en fastighet man inte ens äger.
Och egentligen inget konstigt med det. Ett bygglov är ju bara att en viss åtgärd är tillåten, någonstans och under en viss tid.
Så jag borde t.ex. kunna söka bygglov på min fastighet, sen sälja direkt efter beviljat bygglov, så får nästa ägare bygga med det lovet.
Förhandsbesked är väl i princip en liten detaljplan, typ.
Under förhandsbeskedets giltighetstid så ska man kunna söka bygglov för den åtgärd som förhandsbeskedet avser, med obetydlig risk för avslag.
Jag tror att man kan söka bygglov till en fastighet man inte ens äger.
Och egentligen inget konstigt med det. Ett bygglov är ju bara att en viss åtgärd är tillåten, någonstans och under en viss tid.
Så jag borde t.ex. kunna söka bygglov på min fastighet, sen sälja direkt efter beviljat bygglov, så får nästa ägare bygga med det lovet.
Det torde vara förhandsbesked som avses, kan jag misstänka.ToRy skrev:
Förhandsbesked är väl i princip en liten detaljplan, typ.
Under förhandsbeskedets giltighetstid så ska man kunna söka bygglov för den åtgärd som förhandsbeskedet avser, med obetydlig risk för avslag.
Redigerat:
Klicka här för att svara